مختار نامه / وعده امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره شهادت میثم

دریافت ویدئو
برش هایی از سریال مختار نامه موضوع این بخش: وعده امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره شهادت میثم تمار

مختار نامه / وعده امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره شهادت میثم

برش هایی از سریال مختار نامه موضوع این بخش: وعده امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره شهادت میثم تمار

شهید میثم تمار ایرانی، اولین بار امیرالمومنین علیه السلام را در کوفه دیدار می کند و در آن زمان غلام یک زن عرب بوده و چون موالی بوده خدمتگزاری این خانواده را در کوفه انجام می داده است. امیرالمؤمنین علیه السلام، میثم را می خرد و آزاد می کند.

ماجرای عجیب نام «میثم تمار»

در دیدار اولی که بین میثم و امیرالمومنین علیه السلام اتفاق می افتد، حضرت از ایشان می پرسد که اسم تو چیست؟ و ایشان در پاسخ می گوید: «سالم». حضرت می فرمایند: اما پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود که پدرت اسم تو را در ایران و در سرزمین خودت، میثم گذاشته است.

میثم بسیار متعجب می شود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و جانشین او امیرالمومنین علیه السلام، درست می گویند و اسمش قبلا میثم بوده است. اما در این منطقه و کوفه هیچکس این را نمی داند و کسی از این موضوع با خبر نیست.

پیشگویی حضرت علی علیه السلام از شهادت میثم

ایشان یک صبحی خدمت امیرالمومنین علیه السلام می رسد و به منزل حضرت می رود. حضرت در چشمان میثم خیره می شود و می فرماید: به خدا قسم روزی را می بینم که به خاطر دوستی تو با من، دست و زبانت را می برند و تو را از نخل آویزان می کنند. 

تحقق وعده امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره شهادت میثم تمار

ابن زیاد برای اینکه امیرالمومنین علیه السلام را دروغگو خطاب کرده باشد، می گوید حالا که این طور است، من برخلاف آن گفته کار می کنم. عبیدالله، میثم را زندانی می کند، میثم تمار اینقدر از اینها بدگویی می کند تا نظام سلطه مجبور می شود ایشان را از زندان خارج کرده و دست و پای ایشان را بریده و بر نخلی آویزان کند.

جناب میثم هنوز بر بالای دار با دست و پای بریده، دست از برداشتن پرده از چهره کریه نظام سلطه اموی نمی کشد و برای مردم صحبت می کند و ظلم حکومت را افشا می کند. تا جایی پیش می رود که در روز سوم همان جا بالای دار عبیدالله مجبور می شود همان پیش گویی حضرت امیر علیه السلام را رقم بزند.

Share