پورنوگرافی در فضای مجازی؛ تصاویری که هرگز نباید دید

تعداد کلمات 611 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
پورنوگرافی در فضای مجازی؛ تصاویری که هرگز نباید دید
قرار نگرفتن در معرض تماشای تصاویر پورن، روشی ساده برای پیشگیری از اعتیاد به پورنوگرافی است. در این مقاله با چند تکنیک برای کنترل محرکهای بیرونی آشنا میشویم...

پورنوگرافی در فضای مجازی؛ تصاویری که هرگز نباید دید

قرار نگرفتن در معرض تماشای تصاویر پورن، روشی ساده برای پیشگیری از اعتیاد به پورنوگرافی است.

مهارت محرک ­های بیرونی با جلوگیری از ورود محرک ها، به فرد کمک می کند در معرض تکانه های درونی قرار نگیرد، به طوری که بعداً مجبور نباشد جنگ درونی بزرگتری را تحمل کند! در این مقاله با چند تکنیک برای کنترل محرک های بیرونی آشنا می شویم.

پورنوگرافی در فضای مجازی؛ تصاویری که هرگز نباید دید

مطلب مرتبط: شناخت آسیب ها و پیامدهای ناشی از مشاهده پورن

مهارت مدیریت محرک های بیرونی [ لن اس و هرسن ماکیل، 1384]

کنترل و مدیریت تکانه های درونی (یعنی توانایی مقاومت در برابر انگیزه های آنی مانند ابراز خشم یا ارضای لذت فوری)، به دلیل ناخودآگاه بودن و غریزی بودن، معمولاً سخت است. روش ساده تر برای پیشگیری از اعتیادهای رفتاری ناپسند و مضر (مثل اعتیاد به پورن) یا ترک چنین عادت هایی، جلوگیری از تحریک و راه اندازی تکانه های درونی است. تصور کنید همین الان از کنار کبابی ای عبور می کنید، بوی کباب داغ و نان سنگک تازه همه جا را پر کرده است! می بینید که به همین راحتی و حتی با فکر کردن به یک تصویر، دهنتان آب می افتد و اشتهایتان تحریک می شود.

دیدن تصاویر محرک پورن، دقیقاً مکانیزم مشابهی را برای مغز به وجود می آورد، به صورتی که مغز با دریافت محرک لذت بخش، در جستجوی منبع لذت، بارها و بارها و بدون هیچ محدودیتی به سوی رفتارهای جنسی متنوع میل پیدا می کند؛ البته به دلیل تفاوت زیاد محرک های پورن با محرک های واقعی، فرد هیچ وقت به ارضای روانی مورد نظر نمی رسد و مشکلات جدی ای برایش ایجاد می شود. [اثر فیلم های مستهجن روی مغز انسان»، «اثر کولیج» به نقل] بنابراین این مهارت با جلوگیری از ورود محرک ها، به فرد کمک می کند در معرض تکانه های درونی قرار نگیرد، طوری که بعداً مجبور نباشد جنگ درونی بزرگتری را تحمل کند!

پورنوگرافی در فضای مجازی؛ تصاویری که هرگز نباید دید

چند تکنیک برای کنترل محرک ها وجود دارد:

1. تغییر و کنترل محیط:

بعضی موقعیت ها و محیط ها، تحریک کننده هستند. دیدن تصاویر پورن، حضور در اتاق های چت خصوصی، قفل کردن درب اتاق و سایر موقعیت هایی که شرایط را برای وسوسه شدن و برانگیخته شدن تکانه های جنسی فراهم می کند، رفتارهای عادتی را به سرعت فرا می خواند. بنابراین با تغییر موقعیت، تغییر اطرافیان و انحراف توجه از موضوع، می توان پیوند محرک ها و محیط را به مرور ضعیف و خاموش کرد.

2. شناخت نشانه های تداعی کننده:

بعضی نشانه ها، تکانه و سپس رفتار خاصی را تداعی می کنند؛ مثلاً دیدن تصاویر تبلیغاتی با نشانه های جنسی، یادآوری احساس لذت در خودارضایی و تصور حالت خاصی در رابطه، اینها همه نشانه هایی هستند که اگر در بدو شروع، متوقف و منحرف نشوند، احساس نیاز به لذت جنسی و رفتار دنبال کردن پورن، زنجیره وار، در پی آنها می آیند.

3. کنترل ورودیهای حسی:

چشم و گوش، ورودیهای روح و فکر هستند که در بسیاری از موارد، آغازگر تصورات و تخیلات جنسی اند. بسیاری از خواسته ها و امیال، در اثر حواس دیدن و شنیدن و سپس تصور و تخیل فعال می شوند؛ برای مثال دیدن تصاویر جنسی و گفتگوهای محرک در فضای خصوصی چت بعنوان یادآورهای چسبنده، مدام به سطح هوشیار می آیند و میل به تکرار تصورات و رفتارهای ارضاکننده را در آینده بیشتر می کند، بنابراین برای ترک موقعیت اعتیاد به پورن، یکی از مهمترین راه ها، کنترل ورودیهایی همچون چشم، گوش و زبان است.

پدیدآورنده: 
Share