مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 19 - ذکر خدا شفای قلب

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) : ذکر الله شفاء القلب است یعنی قلب انسان سالم رفتار کند اینطوری است. 

مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 19 - ذکر خدا شفای قلب

جلسه نوزدهم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «ذکر خدا شفای قلب» تقدیم حضورتان می شود...

برای دسترسی به سایر جلسات «ذکر یار» اینجا کلیک کنید

یاد ما کن یاد دیگر کس مکن
یاد گل کن یاد خار و خس مکن
یاد ما کن یاد ما شیرین بود
راحت هر خاطر غمگین بود

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) : ذکر الله شفاء القلب است یعنی قلب انسان سالم رفتار کند اینطوری است. 
علامت سالم بودنش چیست؟ شادی، نشاط، که در قرآن هست شادی و نشاط مؤمنانه اگر شما قلبتان درست کار کند بدن کاملاً سالم، آرام و راحت هستید نشاط داری. قلب که درد بگیرد به همه جا درد سرایت می کند. پس این خیلی مهم است که ما ذکر الله علامت دارد نگوییم ما بیست سال است هیاتی هستیم، این همه حرم میرویم باید به معنای حقیقی خودش ذکر باشد یعنی انسان درست کار کند. 

(ذِکرُ الله دَواءُ أعلالِ النُّفُوس) امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: هر مریضی داری حسادت یا سوءظن، بداخلاقی و عصبانیت یا حساسیت است، هر مشکل که داری با یاد خدا برطرف میشود. کسی زورش نمیرسد به عصبانیت خودش غلبه کند یادش بیفتد غضب خدا را و شدت آتش قبر و قیامت را، شدت و مدت عذاب یادش بیفتد خوب می شود. تنبل هستی در ارتباط با پدر و مادرت، یاد خدا باش که از تو سؤال میکند اگر راضی نباشند پدر و مادر، بدبخت هستی هیچ کار تو دیگر نه نمازت حتی شهادتت هم بدرد نمیخورد. در رسیدن به خانواده، به فرزندان، حقوقشان و همسایه ها، دوستان، کسان دیگر تنبل و ضعیف که میشوی یاد خدا قوی ات میکند.

(ذِکرُ الله دَواءُ أعلالِ النُّفُوس)
دواء بیماری های نفوس هست پس ما باید ذکردرمانی کنیم یعنی هر وقت که بیماری پیدا میکنیم برای اینکه او برطرف شود یاد حق تعالی کنیم. 

پیامبر(صلی الله علیه وآله) می فرماید: عَلَیکُم بِذِّکرِ الله فَإنَّهُ شِفاءٌ وَ إیّاکُم وَ ذِکرِ النّاس فَإنَّهُ داء؛
بر شما باشد به ذکر خدا که او شفا است و ذکر مردم را زیاد نکنید که مریضی می آورد، ذکر مردم یعنی چی؟ یعنی کمالات جمادی و نباتی و حیوانی. یعنی روح شکل میگیرد به یک چیزی زیاد فکر کنی آنطوری میشود اصلاً عکسش در نفس می افتد. وقتی خیال یک معشوق دنیایی می آید سراغت مریضت میکند هر چقدر این خیال را بیشتر پرورش دهی مریض تر می شوی.

پدیدآورنده: 
Share