آیینه جمال پیغمبر خدا| حضرت علی اکبر علیه السلام

تعداد کلمات: 982 / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیینه جمال پیغمبر خدا | حضرت علی اکبر علیه السلام
حضرت علی اکبر علیه السلام آینه جمال پیغمبر صلى الله علیه و آله وسلم و نشانگر خلق و خوى والاى رسول اکرم صلى الله علیه و آله وسلم و نمونه منطق رسا و شیواى نبى اعظم صلی الله علیه و آله و سلم است.

آیینه جمال پیغمبر خدا | حضرت علی اکبر علیه السلام

چون با قلم توانایی نمیتوان شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام را ترسیم کرد و با هیچ زبان گویایی نمی توان اوصاف عالیه اش را بیان نمود لذا در این نوشتار برآنیم در حد توان او را آینه جمال پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و نشانگر خلق و خوی والای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و نمونه منطق رسا و شیوای نبی اعظم صلی الله علیه و آله معرفی نماییم.

آیینه جمال پیغمبر خدا / حضرت علی اکبر علیه السلام

حضرت علی اکبر علیه السلام کیست؟

پس از آنکه همه ی اصحاب و یاران با وفای ابی عبدالله علیه السلام شربت شهادت نوشیدند و دیگر کسی از آنان باقی نماند نوبت افراد خاندان خود آن حضرت رسید. آنان تصمیم گرفتند در راه حفظ اسلام با افتخار و سربلندی تمام نیزه ها و شمشیرها را به جان بخرند. پس از وداع و خداحافظی نخستین کسی که قدم به میدان کارزار گذاشت علی اکبر فرزند رشید خود امام حسین علیه السلام بود.

عمر شریف حضرت علی اکبر علیه السلام در کربلا 27 سال بوده است، زیرا آن حضرت در یازدهم ماه شعبان سال سی و سوم هجری متولد شده است. چون با قلم توانایی نمیتوان شخصیت او را ترسیم کرد و با هیچ زبان گویایی نمی توان اوصاف عالیه اش را بیان نمود لذا بهتر آن است که گفته شود: او آینه جمال پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و نشانگر خلق و خوی والای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و نمونه منطق رسا و شیوای نبی اعظم صلی الله علیه و آله وسلم است.

آیینه جمال پیغمبر خدا / حضرت علی اکبر علیه السلام

فضائل و کرامات

الف) شباهت او به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم:

این جوان خوش سیما در طلاقت زبان و زیبایی صورت و سیرت و خلقت اشبه مردم به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بود، که جامع همه کمالات و صفات حسنه و اخلاق نیکو می باشد. نعمت های خداوند بی شمار است «‌و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، آنها را شماره نتوانید کرد». ولی قرآن نعمتهای دنیوی را کوچک شمرده که «بگو بهره مندی از این دنیا اندک است». و لیکن درباره اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم میفرماید: «همانا تو دارای اخلاق عظیم و برجسته ای هستی ». و حضرت علی اکبر علیه السلام در جمع صفات و اخلاق چون حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم بود. پدر بزرگوارش درباره‌ او فرمودند: « خدایا گواه باش جوانی که در خلقت و سیرت و گفتار شبیه ترین مردم به پیامبرت بود به جنگ این مردم رفت، و ما هرگاه به دیدن پیامبرت مشتاق می شدیم به این جوان نگاه می کردیم».

ب) عصمت آن بزرگوار: 

عصمت همانند عدالت دارای درجات متفاوت است، و هیچکس به درجه‌ چهارده معصوم علیهم السلام نمی رسد،‌ لکن خداوند مقام عصمت را به حضرت علی اکبر علیه السلام لطف فرموده است. کلمه «طیّب» و «زکیّ» که در زیارت رجبیّه امام حسین علیه السلام است را می توان مؤیّد عصمت دانست.

ج) صفات آن سرور: 

حضرت علی اکبر علیه السلام دارای صفات جلال و جمال و ملکات نیکو بود، و به عالم ملکوت وصل بود. دو حدیث از مرحوم سیّد بن طاووس و شیخ مفید در طیّ طریق کربلا نقل کردیم که به پدر بزرگوارش گفت: « آیا ما بر حقّ نیستیم؟». حضرت فرمودند: بلی. گفت: «حال که چنین است از مرگ باکی نداریم».

د) شجاعت آن بزرگوار:

شجاعت را از علی مرتضی علیه السلام به ارث برده بود. علّامه مجلسی رحمه الله نقل می کند: آن حضرت به هر جانب روی می آورد گروهی را به خاک هلاکت می افکند، ‌بقدری از آن لشکر کشت که از کثرت کشت که به شیون آمدند، و روایت شده؛ علی اکبر با آنکه تشنه بود 120 نفر را کشت آنگاه نزد پدر بازگشت. دوباره به میدان آمد و آنقدر جنگید تا کشته ها به دویست نفر رسید».

ز) تربیت شدن در دامان عمویش حضرت مجتبی و پدرش سیّدالشّهداء علیهما السلام:

در«کافی» و «فقیه» و «تذهیب» در زیارتی از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که کنار قبر فرزند آن حضرت علی بن الحسین علیه السلام که نزد پای پدر مدفون است می روی و می گوئی:

«سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند امیرالمؤمنین، سلام بر تو ای فرزند حسن و حسین».

شیخ صدوق رحمه الله بعد از نقل این زیارت می فرماید: این اصلح زیارات نزد من است. گفته اند: برای این فرزند امام حسن علیه السلام گفته شده است که چون امام مجتبی علیه السلام مربّی و معلّم حضرت علی اکبر علیه السلام بوده است، و در حدیث آمده است: «پدر سه گونه است؛ آنکه تو را به دنیا آورد، و کسی که تو را تعلیم نموده، و دیگر پدر زن».

محدّث قمی رحمه الله می نویسد: در این مدّتی که آن حضرت در دنیا بود، عمر شریف خود را صرف عبادت و زهادت و اطعام مساکین و اکرام مسافرین، و سعه در اخلاق و توسعه در ارزاق فرموده بحدّی که در مدحش گفته شده: لَمْ تَرَ عَیْنُ نَظَرَتْ مِثْلَهُ مِنْ مُحْتَفٍ یَمشُی وَ لا ناعِلٍ؛ هیچ دیده ای مانند او ندیده است، نه کسی که پابرهنه راه می رود و نه کفش پوشیده.

حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بسیار او را دوست می داشت، حتّی آنکه او را مدح نموده، اشعاری در مدح او می سرود.

ابوالفرج اصفهانی در«مقاتل الطالبین» از مغیره نقل می کند که روزی معاویه گفت: امروز سزاوارترین مردم به خلافت کیست؟ گفتند:‌ تو، گفت: چنین نیست بلکه شایسته ترین مردم بر این امر علی بن الحسین علیه السلام، حضرت علی اکبر علیه السلام است. چون جدّش رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد و شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه و جمال و بزرگ منشی ثقیف در او جمع است.[منتهی الامال ]

آیینه جمال پیغمبر خدا / حضرت علی اکبر علیه السلام

جهت مطالعات بیشتر در مورد ماه محرم، «ویژه نامه خورشید بر نیزه» را مشاهده نمایید.

منابع:
................................
1. سایت فلاح
2. کانون گفتگوی دینی
3. سایت غدیر
4. مقتل مقرم ـ استاد سید عبدالرزاق مقرم

 

پدیدآورنده: 
Share