احادیثی درباره سخن چینی

تعداد کلمات ۵۷۱ / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
احادیثی درباره سخن چینی
یکی از گناهان کبیره که دین اسلام ما را به شدت از انجام آن باز می دارد، سخن چینی است.

احادیثی درباره سخن چینی

یکی از گناهان کبیره که دین مبین اسلام ما را به شدت از انجام آن بر حذر می دارد، سخن چینی است. در این خصوص، احادیث و روایات فراوانی وارد شده است. در این بخش از ضیاءالصالحین، به بیان احادیثی درباره سخن چینی می پردازیم. با ما همراهی کنید.

احادیثی درباره سخن چینی

سخن چینی چیست؟

سخن چینی، نَمیمه یا نَمّامی از گناهان کبیره به معنای بازگو کردن سخنان فردی نزد دیگران با هدف بر هم زدن روابط دوستانه آنان است. سخن چینی از گناهان مربوط به زبان است و در قرآن و روایات نکوهش شده است. این عمل غالباً با برخی دیگر از رذایل اخلاقی همچون غیبت و تهمت همراه است و از برخی از آنها مانند حسادت نشأت می گیرد. قتل نفس و ذلت و خواری از پیامدهای دنیوی و محرومیت از بهشت، از پیامدهای اخروی آن بیان شده است.

احادیثی درباره سخن چینی

آیات و احادیث درباره سخن چینی :

✓ «هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمیمٍ.» «از کسانى که بسیار عیب جو و سخن چین هستند پیروى مکن.» (سوره قلم، آیه 11)

قرآن مجید از سخن چین بعنوان «زنیم» یعنى کسى که اصل و نسب روشنى ندارد نام می برد و این دلیل بر عظمت این گناه است.

✓ «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ.» (سوره همزه، آیه 1) «واى بر هر عیب جوى سخن چین.»

✓ پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «دشمن ترین شما نزد خدا، سخن چینان اند.»

✓ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : لَا یدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ؛ سخن چین وارد بهشت نمی شود.

✓ حضرت محمد صلّی اللّه علیه وآله وسلم نقل شده است که فرمودند : إِنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ مِنَ النَّمِیمَةِ وَ الْغِیبَةِ و َالْکذِبِ؛ عذاب قبر به خاطر سخن چینی و غیبت و دروغ است.

✓ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : ثَلَاثٌ يَقْبُحُ فِيهِنَّ الصِّدْقُ النَّمِيمَةُ وَ إِخْبَارُكَ الرَّجُلَ عَنْ أَهْلِهِ بِمَا يَكْرَهُ وَ تَكْذِيبُكَ الرَّجُلَ عَنِ الْخَيْر. در سه چيز راستگويى زشت است: سخن چينى، خبر ناخوشايند دادن به مردى درباره زن و فرزندش و تكذيب كردن خبر كسى.

✓ پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله وسلم فرمودند : لَا یدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ یعْنِی نَمَّاماً وَ قَالَ صلی الله علیه و آله یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ حَرَّمْتُ الْجَنَّةَ عَلَی الْمَنَّانِ وَ الْبَخِیلِ وَ الْقَتَّاتِ وَ هُوَ النَّمَّام؛ خدای عزّوجلّ می فرماید: بهشت را بر چند گروه حرام کرده ام که یکی از آن ها سخن چین است.

✓ امام علی علیه السلام فرمودند : عَذَابُ الْقَبْرِ یکونُ مِنَ النَّمِیمَةِ...؛ عذاب قبر به خاطر سخن چینی است.

✓ امام علی علیه السلام فرمودند : مَن نَقَلَ إلَيكَ نَقَلَ عَنكَ؛ هر که عیب دگران، پیش تو آورد و شمرد بی گمان، عیب تو پیش دگران خواهد برد.

✓ امام صادق علیه السلام فرمودند : أَرْبَعَةٌ لَایدْخُلُونَ الْجَنَّةَ الْکاهِنُ و َالْمُنَافِقُ و َمُدْمِنُ الْخَمْرِ و َالْقَتَّاتُ و َهُوَ النَّمَّامُ؛ ۴ کس از رفتن به بهشت محرومند: کاهن، منافق، دائم الخمر آن که به خوردن شراب معتاد است و سخن چین

✓ امام صادق علیه السلام فرمودند : إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ السِّحْرِ النَّمِيمَةَ يُفَرَّقُ بِهَا بَيْنَ الْمُتَحَابَّيْنِ وَ يُجْلَبُ الْعَدَاوَةُ عَلَى الْمُتَصَافِيَيْنِ وَ يُسْفَكُ بِهَا الدِّمَاءُ وَ يُهْدَمُ بِهَا الدُّورُ وَ يُكْشَفُ بِهَا السُّتُورُ وَ النَّمَّامُ أَشَرُّ مَنْ وَ طِئَ الْأَرْضَ بِقَدَمٍ: از بزرگ‏ترين جادو، سخن‏ چينى است؛ زيرا با سخن‏ چينى، ميان دوستان جدايى مى ‏افتد، دوستان يك دل با هم دشمن مى ‏شوند، به واسطه آن خون‏ها ريخته مى ‏شود، خانه‏ ها ويران مى‏ گردد و پرده‏ ها دريده مى ‏شود. سخن ‏چين، بدترين كسى است كه روى زمين راه مى ‏رود.

احادیثی درباره سخن چینی

پدیدآورنده: 
Share