چه چیزی باعث درد عضلات می شود

چه چیزی باعث درد عضلات می شود
اگر هنگام برداشتن وزنه از زمين احساس سوزش عضلانی كنيد آن را به زمين می گذاريد در نتيجه روز بعد احساس درد نخواهيد كرد اما قوی تر هم نخواهيد شد.

چه چیزی باعث  درد عضلات می شود 

درد عضلات از شایع ترین آسیب ها در بین ورزشکاران است مخصوصاً در ورزش های که شرکت کنند گان بطور مرتب تمرین می کند. 

چه چیزی باعث  درد عضلات می شود 

چه چیزی باعث درد عضلات می شود

بعضی اوقات شما بعد از ورزش احساس درد عضلانی می کنید اگر شما چند روز پشت سر هم مسافتی را با سرعت یکنواخت و آهسته بدوید هرگز سریع تر نخواهید دوید یا قوی تر نخواهید شد.
اگر هنگام برداشتن وزنه از زمین احساس سوزش عضلایی کنید آن را به زمین می گذارید در نتیجه روز بعد احساس درد نخواهید کرد اما قوی تر هم نخواهید شد.
هر نوع پیشرفتی در قوی کردن ماهیچه ها توسط فشار آوردن به آنان ( ورزش شدید) و جبران مجدد آن ( استراحت) حاصل می شود.

چه چیزی باعث  درد عضلات می شود

 روری که شما به بیرون از خانه می روید و به شدت ورزش می کنید باعث می شوید ماهیچه هایتان بر اثر ورزش کردن احساس سوزش کنند. این سوزش نشان می دهد عضلات شما در حال تخریب شدن هستند.
روز بعد احساس درد عضلانی می کنید چرا که ماهیچه ها تخریب شده اند و نیاز به بهبود مجدد دارند. دانشمندان این فرآیند را DOMS یعنی «درد عضلانی تاخیر یافته» می نامند.
حداقل 8 ساعت وقت لازم است تا این درد را احساس کنید. بعد از اتمام ورزش احساس می کنید قوی شده اید ولی روز بعد صبح که از خواب بلند می شوید عضلاتی که ورزش کرده بودند احساس درد می کنند.
قبلا گفته می شد افزایش مقدار اسید لاکتیک در ماهیچه باعث این درد می شود ولی هم اکنون معلوم شده است اینگونه نیست. بلکه تخریب فیبرهای ( تارهای) عضلانی باعث ایجاد این درد می شوند.
نمونه برداری آزمایشگاهی از ماهیچه در روز بعد از ورزش شدید نشان داد خونریزی و قطع اتصال فیلامان ماهیچه ( که باعث نگهداری فیبرهای عضلایی می شود) در اثر ساییده شدن آنان بر روی هم در طی انقباض عضلانی باعث ایجاد این درد می شود.
دانشمندان با اندازه گیری مقدار آنزیم ماهیچه ای بنام CPK (کراتین فسفوکیناز) در خون میزان تخریب عضلانی را تخمین می زنند.
CPK در حالت عادی در ماهیچه وجود دارد ولی هنگام تخریب عضلات وارد جریان خون می شود. ورزشكارانی كه بیشترین افزایش CPK خون را بعد از ورزش دارا باشند، بیشتر احساس درد عضلانی خواهند داشت. بر این اساس، محققین نشان داده اند افرادی كه علی رغم احساس درد در هنگام ورزش، به عمل خود ادامه می دهند، در روز بعد بیشتر از سایر افراد احساس درد خواهند داشت.
بسیاری از افراد فکر می کنند اگر بعد از ورزش دشوار و شدید سرعت و شدت آن را کاهش داده و خنک شوند این درد را نخواهند داشت ولی اینطور نیست. خنک شدن باعث برداشت سریع اسیدلاکتیک از عضلات می شود اما همانگونه که گفته شد مقدار اسید لاکتیک نقشی در ایجاد این درد ندارد.
همچنین کشیدن عضلات بعد از ورزش و انبساط آنان درجلوگیری از این درد نقشی ندارد زیرا این درد در اثر انقباض فیبرهای عضلانی نیست ولی اگر اینطور بود انبساط عضلات در کاهش درد نقش خواهد داشت.
درد عضلانی بعد از ورزش شدید بایستی به صورت یک راهنما برای انجام تمرینات ورزشی در نظر گرفته شود.
اگر هنگام ورزش شدید در یک روز در ماهیچه هایتان احساس سوزش کردید دیگر ورزش را ادامه ندهید تا آنان کاملا آسیب نبینند و مجددا بعد از مدتی با سرعت و شدت کمتری آن را شروع کنید تا احساس سوزش کنید. این عمل را به همین ترتیب انجام دهید تا احساس کنید عضلاتتان سفت شده اند سپس ورزش را برای آن روز تمام کنید.
روز بعد بسته به اینکه عضلات شما چقدر درد می کنند می توانید با سرعت آهسته ورزش را ادامه دهید تا اینکه اصلا ورزش نکنید.
ولی هرگز روز بعد آنقدر ورزش نکنید تا دوباره احساس سوزش عضلانی کنید بلکه بایستی چند روزی به آرامی ادامه دهید تا این احساس درد در شما کاملا از بین برود.
بیشتر ورزشکاران یک روز ورزش شدید می کنند و بعد از آن تا 7 روز به آهستگی و خیلی ملایم به ورزش خود ادامه می دهند و مجددا بعد از 7 روز یک روز به سختی ورزش می کنند.

چه چیزی باعث  درد عضلات می شود 

ببینید| درمان ضعف عضلات در طب اسلامی

برای راهنمایی چند نمونه از فعالیت ورزشکاران حرفه ای بیان می شود :

دوندگان جهانی دوی ماراتن فقط 2 بار در هفته با شدت و سرعت زیاد می دوند.
♦ قهرمانان وزنه بردار در مدت 2 هفته فقط یک مرتبه وزنه های خیلی سنگین را بلند می کنند.
♦ ورزشکاران حرفه ای پرش ارتفاع یک بار در هفته تا ارتفاع خیلی بالا می پرند.
♦ پرتاب کننده های وزنه فقط یک بار در هفته تا مسافت های طولانی وزنه پرتاب می کنند.
♦ در کل باید گفت تمرینات ورزشی بایستی بصورت چرخشی یک روز با شدت و بعد از آن مدتی استراحت برای بهبود همراه باشد.

پدیدآورنده: 
Share