فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

تعداد کلمات ۶۷۶ / زمان تقریبی مطالعه : ۳ دقیقه
فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه
حتماً شنیده اید که صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است، اما کسانی که در فکر کاهش وزن هستند در مورد خوردن صبحانه قبل یا بعد از تمرین مردد هستند.

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

بعضی اشخاص فکر می کنند که اگر با شکم خالی ورزش کنند، بیشتر چربی سوزی خواهند داشت. بعضی افراد صبح ها بصورت ناشتا ورزش می کنند. در این نوشتار فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

ورزش ناشتا، خلاف قانون تعادل انرژی!

اکنون بگذارید برای فراهم شدن شرط اول، یعنی کاهش زیاد ذخیره های گلیگوژن عضلات فرض کنیم شخص برای حداقل 24 ساعت روزه کربوهیدرات می گیرد. ولی در این صورت نیز این باور خلاف قانون تعادل انرژی است. طبق این قانون برای کاهش وزن بدن باید در وضعیت تعادل منفی انرژی قرار بگیرید. یعنی چنانچه فرد مورد نظر ما 3000 کالری در طول روز مصرف می کند و 2000 کالری از آن را از مواد غذایی تامین می کند، بدن او باید 1000 کالری باقی مانده را از منابع دیگر مانند بافت چربی تامین کند. در این شرایط ، بدیهی است مقدار سوخت بافت چربی او 1000 کالری یا 130 گرم خواهد بود و این که قسمتی از انرژی مصرفی به وسیله ورزش پیش یا پس از صبحانه استفاده شود، هیچ تغییری در پایان کار به وجود نخواهد آورد، چراکه در تعادل انرژی تغییری به وجود نیامده است.

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

اثر ورزش بصورت ناشتا بر کیفیت تمرین و سیستم ایمنی

گذشته از همه ی این موارد ، به دلیل افت شدید قند خون در این شرایط، شخص دچار سرگیچه، تاربینی و خستگی زودرس خواهد شد و این عوامل بی تردید مدت زمان و کیفیت تمرین را کمتر خواهد کرد. پس، نمی توان انتظار داشت که انرژی را که توقع داریم که در اثر ورزش سوزانده شود ، استفاده کرد.

در مورد افزایش بافت عضلانی نیز باید گفت در این زمان بدن از لحاظ هورمون در شرایطی قرار دارد که به جای افزایش آن امکان دارد باعث کاهش آن شود. چرا که سطح هورمون هایی که سبب تجزیه پروتئین ها برای تولید گلوکوز می شوند ( مثل کورتیزول و گلوکاگن ) بالا بوده و برعکس سطح هورمون هایی که ساخت آنها را افزایش و یا از تجزیه آنها پیشگیری می کنند ( مثل هورمون رشد و انسولین ) پایین می باشد.

خوشبختانه در شرایط عادی با تامین کربوهیدرات مورد احتیاج از راه خوردن صبحانه این حالت نگران کننده نخواهد بود. ولی چنانچه به جای آن، بدن با فعالیت شدیدی مانند ورزش مواجه شود، طبیعتا ذخایر پروتئینی بدن از جمله پروتئین های عضلات در خطر تجزیه شدن قرار می گیرند.

سطوح پایین گلیکوژن در موقع ورزش کردن ناشتا سبب آزاد سازی بیشتر کورتیزول و تجزیه پروتئین بدن می شود که گذشته از تحلیل عضلات، در سیستم ایمنی بدن هم اختلال به وجود می آورد. پس در این وضعیت شما عضلات خود را هم قربانی می کنید. بنابراین بهتر است که روز خود را با یک صبحانه مختصر و زود جذب شروع کنید و ۴۵ دقیقه بعد ورزش کنید تا در این زمان هم سیستم قلبی عروقی به آماده گی تحمل فشار رسیده باشد.

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

مشکل ورزش با شکم خالی چیست؟

چنانچه شما با گرسنگی ورزش کنید، منبع اصلی ATP (یعنی کربوهیدرات) در دسترس بدن نیست و بدن برای تامین ATP، سراغ پروتئین و چربی می رود؛ پروتئین مورد استفاده برای تولید ATP از عضلات گرفته می شود که این کار باعث از دست دادن توده عضلانی می شود. به عبارت دیگر، هم چربی سوزی خواهید داشت هم عضله سوزی!

از آنجا که عضلات اهمیت زیادی برای سلامتی و تناسب اندام دارند، شما (به ویژه خانم ها) باید به هر صورتی آنها را حفظ کنید نه اینکه آنها را بسوزانید. بخصوص کسانی که بدنسازی کار می کنند و هدف آنها عضله سازی هست، هیچ وقت نباید با گرسنگی تمرین کنند.

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

چه غذاهایی و چند ساعت پیش از ورزش غذا بخوریم؟

چه هدف شما کاهش وزن باشد چه عضله سازی، باید قبل از تمرین چیزی بخورید. زمانبندی تغذیه و نوع ترکیب مواد غذایی به منظور عضله سازی، کاهش وزن، یا هر دو بصورت همزمان، فرق دارد. پس لازم است در مورد هدفی که دارید علاوه بر مطالعه در این زمینه، از یک متخصص بخواهید تا برنامه ای مختص به خودتان را تنظیم کند. 

فواید و مضرات ورزش قبل از صبحانه

پدیدآورنده: 
Share