عالم به غیب

محسن زارع؛
علم غیب

آیا کسی غیر خداوند علم غیب دارد؟
اگر کسی غیر خداوند علم غیب داشته باشد با این آیه قرآن که می فرماید:  قُلْ لاَ يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّهُ (1) 
بگو هیچ کس در آسمان و زمین جز خدا، از غیب آگاه نیست. منافات ندارد؟
چون آیات دیگری هم  با این مضمون وجود دارند که بیانگر این هستند که علم غیب مخصوص خداوند است.

از طرفی معتقدیم  که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و دیگر پیامبران علیهم السلام دارای علم غیب هستند. چطور می توان این تناقض و منافات را برطرف کرد؟
اولین فصل مشترک میان مسلمانان قرآن است، پس اولین قدم رجوع به این کتاب آسمانی است

خداوند در آیه ای می فرماید: عَالِمُ الْغَيْبِ فَلاَ يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً  إِلاَّ مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ (2)
خداوند دانای غیب است پس کسی را بر غیب خود آگاه نمی کند جز پیامبری که مورد رضا و پسند او باشد.

در این آیه می فرماید که علم غیب را به پیامبران مورد رضا و پسند اظهار نموده و آنها نیز عالم به غیب هستند..
بنابراین از جمع بین آیات معلوم می شود که فقط خداوند به صورت مستقل و بدون وابستگی عالم به غیب است ولی ممکن است آن را به پیامبران برگزیده ی خود علیهم السلام تعلیم نماید.

اما فرقی که وجود دارد این است که علم به غیبی که پیامبران برگزیده علیهم السلام دارند وابسته است. یعنی اینکه آن را مدیون خداوند هستند و مستقلا آن را ندارند.
آیا این علم به غیب که وابسته است مخصوص پیامبران برگزیده علیهم السلام است یا افراد دیگر هم ممکن است آن را داشته باشند؟
بعد اینکه توانستیم عالم به غیب بودن پیامبر صلی الله علیه و آله را اثبات کنیم قدم دوم را بر می داریم که آن هم آگاهی پیدا کردن نسبت به کلام آن حضرت در این مورد است.
روایات متعددی در کتب روایی وجود دارد مبنی بر این که پیامبران علم غیب خود را از خداوند به ارث بردند و ائمه علیهم السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله به ارث دارند.

در نتیجه علم غیب مخصوص خداوند و افرادی است که خداوند به آنها اذن داده است می باشد.

 

-------------------------------------
پی نوشت:
1. سوره نمل آیه 65.
2. سوره جن آیه 26 و 27.

Share