تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن

تعداد کلمات ۵۰۶ / زمان تقریبی مطالعه : ۳ دقیقه
تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن
در این نوشتار، نگارنده سعی کرده است پس از ذکر آیه و ترجمه آن، روایاتی تفسیری در خصوص آیه مورد نظر نقل کرده و سپس به تفسیر آن آیه بپردازد.

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن

در این بخش از ضیاءالصالحین، به تفسیر مختصر آیات منتخب جزء بیست و ششم قرآن کریم پرداخته شده است. نگارنده سعی کرده است پس از ذکر آیه و ترجمه آن، روایاتی تفسیری در خصوص آیه مورد نظر نقل کرده و سپس به تفسیر آن آیه بپردازد. در ادامه با پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن کریم ما را همراهی کنید.

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن

1. تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ: نازل شدن اين كتاب از جانب خداى پيروزمند و حكيم است.

 نزول قرآن، تنها از جانب خداوند عزیز و حکیم مقدور است و از عهده بشر خارج است. «تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»{ أحقاف، 2}

2. أُوْلَئكَ أَصْحَابُ الجْنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا جَزَاءً بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ: اينان به پاداش اعمالشان اهل بهشتند و در آنجا جاودانه ‏اند.

  بهشت پاداش اهل عمل است، نه اهل سخن. «جَزَاءً بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ»{أحقاف، 14}

3. الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ: خدا اعمال كسانى را كه كافر شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند باطل ساخته است.

 راه خدا دشمن دارد و دشمنان بیکار نمی نشینند. «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ»{محمد، 1}

4. ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُم: زيرا آنان چيزى را كه خدا نازل كرده است ناخوش دارند. خدا نيز اعمالشان را نابود كرد.

 انگیزه و نشاط، به کارها ارزش می دهد. کسی که نسبت به فرمان های خداوند ناراضی است، کارهایش ارزشی ندارد «کَرِهُواْ... فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُم» {محمد، 9}

5. وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْاْ زَادَهُمْ هُدًى وَ ءَاتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ: آنان كه هدايت يافته ‏اند، خدا به هدايتشان مى‏ افزايد و پرهيزگاريشان ارزانى مى ‏دارد.

 یک گام از طرف انسان، چند گام از طرف خدا را به دنبال دارد. «اهْتَدَوْاْ زَادَهُمْ... وَ ءَاتَاهُمْ»{محمد، 17}

6. أَ فَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا:‌آيا در قرآن نمى‏ انديشند يا بر دلهايشان قفل هاست؟

 ✓ قرآن کتابی است که تنها برای تلاوت و تجوید نیست، کتاب اندیشه و تدبر است و تلاوت باید مقدمه تدبر گردد. «أَ فَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ» {محمد، 24}

7. سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا: اين سنت خداست كه از پيش چنين بوده است و تو در سنت خدا دگرگونى نخواهى يافت.

 قوانین الهی در طول زمان کهنه نمیشود. «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»{فتح، 23}

8. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَينَ أَخَوَيْكُم وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُم تُرْحَمُونَ: هر آينه مؤمنان برادرانند. ميان برادرانتان آشتى بيفكنيد و از خدا بترسيد، باشد كه بر شما رحمت آرد.

 هیچ کس خود را برتر از دیگران نداند. «اخْوَةٌ»{حجرات، 10}

9. مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيد: هيچ كلامى نمى ‏گويد مگر آنكه در كنار او مراقبى حاضر است.

 انسان، نه فقط در برابر کردار بلکه در برابرگفتار خود مسؤل است و مورد محاسبه قرار می گیرد. «مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ» { ق، 18}

10. وَ بِالْأَسحْارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ: و به هنگام سحر استغفار مى‏ كردند.

 استغفار در سحر اوج عبادت است. «وَ بِالْأَسحْارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» { ذاریات، 18}

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن

جهت دسترسی به مجموعه "پیامهای آسمانی آیات منتخب قرآن کریم" کلیک کنید.

تفسیر نور | پیامهای آسمانی جزء بیست و ششم قرآن

Share