مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

کربلا
کربلای معلی یکی از مقدس ترین و مهم ترین اماکن مذهبی و دینی برای شیعیان جهان است.

مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

در این نوشتار سعی داریم تا مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا (حرم حضرت امام حسین علیه السلام و حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام) را خدمت شما معرفی کنیم...

کربلای معلی یکی از مقدس ترین و مهم ترین اماکن مذهبی و دینی برای شیعیان جهان است. تقدس این سرزمین چنان است که در طول تاریخ بسیاری از شیعیان و عاشقان حضرت سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل العباس علیهماالسلام، وصیت می کرده اند که بعد از مرگ در کربلای معلی دفن شوند.

این سنت دیرینه برای پژوهشگران و محققان غربی بسیار جالب توجه بوده است. از جمله «دوایت م. دونالدسن» پژوهشگر انگلیسی که در سال ۱۹۳۳ مشاهدات خود از سفر به جهان شیعه را در کتابی به نام «مذهب شیعه» منتشر کرده و در یکی از فصول این کتاب، کربلا را مهم ترین زیارتگاه شیعی دانسته، می نویسد: «زوار عمدتا ایرانی اند. اما تعداد زیادی نیز تقریبا از تمام نواحی جهان اسلام برای زیارت این مزار متبرک به کربلا می آیند.»

دونالدسن ادامه می دهد: «آنان اغلب اجساد خویشان شان را که در وصیت نامه های خود شرط نموده اند در کربلا به خاک سپرده شوند همراه دارند.»

 وی همچنین با ذکر جزئیاتی درباره شرایط دفن اجساد در حرم امام حسین علیه السلام می گوید: «در مرقد حضرت عباس نیز ترتیب مشابهی در دفن اجساد وجود دارد.»

مدفن بسیاری از مشاهیر، شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی ایرانی در طول تاریخ را می توان در حرم حضرت امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیهماالسلام یافت که نشانه ارادت و عشق زایدالوصف ایرانیان به اهل بیت علیهم السلام است.

مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

این ها چند چهره ایرانی هستند که در کربلا دفن شده اند:

 

محمدتقی خان امیرکبیر؛ صدر اعظم ناصرالدین شاه

یکی از مشهورترین شخصیت های ایرانی دفن شده در کربلای معلی، امیرکبیر است که توانست در مدت کوتاه صدارت خود که به ۴۰ ماه نرسید، تغییرات عمده ای ایجاد کند. تاسیس ۷ شعبه مدرسه دارالفنون، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، ساماندهی و نظارت بر وضعیت مالی حکومت، حذف القاب و عناوین حکومتی، اصلاحات اجتماعی و... بخشی از اقدامات او بوده است.

ناصرالدین شاه پس از آنکه در ۲۸ مهر ۱۲۲۷ بر تخت نشست، میرزا تقی خان فراهانی را «امیر کبیر» خواند و در فرمانی به او نوشت: «ما تمام امور ایران را به دست شما سپردیم و شما را مسئول هر خوب و بدی که اتفاق می افتد می دانیم. همین امروز شما را شخص اول ایران کردیم و به عدالت و حسن رفتار شما با مردم کمال اعتماد و وثوق داریم. به جز شما به هیچ کس دیگر چنین اعتقادی نداریم و به همین جهت این دستخط را نوشتیم.»

چند ماه پس از قتل او به دستور ناصرالدین شاه و دفن او در قبرستان محله «پشت مشهد» کاشان، عزت الدوله همسر او جسد امیرکبیر را به کربلای معلی برده و در اتاقی که ورودی آن به سوی صحن حضرت سیدالشهدا علیه السلام باز می شد به خاک سپردند.

 

علامه وحید بهبهانی؛ اصولی و رجالی بزرگ شیعه

شیخ محمدباقر بن محمد اکمل مشهور به وحید بهبهانی از ممتازترین عالمان شیعه در علم اصول و علم رجال است که رهبری و مرجعیت شیعیان در اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم را بر عهده داشته است. سیدمهدی بحرالعلوم، سیدعلی صاحب کتاب ریاض، و شیخ جعفر کاشف الغطاء از برترین شاگردان این فقیه ایرانی بوده اند. صاحب کتاب جواهر و شیخ انصاری همواره او را «استاد اکبر» می خوانده اند.

علامه وحید بهبهانی در سال ۱۰۸۵ هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمد و برای کسب علوم دینی از اصفهان به نجف، از آنجا به بهبهان و سرانجام به کربلای معلی هجرت کرد و پس از رحلت در حرم حضرت سیدالشهدا با فاصله اندکی از شهدای کربلا دفن شد.

 

میرزا محمدتقی شیرازی؛ میرزای دوم

شیخ محمدتقی شیرازی از مراجع بزرگ شیعه بود که علاوه بر آنکه پس از وفات سید محمدکاظم یزدی مرجعیت واحد شیعیان را بر عهده گرفت، در رهبری مبارزات مردم عراق علیه سلطه انگلستان پیشرو و پیشقدم بود. شیخ آقابزرگ تهرانی، شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم، آیت الله شاه آبادی استاد مشهور اخلاق و استاد اخلاق امام خمینی رحمةالله علیه و همچنین آیت الله مرعشی نجفی از شاگردان میرزای دوم هستند.

پس از وفات او در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در قسمت شرقی صحن مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام به خاک سپرده شد. سال ها بعد در جریان توسعه این صحن مطهر، بقعه ای به مساحت ۲۰۰ متر بر مزار میرزای دوم بنا شد که محل تدریس و تحصیل طلاب علوم دینی بود، اما به دستور رژیم بعث عراق تعطیل شد.

مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

مشاهیر ایرانی، کجای حرم دفن شده اند؟

رواق شمالی حرم امام حسین علیه السلام که شاه صفی یازدهمین پادشاه صفوی اقدام به احداث آن کرد، یکی از بخش هایی است که بسیاری از این مشاهیر در آن دفن شده اند و فراوانی دفن پادشاهان ایرانی در این رواق تا اندازه ای است که این بخش از حرم، رواق پادشاهان نام گرفته است. مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمد شاه از پادشاهان عصر قاجاریه و همچنین محمدحسن میرزا آخرین ولیعهد قاجاریه در این رواق مدفون شده اند.

مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

یکی دیگر از بخش های حرم امام حسین علیه السلام که تعداد فراوانی از مشاهیر ایرانی در آن دفن هستند، رواق شرقی است که به رواق فقیهان معروف شده است. این رواق در گذشته های دور به دلیل دفن علامه محمدباقر اصفهانی (مشهور به آقا باقر وحید بهبهانی)، رواق باقر خوانده می شده است. سیدعلی طباطبایی و سیدکاظم رشتی دو تن از فقهای مدفون در این رواق هستند.

مشاهیر ایرانی مدفون در کربلا

چهره های مدفون در حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام

علما و فقهای فراوانی نیز در حرم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مدفون شده اند که از آن جمله می توان به سیدحسن بهبهانی، سیدعلی تنکابنی، محمدحسین قزوینی و شیخ میرزا واعظ اشاره کرد.

علامه آقابزرگ تهرانی در بخشی از کتاب مشهور خود «الذریعه فی تصانیف الشیعه» فهرستی از فقهای نامدار ایرانی مدفون در حرم حضرت عباس علیه السلام را نام برده است که حاج سیدمحمد بن محسن زنجانی، شیخ علی بن زین العابدین بارجینی یزدی حائری صاحب کتاب الزام الناصب من احوال الغائب، علامه شیخ علی اکبر یزدی بفروئی، سید کاظم بهبهانی از شاگردان آیت الله سید هاشمی قزوینی علامه سید عبدالله کشمیری، شیخ ملاعلی یزدی مشهور به سیبویه از این جمله اند.

علاوه بر آنچه گفته شد، حاکمان، پادشاهان، عالمان و بزرگان بسیار دیگری در جای جای کربلای معلی دفن شده اند که شمار آنها به صدها مورد می رسد.

پدیدآورنده: 
Share