دانلود پاورپوینت کتاب الغارات - جلسه اول + نکات

موضوع: 
سیر مطالعاتی تاریخ تطبیقی، پیرامون حکومت علوی و وقایعی که امیرالمؤمنین، علی علیه السلام با آن مواجه بودند؛ با محوریت کتاب الغارات
دانلود پاورپوینت کتاب الغارات - جلسه اول + نکات

دانلود پاورپوینت کتاب الغارات - جلسه اول + نکات

سیر مطالعاتی تاریخ تطبیقی، پیرامون حکومت علوی و وقایعی که امیرالمؤمنین، علی علیه السلام با آن مواجه بودند؛ با محوریت کتاب الغارات در طرح شنبه های کتاب

دانلود : نرم افزار و کتاب الغارات (ترجمه فارسی)

دانلود پاورپوینت کتاب الغارات - جلسه اول + نکات

نکات منتخب :

• اصحاب جمل را علی(علیه السلام) ناکثین یعنی عهدشکنان می نامید...(پس ناکثین آنهایی هستند از اول در تشکیلات اسلام بودند ولی بعداً بنا به مصالح و منافع شخصی شان؛ عهد شکستند و به مقابله برخاستند)
• مواضع امیرالمؤمنین علی علیه السلام از اول هم مشخص بود و حتی از قبل به آنها اعلام کردند... (مثل قضیه برجام و مواضع رهبری که از اول مشخص بود)

تذکر: در مسائل تاریخی وقتی تطبیق داده میشود برخی ها ایراد میکنند که قیاس شد و از این قبیل حرفها... اما نکته مهم این است که بحثِ قیاس نیست و در تطبیق نیت برابر کردن افراد و یا عین هم قرار دادن افراد نیست بلکه موقعیت هر شخص نسبت به موارد مشابه است که موضع گیری هر فرد چگونه می تواند باشد... و ممکن است فرد از نظر شخصیت حقیقی بهتر و یا بدتر از آن مثال تاریخی باشد. که ما کاری با آن نداریم و 

• علی(علیه السلام) گفت: شما را به خدا سوگند می دهم می دانید که این حکمیت رأی من نبود، بلکه رأی شما بود. من شرط کرده ام که حکمین به حکم قرآن داوری کنند. اگر چنین کنند که بحثی نیست و اگر نکنند به حکمشان گردن نخواهیم نهاد. (مواضع مشخص)
• روزی علی در مسجد سخن می گفت بناگاه و از هر طرف این صدا برخاست که «لا حکم الاّ لله» علی(علیه السلام) گفت: کلمه حقی است که به قصد باطل ادا می شود .... (مواظب حرفهای منافقین باشید؛ حرفهای فتنه انگیز همواره وجود دارد)
• علی به خوارج نامه نوشت و از آن دو حکم به بدی یاد کرد و آنان را موعظه نمود و خواست برای نبرد با معاویه به لشکر او بپیوندند. اما آنان در پاسخ گفتند که اکنون بخاطر خود خشمگین شده ای نه برای رضای پروردگارت اگر به کفر خود شهادت دهی و توبه کنی آنگاه در آنچه مورد اختلاف ماست نظر خواهیم کرد... (با اینکه مواضع حضرت از ابتدا مشخص بود و اعلام کرده بودند که به این بدعهدان نمیشود اعتماد کرد و مذاکره کنندگان نیز باید افراد مؤمن و متعهد (مثل مالک اشتر و ابن عباس) باشند ولی بعد از شکست و وادادگی انگشت اتهام را به سمت رهبر و امام نشانه رفتند)
Share

دیدگاه‌ها

سلام علیکم هنوز پاورپوینت را ندیده و نخوانده ام. بمحض مطالعه نظر حود را خواهم نوشت.

علیکم السلام
ضمن تشکر از نظرتان، آرزوی توفیقات روزافزون داریم...