احکام حنوط میت

تعداد کلمات 430 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
احکام حنوط میت
یکی از واجبات احکام میت،"حنوط" می باشد که در این مطلب به تعریف آن می پردازیم.

احکام حنوط میت

یکی از واجبات احکام میت "حنوط" می باشد که در این نوشتار به بیان احکام حنوط میت می پردازیم. با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

احکام حنوط میت

فلسفه حنوط کردن مرده چیست؟

حنوط کردن در غسل میت به کار می رود؛ به این صورت که به پیشانی و کف دست ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور می مالند. به این عمل حنوط گفته می شود .

حنوط کردن میت

حضرت آیت الله العظمی سیستانی احکامی درباره ی حنوط کردن بیان کرده است که در ادامه می آید:

مسأله 573 ـ بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند، یعنی به پیشانی و کف دست ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او کافور بزنند، به طوری که مقداری از کافور در آنها باقی بماند هرچند به غیر مالیدن باشد. و مستحب است به سرِ بینی میت هم کافور بزنند، و باید کافور سائیده و تازه و پاک و مباح (غیر غصبی) باشد، و اگر به واسطه کهنه بودن، عطر او از بین رفته باشد کافی نیست.

مسأله 574 ـ احتیاط مستحب آن است که اوّل کافور را به پیشانی میت بمالند، ولی در جاهای دیگر ترتیب معتبر نیست.

مسأله 575 ـ بهتر آن است که حنوط پیش از کفن کردن باشد، اگرچه در بین کفن کردن و بعد از آن هم مانعی ندارد.

مسأله 576 ـ کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است، اگر بمیرد حنوط کردن او جایز نیست مگر در دو صورتی که در مسأله (541) گذشت.

مسأله 577 ـ معتکف و زنی که شوهر او مرده و هنوز عدّه اش تمام نشده، اگرچه حرام است خود را خوشبو کنند، ولی چنانچه بمیرند حنوط آنها واجب است.

مسأله 578 ـ احتیاط مستحب آن است که میت را با مشک و عنبر و عود و عطرهای دیگر خوشبو نکنند، و نیز اینها را به کافور مخلوط ننمایند.

مسأله 579 ـ مستحب است قدری تربت قبر حضرت سید الشهداء علیه السلام را با کافور مخلوط کنند، ولی باید از آن کافور به جاهایی که بی احترامی می شود نرسانند، و نیز باید تربت به قدری زیاد نباشد که وقتی با کافور مخلوط شد آن را کافور نگویند.

مسأله 580 ـ اگر کافور پیدا نشود یا فقط به اندازه غسل باشد، حنوط لازم نیست، و چنانچه از غسل زیاد بیاید ولی به همه ی 7 عضو نرسد ـ بنا بر احتیاط مستحب ـ باید اوّل پیشانی، و اگر زیاد آمد به جاهای دیگر بمالند.

مسأله 581 ـ مستحب است دو چوب تر و تازه در قبر همراه میت بگذارند.

احکام حنوط میت

Share