امنیت خانواده در فضای مجازی - بخش دوم

تعداد کلمات 1071 / زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
امنیت خانواده در فضای مجازی
خانواده ها باید دقت بیشتری در اوقات فراغت خانواده داشته باشند تا رسانه های مجازی به دلیل تنوع زیاد، نتوانند از این فرصت استفاده و امنیت خانواده را تهدید کنند.

امنیت خانواده در فضای مجازی - بخش دوم

برای مقابله با نا امنی در مسائل خانوادگی باید اولویت خانواده ها بر روابط مبتنی بر واقعیت، مهرورزی، عاطفه و عشق استوار باشد و فضای مجازی بعنوان مکمل فضای حقیقی در این زمینه قرار گیرد. در این مورد با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد امنیت خانواده در فضای مجازی بیشتر بدانید.

رجوع به بخش قبلی (اول)

امنیت خانواده در فضای مجازی - بخش دوم

خانواده ها چگونه باید با تهدیدات فضای مجازی مواجه شوند؟امنیت

نفوذ پذیری بیشتر فضای مجازی در خانواده های دارای مشکل اجتماعی:

خانواده باید گسل های خانواده ی خود را شناخته و با راهکار های علمی به مقابله با آنها بپردازد ؛ رسانه های مجازی بدلیل داشتن نفوذ بیشتر در خانواده های دارای مشکل، نفوذ پذیری بیشتری بر روی گسل خانواده می کنند و امنیت خانواده ها را به شدت در معرض خطر قرار می ­دهند. از این رو خانواده ها باید بیشتر به دنبال منشاء اجتماعی مشکل خود باشند و با پیگیری این رفتار های اجتماعی و کنترل رفتار مجازی افراد خانواده اقدام به بهینه سازی همبستگی خانوادگی کنند.

همواره باید این را دانست که فضای مجازی بر روی گسل ها می نشیند و گسل ها در درون رفتارهای اجتماعی به خانواده ها رسوخ می کنند پس همواره باید در پی پاسخ اصلی به این پرسش باشیم که چه شده است که خانواده من به این مشکل برخورده است؟ و به رفتار های اجتماعی رجوع کنیم و ریشه های گسل ها را با هدفمند کردن رفتارها در فضای مجازی خانواده ­ها بخشکانیم، نه اینکه سعی کنیم با پاک کردن صورت مسئله به قطع ارتباط در فضای مجازی رو بیاوریم. مثلا بحران ازدواج درون فضای مجازی ریشه در اتفاقات اجتماعی خارج از فضای مجازی دارد و این ها با هم در ارتباط تنگاتنگی هستند. این ها موارد به خودی خود نمی تواند عامل علت باشند بلکه با هم در ارتباطی تنگا تنگ هستند.

توجه بیشتر خانواده ها به اوقات فراغت:

خانواده ها باید دقت بیشتری در اوقات فراغت خانواده داشته باشند تا رسانه های مجازی به دلیل تنوع زیاد برای افراد خانواده نتوانند از این فرصت استفاده و امنیت خانواده را تهدید کنند. برای افزایش امنیت خانواده ها می توان با استفاده از گردهمایی ها و دورهمی خانوادگی که بصورت هفتگی و زمان بندی شده و البته با هزینه های معقول و منطقی بر پا شود تا تمام افراد خانواده در آن شرکت کنند و نیاز اجتماعی افراد تامین شود و پاسخ مناسبی به نیاز جوانان داده شود تا جوانان برای تامین نیازهای اجتماعی خود مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نشوند.

لزوم استفاده ی خانواده ها از فضای مجازی سالم:

از دلایلی که خانواده رد فضای مجازی دچار مشکل می شود شاید این باشد که درآمد خانواده با مخارج آن همخوانی ندارد. برای همین امنیت خانواده ­ها به خطر می ­افتد؛ برای رفع این مشکل باید خانواده با محاسبه ی دقیق و برنامه ­ریزی مناسب مخارج را معقولانه و با اولویت بندی خرج کند تا از گسست خانواده جلوگیری کند. خانواده ها باید با تدبیر و تکیه بر سواد رسانه ای و دانش روز سرپرست خانواده با استفاده از برنامه های مجازی سالم فضایی امن برای خانواده خود مهیا کنند.

همراهی گروهی والدین با فرزندان در فضای مجازی:

والدین باید نقش بازیگر ناظر را دراین فضا اجرا کنند و در این هنگام است که علاوه بر فعال شدن خود در فضای مجازی می توانند آشنایی کاملی با این فضا بدست بیاورند . بنظر می رسد حضور در فضای مجازی اگر بصورت خانوادگی باشد بهتر است. زیرا از این طریق الگویی مناسبی برای فرزندان و خانواده ایجاد می شود و به نوعی امنیت خانواده تضمین می گردد.

بالا بردن سواد رسانه ای اعضای خانواده:

بنظر می رسد که ارتباط و تعامل افراد در فضای مجازی باید بصورت هدفمند و کنترل شده باشد. بالا بردن سواد رسانه ای و سواد سایبری فرزندان و اعضای خانواده موضوعی است که از افشای مسائل محرمانه ی خانواده که نیازی به افشای آنها نیست خودداری شود.

حساسیت خانواده ها در خصوص تنها بودن فرزندان در فضای مجازی:

خانواده ها می توانند اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه با فرزندان سپری کنند بطوریکه فرزندان از نظر عاطفی، احساس خلا نکنند و جهت جبران این کمبود به فضای مجازی پناه نبرند. از آسیب های فضای مجازی تنها بودن فرزندان در دنیای مجازی است. خانواده‌ها باید آگاه باشند که فرزندان خود را در فضای مجازی به تنهای رها ننمایند. همان طور که خانواده‌ها حساسیت ویژه‌ای در تنها نبودن دختر و پسر نوجوان در محیط بیرون از خانه دارند دقیقا همان حساسیت را باید در فضای مجازی هم داشته باشند.

امنیت خانواده در فضای مجازی - بخش دوم

وظایف مسئولان در حفاظت از امنیت خانواده در فضای مجازی چیست؟

قانون گذاری صحیح و دقیق در فضای مجازی:

مسولان و متولیان امر باید با قانون گذاری صحیح و دقیق از امنیت خانواده در فضای مجازی پاسداری کنند و خانواده باید با استفاده از این قوانین و پایبندی و رعایت این قوانین به امنیت خانواده خود کمک کنند .از جمله وظایف حاکمیت در ایجاد امکانات و در اختیار قرار دادن فضای مجازی و اینترنت پاک و تولیدات محتوایی مناسب در این فضا است.

امنیت خانواده در فضای مجازی - بخش دوم

نتیجه گیری

برای مقابله با ناامنی در مسائل خانوادگی باید اولویت خانواده ها بر روابط مبتنی بر واقعیت، مهرورزی، عاطفه و عشق استوار باشد و فضـای مجـازی بعنوان مکمل فضای حقیق در این زمینه قرار گیرد. اگر ارتباطات مجازی نقش مکمل داشته باشند مفیدتر بنظر می رسند و نقش تکمیل کنندگی را بهتر می­ توانند در امنیت خانواده ها ایفا کنند.

همچنین هنگامی که به دلایلی نتوانند افراد خانواده دور هم باشند فضـای مجـازی می­ تواند با امکانتی و داشتن بستری مناسب عواطف خانوادگی و عشق بین افراد خانواده را محکمتر به نمایش در آورد. همواره باید رابطه ی حقیقی خانواده را در نظر گرفت و در جهت میل به آن حرکت کرد و جایگزینی برای آن نباید انتخاب کرد و نباید جایگزین نامناسبی اجازه داد تا بجای رابطه ی حقیقی بنشیند.

از طرف دیگر مهمترین عامل ارتقاء امنیت کاربران و خانواده در فضای مجازی افزایش مهارت خود کاربران در استفاده از فضای مجازی است. سواد رسانه ای کاربران نقشی بسیار اساسی در کاهش آسیب های فضـای مجـازی و افزایش امنیت و ایمنی خانواده ها دارد، چرا که اعضای خانواده با مهارت و سواد رسانه ای بیشتر می توانند امنیت بیشتری در فضـای مجـازی داشته باشند. کاربران دارای مهارت و دانایی بیشتری هنگام حضور در شبکه های اجتماعی و مرور وب سایت ها و ... و دربازنشر مطالب و محتوا در فضـای مجـازی دقت و وسواس بیشتری بکار می برند.

امنیت خانواده در فضای مجازی - بخش دوم

منبع: سایت خبرگزاری صدا و سیما

Share