شبهات غدیر - فقط علی را دوست داشته باشید؟!!!

علیرضا عموقاسمی
مهدی باوری در غدیر
شیعیان معتقدند که لفظ مولی در این حدیث غدیر به معنای اولی در تصرف است همانطور که پیامبر نسبت به امور مسلمین از خودشان سزاوار تر بود امام علی نیز چنین اولویتی را نسبت به مسلمین دارد

شبهات غدیر - فقط علی را دوست داشته باشید؟!!!

در این نوشتار سعی شده است که به یکی از شبهات غدیر با عنوان «فقط علی را دوست داشته باشید؟!!!» در حد بضاعت خود پاسخی داده شود...

شبهات غدیر - فقط علی را دوست داشته باشید؟!!!

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

بحث درباره عید سعید غدیر خم می باشد که یکی از اعیاد بزرگ بلکه بزرگترین عید شیعه و اسلام است عیدی که به تعبیر ائمه علیهم سلام عید الله اکبر است.

و وظیفه همه مسلمانان بالاخص شیعیان حفظ و صیانت از تمام تحریف های معنوی و لفظی و هر آنچه که در آن روز بزرگ اتفاق افتاده است می باشد همانطور که در نوشتار قبلی توضیح داده شد که فهم شعرای قرن اول و قرن دوم از واقعه غدیر فهمی سیاسی و بحثی درباره جانشینی و خلافت و وصایت پیامبر خاتم بوده است و این مسئله نه تنها یک مسئله نوظهور نیست بلکه یک مسئله بسیار قدیمی و بسیار مهم هم از طرف پروردگار عالم و هم از طرف رسول خاتم بوده است لذا صیانت از این واقعه وظیفه همه حقیقت جویان عالم است که در برابر همه تحریف گران تاریخی بایستند و نگذارند واقعیت و حقیقت که همچون نور می درخشد بواسطه شبهات و خلاف گویی ها غبارآلود و کم فروغ شود ما سعی داریم در این مقاله به بخشی از شبهات روز غدیر و مسئله جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به اندازه توان شفافیت ایجاد کنیم.

یکی از شبهه های رایجی که درباره حدیث غدیر مطرح است تشکیک درباره مدلول کلمه مولی است که آیا در این کلام نبوی که فرمود:مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ "هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد" مشهور علمای اهل سنت معتقدند که کلمه ولی در این حدیث غدیر به معنای صاحب اختیار و اولی در تصرف نیست بلکه به معنی دوست و ناصر است افرادی مانند قاضی ایجی و جرجانی و همچنین سعدالدین تفتازانی و امام المشککین فخر رازی مدعی اند که مولا نمی تواند به معنای صاحب اختیار و اولی به تصرف باشد.

در مقابل هم شیعیان معتقدند که لفظ مولی در این حدیث غدیر به معنای اولی در تصرف است همانطور که پیامبر نسبت به امور مسلمین از خودشان سزاوار تر بود امام علی علیه السلام نیز چنین اولویتی را نسبت به مسلمین دارد با اثبات اولویت، امامت مولا علی بن ابی طالب علیهماالسلام نیز ثابت می شود.

حال در این مجال می خواهیم به بررسی ادله شیعیان برای این که این کلمه ولی در سخنان نبوی به معنای اولویت در تصرف و سرپرستی مومنین و به معنای والی و حاکم و مدبر و تصرف کننده در امور و ولی نعمت بودن امیرالمومنین استدلال کنیم و دلایل آن را عرض کنیم تا بطلان سخنان بی پایه و بی اساس برادران اهل سنت مشخص شود ان شاء الله

قرینه اول:

در حدیث غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بر اولویت خودشان بر مومنین نسبت به خودشان تصریح می کنند بر اساس آیه شریفه:«النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» این اولویتی که در این آیه بیان شده است  به معنای اولویت در سرپرستی و امور مربوط به زندگی مومنان و همچنین اولویت در حکم کردن درباره مسائلی که مربوط به خود مومنان است می شود خب پس زمانی که اولویت ثابت شد قبول اطاعت و قبول حکم شخصی که بر ما ولایت و اولویت دارد نیز بر ما لازم است و بنا بر نظر مفسران اولویت در این آیه شامل تمام امور مرتبط به دین و دنیای مسلمانان است. چرا؟ زیرا پیامبر مومنان را تنها به مصلحت دین و دنیایشان رهنمود و امر می کند

قرینه دوم:

و دیگر اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در آغاز خطبه غدیر از شهادت خویش خبر می دهد و بعد از توحید صحبت می کنند و بعد به رسالت خویش از مردم گواهی می گیرند و بعد هم مسئله امامت و سرپرستی مومنین را مطرح می کنند که با توجه به نزول آیه تبلیغ و نزول آیه اکمال این کلمه مولی نمی تواند معنی جز معنی اولویت در تصرف داشته باشد.

دلایل :

۱- پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله قبل از معرفی امیرالمومنین علیه السلام فرمود:«أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا بَلَى قال أَلَسْتُ أَوْلَى بِکُلِّ مُؤْمِنٍ من نَفْسِهِ قالوا بَلَى قال فَهَذَا وَلِیُّ من أنا مَوْلَاهُ ... »
سپس جمله مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ را فرمودند پس همانطور که جمله قبل در ولایت است جمله بعد هم باید چنین باشد تا ارتباط بین دو جمله محفوظ باشد.

۲- آیه تبلیغ قبل از معرفی امیرالمومنین در غدیر بود در آیه پروردگار عالم چه می فرماید می فرماید:«وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» یعنی چه؟ یعنی اگر این کار را نکنی و این خبر را به مردم نرسانی وظیفه رسالت از را انجام ندادی آیا این چه کاری است که این قدر مهم است و رسالت و همه زحمات خاتم الانبیاء وابسته به این کار است؟ دوستی و محبت امیرالمومنین؟ خیر؛ او که بارها و بارها از محبت و دوستی شدید اش نسبت به امیرالمومنین صحبت کرده بود و این مطلب مطلب جدیدی نبود پس موضوع امر دیگری است و آن وصایت و خلافت و جانشینی علی بن ابیطالب علیهما السلام بود.

۳- آیا معقول است از پیامبری که قرآن در شان او فرمود: «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى»" و از سر هوس سخن نمى‏ گويد اين سخن بجز وحيى كه وحى مى ‏شود نيست "بیاید همه مردم را جمع کند بیش از صد هزار نفر (به تعبیر برخی مورخین) همه را معطل نگه دارد در گرمای شدید آن بیابان و به مردم بگوید هرکس من دوست او هستم علی هم دوست دوست؛ آیا این حرف در شأن پیامبر است؟!!!

4- آیاتی که نازل شد را بخوانیم ببینیم آیات چه می گویند:«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا» آیا کامل شدن دین تمام شدن نعمت و رضایت پروردگار عالم از اسلام یا  مایوس شدن کفار از این دین، آیا همه اینها بخاطر این بود که پیامبر امیرالمومنین را دوست خود معرفی کرده؟!!! عقل کجاست!؟

۵- آن همه شادباش و تبریک حتی از خود عمر بن خطاب که گفت:«بَخْ‏ بَخْ‏ لَکَ یَا علی ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة»"تبریک، تبریک (مبارک، مبارک) امروز شما مولا و سرور من و هر مرد مومن و زن مومنه ای شده اید" آیا آن همه شادباش همه برای دوستی پیامبر بود آیا این مطلب، مطلب تازه ای بود

۶- در آیه تبلیغ این جمله آمده است «وَاللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ»"خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، حفظ می دارد" محقق دانا دقیق است چرا پروردگار عالم به پیامبر فرمود ما تو را از دشمنان حفظ می کنیم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دلهره داشت از ابلاغ حکم لذا خداوند فرمود ما تو را حفظ می کنیم آیا حفظ خداوند بخاطر اعلام دوستی نبی با امیرالمومنین بود یا مسئله مهمتری مطرح بود و آن هم مسئله امامت و جانشینی بوده است؟!!!

۷- اشعاری که شاعران و ادیبان در آن زمان تا الان درباره عید غدیر درباره خطبه غدیر درباره حدیث غدیر سروده اند همه واقعه غدیر را مربوط به ولایت و امامت و جانشینی حضرت علی علیه السلام میدانند.

شبهات غدیر - فقط علی را دوست داشته باشید؟!!!

مطالب پیشنهادی و مرتبط: 

 ❖غدیر از منظر شعرای قرن اول ❖

❖ غدیر از منظر شعرای قرن دوم ❖

❖ چگونه امام را بشناسیم؟ ❖

❖ امام مهدی علیه السلام در خطبه غدیر ❖

پدیدآورنده: 
Share