با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید (بخش اول)

تعداد کلمات 805 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید
آموزش مجازی نیاز به امکانات فیزیکی بسیار را برای فرایند یاددهی و یادگیری تغییر داده است.

با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید (بخش اول)

با توجه به گسترش فضای مجازی و امکان دسترسی آسان همه افراد از هر قشری بدون داشتن تخصص زیاد در این نوشتار سعی شده ما را با فرصت های آموزشی در فضای مجازی بیشتر آشنا سازد...

گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان آن برای همه افراد با حداقل دانش و بدون نیاز به آموزشهای تخصصی باعث شد تا این محیط بعنوان گزینه ای قابل توجه برای کاربردهای آموزشی معرفی شود؛ بطوری که امروزه، استفاده از آموزش الکترونیک برای ارتقای دانش و مهارت های نیروی انسانی به کاربردی متداول در دنیا تبدیل شده است.

رجوع به بخش دوم مقاله

با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید

مقدمه

اینترنت مجموعه پایان ناپذیری از پایگاه های داده است که اطلاعات مختلف و متنوع فردی و جمعی انسانها را در خود جمع آوری کرده است و هر روز نیز گسترش می یابد. دلایل زیر باعث شده اند که اینترنت به عمومی ترین شبکه برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود:

1. سهولت گفتگو و تبادل اطلاعات با دیگران.
2. سرعت تبادل اطلاعات و ناشناخته ماندن مبادله کنندگان در صورت تمایل و کم بودن هزینه های تبادل اطلاعات.

 

3. امکانات قابل توجهی که اینترنت بعنوان پایگاه می تواند در اختیار افراد جامعه قرار دهد؛ مانند دستیابی به اطلاعات در خصوص هر نوع موضوعی، ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی، عضویت در شبکه های مجازی و غیره. بر این اساس می توان گفت که ظرفیت های مثبت و کاربردهای مفیدی که جنبه های گوناگون زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و تسریع، تسهیل و خلاقیت را برای او به ارمغان می آورد، بخشی از توانایی های معجزه آسای این شبکه جهانی است.

فرصت ­های آموزشی در فضای مجازی

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکو (UNESCO) در سال 2005 درباره مزیت آموزش مجازی چنین بیان می کند: ویژگی برجسته فناوری های اطلاعات و ارتباطات این است که با گذر از محدودیت های زمانی و مکانی می تواند آموزش را در همه جا و در هر زمان برقرار کند و به مثابه اهرم پرقدرتی دگرگونی در فرایند آموزش و یادگیری را محقق سازد. از نظر بسیاری از متخصصان آموزش، فناوری های نوین اطلاعاتی با فراهم کردن امکان فعالیت و استقلال بیشتر فراگیران با توسل به فرصت های جدید، همفکری در طرح های علمی در سراسر مرزها و در میان فرهنگ های مختلف، امکان یادگیری از یکدیگر و دسترسی به رشته های گسترده از اطلاعات، زمینه را برای انقلاب آموزشی آماده می کنند.

گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان آن برای همه افراد با حداقل دانش و بدون نیاز به آموزشهای تخصصی باعث شد تا این محیط بعنوان گزینه ای قابل توجه برای کاربردهای آموزشی معرفی شود تا جایی که توانست تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار را برای فرایند یاددهی و یادگیری تغییر داده و دچار دگرگونی جدی کند. استفاده از آموزش الکترونیک برای ارتقای دانش و مهارت های نیروی انسانی با بکارگیری برنامه های به روز و مقرون به صرفه امروزه به کاربردی متداول در دنیا تبدیل شده است. در ادامه به فرصت های موجود در این زمینه می پردازیم.

1. ارایه قالب های متنوع آموزشی

با همه گیر شدن استفاده از اینترنت، آموزشهای مجازی نیز شروع به کار کردند. کلمه آموزش مجازی یا Vitrual Learning یا بعبارت دیگر آموزش الکترونیکی( Elearning) خیلی زود در سایت های مختلف جا افتاد و افراد زیادی از این سیستم برای انتقال دانش خود استفاده کردند. رفته رفته وبلاگ های شخصی امکان ساخت فضای رایگان را در اختیار همه قرار دادند و افراد زیادی با استفاده از این وبلاگ ها دانسته هایشان را در اختیار دیگران قرار دادند. در همین زمان آموزشهایی با استفاده از نرم افزارهای مجموعه آفیس مانند «ورد» و «پاورپوینت» نیز تدوین شد و در اختیار کاربران روی سایت قرار گرفت. کم کم با بهتر شدن سرعت انتقال اطلاعات، صوت و تصویر نیز به آموزشها افزوده شد و سایت های آموزشی با مکمل هایی چون متن و صدا وارد عرصه آموزش مجازی شدند. این آموزشها نسبت به قبل کامل تر و جامع تر بودند و به کاربران امکان استفاده از آموزش بصری را می دادند.

2. ایجاد تعامل و تسهیل ارتباط

آموزش الکترونیکی مانند آموزش حضوری باعث تعامل بین دانشجو و استاد برای درک بهتر مفاهیم می شود؛ با این تفاوت که در بحث بین دو دانشجو، دیگر اعضای کلاس می توانند بدون توجه به بحث، به ادامه آموزش بپردازند و ناگزیر از شرکت در بحث نمی شوند. فنون ارتباطات و تدریس در محیط آن لاین (Online)، تعامل ها را ممکن می کند. محیط هایی مانند اتاق های گفتگو (Chat Rooms)، پست الکترونیک (e-Mail)، تابلوهای اعلانات (Bulletin Board) و اتاق مباحثه (forum) همگی از جمله امکاناتی هستند که فضای مجازی برای تسهیل روند آموزش در اختیار همه گذاشته است.

با فرصت های آموزشی در فضای مجازی آشنا شوید

منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی.

پدیدآورنده: 
Share