بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه

امام زمان عجل الله فرجه, حضرت مهدی عجل الله فرجه, امام عصر, بقیة الله, نیمه شعبان
این مقاله مختصر به بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می پردازد.

بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه

این مقاله مختصر به بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه از حضرت بقیة الله الاعظم، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می پردازد...

بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه

متن حدیث توقیع مراعات شیعه :

قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- : (اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلاْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ)[طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۳۲۳]،[راوندی، هبة الله بن حسین، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۹۰۳]،[علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۵، ح۷]؛ ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می نمودند.

شرح حدیث توقیع مراعات شیعه :

حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو توقیع برای شیخ مفید (اعلی الله مقامه) صادر فرموده است. در توقیع اول، حضرت به شیعیان خود این بشارت را می دهد که شما، دائماً، تحت نظر و مراعات ما هستید و هرگز فراموش نمی شوید؛ از این رو، از خطر دشمنان در امانید. شیعه به سبب ظلم ستیزی و پیروی از حق و حقیقت، دائماً، مورد تعرّض حکّام جور و معاندان و مخالفان بوده است؛ لذا، به کسی نیاز دارد که در سختی ها و گرفتاری ها او را یاری کند و از نابودی نجاتش دهد. در این توقیع، حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این بشارت را به شیعه می دهد که با وجود غایب بودنم، شما را حمایت می کنم و هرگز نمی گذارم نقشه دشمنان حق و حقیقت به ثمر نشیند و مذهب شیعه و شیعیان نابود شوند. گره گشایی هایی که حضرت در طول دوران امامت خویش انجام داده، نمونه هایی رسا برای صحت وعده حضرت است.

بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه
مطالب مرتبط:

منبع : سایت اندیشه، برگرفته از مقاله «مراعات شیعه»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۳/۲۶.    

Share