مستند حاج علی اکرام علی اف - ابوذر قفقاز

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل مستند حاج علی اکرام علی اف - ابوذر قفقاز239.74 مگابایت
حاج علی اکرام رحمه الله از پیشگامان اسلام گرایی معاصر در قفقاز بود/ از بهمن سال 57 جریان “خمینی چی ها”‌ی آذربایجان را شکل داد

مستند حاج علی اکرام علی اف - ابوذر قفقاز

حکایتی از  زندگی پر فراز و نشیب و مبارزات سیاسی و مذهبی حاج علی اکرام علی اف رحمه الله از فعالان شیعه‌ در جمهوری آذربایجان می‌باشد.

نویسنده و تهیه کننده :مهدی نعلبندی تهیه شده :دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی زمان: 33 دقیقه تولید کننده: دفتر راه

مستند حاج علی اکرام علی اف - ابوذر قفقاز

حاج علی اکرام رحمه الله از پیشگامان اسلام گرایی معاصر در قفقاز بود/ از بهمن سال 57 جریان “خمینی چی ها”‌ی آذربایجان را شکل داد

حزب اسلام جمهوری آذربایجان یادگارِ ماندگار حاج علی اکرام است

نشست بررسی ابعاد شخصیت اسلامی و انقلابی حاج علی اکرام علی یف رهبر اسلامگرایان جمهوری آذربایجان با حضور جمعی از اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی تبریز در در موسسه فرهنگی آران برگزار شد.

در این نشست مصطفی قلیزاده نویسنده کتاب خاطرات حاج علی اکرام علی اف با اشاره به خصوصیات شخصیتی حاج علی اکرام علی اف به علاقمندی شدید ایشان به علمای اسلامی از جمله امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مدظله العالی اشاره کرد و افزود: گرچه ایشان در زمان حیات حضرت امام موفق به دیدار با ایشان نگردید ولی دفعات متعدد با مقام معظم رهبری دیدار کرد که همواره از این دیدارها به نیکی یاد می کرد.

این پژوهشگر مسائل آذربایجان در ادامه به مبارزات حاج علی اکرام با اسلام ستیزان اشاره و به خستگی ناپذیری ایشان در این مسیر تاکید کرد.

مولف کتاب خاطرات حاج علی اکرام از معرفی نشدن کافی ایشان در ایران بویژه مناطق شمالغرب کشور ابراز تاسف کرد.

او معرفی و تجلیل شخصیتهای اسلامی مثل حاج علی اکرام را تجلیل از آرمانهای اسلامی و شیعی دانست.

مترجم کتاب نامه هایی از زندان که دست نوشته های حاج علی اکرام در دوران حبس در آن گرد آوری شده است، گفت: ثبات قدم و سازش ناپذیری  رهبر اسبق حزب اسلام جمهوری آذربایجان با مخالفان اسلام و حزب اسلام جمهوری آذربایجان یادگار ماندگار حاج علی اکرام است.

در زمان تشکیل کاروان آزادی ،او اولین کسی بود که علیرغم ضعف شدید بدنی برای حضور در کاروان آزادی غزه اعلام آمادگی نمود.

مستند حاج علی اکرام علی اف - ابوذر قفقاز

احیاء ارزشهای شیعی در جمهوری آذربایجان بزرگترین چالش فراروی دولت این کشور می باشد

 امروزه تاثیر گذاری این حزب در جمهوری آذربایجان به حدی است که دولت جمهوری آذربایجان مجبور به برخورد با رئیس و سایر مسئولین آن شده است

ولی جباری با بیان اینکه شهرک مذهبی نارداران به سبب وجود زیارتگاه خواهر حضرت امام رضا (علیه السلام) و نیز در نتیجه فعالیت انسانهای مبارزی مانند حاج علی اکرام علی اف به قم جمهوری آذربایجان اشتهار یافته است، به تاثیرگذاری معنوی حضرت امام خمینی قدس سره بر مردم این منطقه اشاره کرد.

ویژگیهای حاج علی اکرام ناردارانی:

ایشان در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پیوند قلبی و عاطفی فوق العاده ای  با رزمندگان اسلام برقرار کرده بود و همانگونه که خود بارها بیان می کرد با شادی مردم ایران شاد و با ناراحتی آنان اندوهگین می شد.

جباری با یاد آوری نامه حضرت امام به گورباچف، تاثیر آن را در فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی و تحول وضعیت تشیع در جمهوری آذربایجان بسار موثر دانست و گفت: تشکیل حزب اسلام توسط حاج علی اکرام علی یف مهمترین اقدام ایشان در دوران حیات بود  که باعث آشنایی مردم جمهوری آذربایجان با معارف اسلامی گردیده است.

جباری تبلیغ معارف اسلامی توسط حاج علی اکرام ناردارانی را محدود به زمان و مکان خاصی ندانسته و بیان کرد: این مجاهد نستوه از زمان تشکیل حزب اسلام و حتی قبل از آن تا آخرین روزهای عمر خویش در هر فضایی که حاضر می شد به تبلیغ اسلام می پرداخت به گونه ای که حتی در زندان نیز به احداث مسجد اقدام نموده و بر بام آن اذان سر می داد.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی شیعیان، نوع برخورد حاکمیت جمهوری آذربایجان در تعطیلی حزب اسلام در باکو و بیش از 60 شعبه آن در جمهوری آذربایجان را یادآور شد و ادامه داد: علیرغم این موضوع که با زندانی کردن رئیس و مسئولین ارشد حزب اسلام همراه بود این حزب به حیات خود ادامه داد و امروزه تاثیر گذاری این حزب در جمهوری آذربایجان به حدی است که دولت جمهوری آذربایجان مجبور به برخورد با رئیس و سایر مسئولین آن شده است به گونه ای هم اکنون دکتر صمداف رئیس حزب اسلام و برخی روسای شعبات این حزب به همراه تعدای از روحانیون جمهوری آذربایجان در زندان به سر می برند.

 جباری با استناد به اظهارات مسئولین دولتی جمهوری آذربایجان از جمله رامیز مهدی اف رئیس نهاد ریاست جمهوری این کشور رشد احیاء ارزشهای شیعی در جمهوری آذربایجان را بزرگترین چالش فراروی دولت لائیک باکو عنوان کرد.

پدیدآورنده: 
Share