شرح حدیث اخلاقی توسط رهبری | حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان

دریافت ویدئو
شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری درباره حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان

شرح حدیث اخلاقی توسط رهبری | حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان

فی الکافی عَن الصادقَ علیه السلام جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ صلی الله علیه وآله فَقالَ یا محمد عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت؛[الشافی، صفحه ی ۸۷۴] جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است.

وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد. همه ی این اشیائی که انسان در دنیا دوست می دارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست می دارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد.

وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه این از جمله ی آن چیزهایی است که حکمت است و می خواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست. می فرماید هر کاری که دوست می داری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید.

در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ؛[آیات ۷ و ۸، سوره ی مبارکه ی زلزلة] (پس هر که به اندازه ی ذره ای نیکی کند آن را ببیند و هر که به اندازه ی ذره ای بدی کند آن را ببیند.) عمل را می بینیم. باطن و حقیقت آن عملی که ما اینجا انجام می دهیم، آنجا خودش را به ما نشان می دهد.

دسترسی به سایر جلسات : شرح احادیث اخلاقی توسط رهبری

پدیدآورنده: 
Share