تبلور مهدویت در عاشورا

لزوم انتظار فرج شیعیان در عزاداری برای امام حسین علیه السلام
تبلور مهدویت در محرم
مذهب و مکتب تشیع بر پایه دو عنصر انتطار و عاشورا استوار است که هر دو متمم و مکمل هم هستند.

تبلور مهدویت در عاشورا

در این نوشتار به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش، به صورت اجمالی به بحث در مورد مهدویت و ارتباط آن با قیام عاشورا در کلام حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین اجرایی خواهیم پرداخت. در ادامه با مبحث « تبلور مهدویت در عاشورا » با ضیاءالصالحین همراه باشید.

همچنین بخوانید: ندای خونخواهی سیدالشهداء توسط امام زمان علیه السلام

تبلور مهدویت در عاشورا

در تبیین ارتباط مهدویت و عاشورا، از نگاه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در این باره مطالب بسیاری وجود دارد چنان که «سعد بن عبدالله قمی» می گوید به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عرض کردم: تاویل آیه «کهیعص» چیست؟ حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: این حروف از اخبار غیبی است که خداوند حضرت زکریا علیه السلام را از آن مطلع کرده و بعد به حضرت محمد صلی الله علیه و آله بازگفته است.

ماجرا از این قرار است که حضرت زکریا علیه السلام از خدا درخواست کرد تا اسماء خمسه طیبه علیه السلام را به وی بیاموزد و خداوند جبرئیل را فرستاد و این نام ها را به وی تعلیم داد. حضرت زکریا علیه السلام وقتی اسامی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، امیرمومنان علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسن علیه السلام را یاد می کرد، غم هایش برطرف می شد اما وقتی به نام امام حسین علیه السلام می رسید به بغض و اندوه و بهت دچار می شد، دلیل را از خدا پرسید و خدای متعال وی را از این راز آگاه ساخت.

خداوند داستان حضرت سیدالشهداء علیه السلام را برای زکریّا نقل کرده و فرمود: تفسیر «کهیعص» این است؛ پس «کاف» علامت اختصاری نام کربلا است، «هاء» علامت شهادت خاندان امام حسین علیه السلام، «یاء» علامت نام یزید بوده که همان کسی است که این ستم را بر امام حسین علیه السلام روا داشته، «عین» علامت عطش و تشنگی امام علیه السلام در روز عاشورا است و «صاد» علامت صبر و بردباری سیدالشهداء علیه السلام در مواجهه با این مصائب است.

حضرت زکریا علیه السلام وقتی مطلع شد، نالان گشت و 3 روز از عبادتگاه خارج نشد و زاری و گریه سر داد و پرسید: آیا این مصیبت را بر آن آستانه فرود می آوری؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی و فاطمه علیهما السلام می پوشانی؟ خدایا فرزندی به من عطا کن که چشم من در پیری به او روشن شود و من را دردمند او قرار بده، همانطور که حبیبت محمد صلی الله علیه و آله را دردمند فرزندش حسین علیه السلام می گردانی.

و چنین شد و حضرت یحیی علیه السلام 6 ماهه به دنیا آمد چنان که مدت حمل امام حسین علیه السلام نیز شش ماه بوده است.

تبلور مهدویت در عاشورا

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در لسان امام حسین علیه السلام چه جایگاهی دارد و چه تعابیری از ایشان درباره حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بر جای مانده است؟

امام محمدباقر علیه السلام می فرماید: یکی از یاران محضر امام حسین علیه السلام رسید و عرضه داشت: قربانت شوم من را از معنای آیه «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا» مطلع کن؛ حضرت علیه السلام فرمودند: مراد از خورشید حضرت رسول صلی الله علیه و آله است، سپس ادامه داد: مراد از آیه «وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» چیست؟، حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمودند: مراد امیرالمومنین امام علی علیه السلام است، آن فرد پرسید: مقصود از آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا» چیست؟ امام حسین علیه السلام فرمودند: مقصود قائم آل محمد صلی الله علیه و آله است که زمین را از قسط و عدل پر می کند.

تبلور مهدویت در عاشورا

اینکه تصریح شده انتقام کربلا توسط امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف گرفته می شود ریشه در چه واقعیاتی دارد؟

امام محمدباقر علیه السلام درباره تعبیر «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً» در آیه «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً» فرمودند: او حسین بن علی علیه السلام است که مظلوم کشته شد و قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ما وقتی قیام کند قاتلان او را می کشد و با مخالفان دین خدا مبارزه می کند.

یکی از یاران نیز از امام رضا علیه السلام نقل می کند که فرمودند: این آیه درباره حضرت حسین علیه السلام و مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است.

علاوه بر این در زیارت عاشورا تعبیر «اِمامٍ مَنْصُورٍ» را داریم یعنی امام منصور می آید و این مسیر را ادامه می دهد؛ همچنین، در روایات متعدد تصریح شده که ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در روز عاشورا رخ می دهد البته خبر آن در بیست و سوم ماه مبارک رمضان می آید و نیز در روایت متعدد در منابع شیعه و اهل سنت تصریح شده که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از نسل امام حسین علیه السلام است.

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز خود می فرمایند: من به یاد مصائب جدم حسین علیه السلام شبانه روز گریه می کنم. (زیارت ناحیه مقدسه)

تبلور مهدویت در عاشورا

چه نکات مشترکی بین امام حسین علیه السلام و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از نظر شرایط اجتماعی و سیاسی قیام هایشان وجود دارد؟

نکات مشترک بین این دو امام علیه السلام بسیار است، چنان که مبدا حرکت امام حسین علیه السلام مکه بود و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم از مکه ظهور می کنند.

از نظر شرایط اجتماعی نیز بین این دو امام اشتراکات بسیار است؛ امام حسین علیه السلام با اوج فساد و تباهی مواجه بودند چنان که در زمان ایشان حکام ظالم در راس قرار داشتند و حضرت علیه السلام فرمودند: آیا نمی بینید به حق عمل و از باطل جلوگیری نمی شود؟!

این شرایط در زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم رخ می دهد و روایات تصریح دارد زمانی که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از پس پرده غیبت بیرون می آیند ظلم و جور جهان را در بر گرفته و مردم از زندگی ناامید شده اند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: آنچه چشم به راهش هستید از راه نمی رسد مگر بعد از یاس و ناامیدی!

تبلور مهدویت در عاشورا

از نظر یاران و اصحاب اشتراکات امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه است؟

از دیگر اشتراکات عاشورا و مهدویت، یاران این دو امام علیه السلام هستند. در کربلا تعداد یاران حضرت سیدالشهداء علیه السلام معدود اما در اخلاص در بالاترین درجه بودند به گونه ای که امام حسین علیه السلام فرمودند: یارانی برتر از این یاران خود سراغ ندارم.

امام صادق علیه السلام فرمودند: در عصر ظهور، سیصد و سیزده یار مخلص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را همراهی می کنند و مطیع تر از کنیز و غلام برای امام خود هستند.

یعنی همانطور که قیام تاریخ ساز عاشورا با جانبازی تعداد معدودی از یاران مخلص رخ داد قیام مهدوی هم با افرادی معدود اما پاکباخته محقق و جهانی می شود.

تبلور مهدویت در عاشورا

از نظر حضور و همراهی زنان بین این دو قیام چه اشتراکاتی وجود دارد؟

یکی از نقاط اشتراک قیام عاشورای حسینی و قیام جهانی مهدوی، نقش زنان است، در عاشورای حسینی اگر افشاگری حضرت زینب سلام الله علیها نبود انقلاب حسینی ابتر و در کربلا باقی می ماند، البته دیگر زنان هم در این قیام نقش آفرین بودند زنان در قیام مهدوی هم امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را همراهی می کنند و اساساً این قیام به نوعی دلجویی از زنان به عنوان مظلوم ترین قشر در طول تاریخ، است.

به تصریح روایات همراه با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، سیصد و سیزده تن به پا می خیزند که پنجاه تن از آنان زن هستند.

تبلور مهدویت در عاشورا

آیا از نظر مشکلات و موانع هم بین این دو قیام اشتراکاتی وجود دارد؟

بله، قیام امام حسین علیه السلام در شرایط بسیار سختی رخ داد چنانکه بعد از چهارده قرن هنوز شیعیان و محبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام به یاد مظلومیت های حضرت علیه السلام عزاداری می کنند. انقلاب مهدوی نیز با ایثار و شهادت یاران به سرانجام می رسد.

باید توجه داشت مذهب و مکتب تشیع بر مبنای دو عنصر عاشورا و انتظار استوار است و این دو نگاه سرخ و سبز مهمترین شاخصه های تشیع است شیعه همانطور که در عزای امام حسین علیه السلام سوگواری می کنند منتظر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز است.

اساساً امام حسینِ امروز ما حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند، لذا باید بواسطه رنج های حضرت سیدالشهداء علیه السلام درس بگیریم و خود را آماده همراهی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کنیم به واسطه توسلات و دعاها و نذورات و بگوییم عاشورایی اگر بخواهد تکرار شود اجازه نمی دهیم امام علیه السلام و یاران شان به شهادت برسند.

تبلور مهدویت در عاشورا

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماه محرم، «ویژه نامه خون خدا (امام حسین علیه السلام)» را مشاهده نمایید.

Share