ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها - دکتر رفیعی (بخش 2) + متن

بیانات ارزشمند حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در مورد "ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها"

ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها - دکتر رفیعی (بخش 2) + متن

در این بخش از ضیاءالصالحین، به مناسبت ایام فاطمیه، دومین بخش از بیانات ارزشمند حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در مورد "ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها" را  به مدت 44 دقیقه با عاشقان و عزاداران آن بانوی پهلو شکسته به اشتراک می گذاریم.

ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها - دکتر رفیعی (بخش دوم) + متن

خلاصه متن بخش دوم «ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها» :

بُعد شفقت ها و مهربانی های حضرت زهرا سلام الله علیها شرح لقب «حانیه» :

یکی از اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها حانیه است که در لغت به معنای مهربان، شفیق و دلسوز معنا شده است. "شفیق" هم یکی از صفات خدای مهربان است. یکی از صفات امام معصوم هم همین شفیق است.
اولین ملاک و محور و اولین قسم از شفقت و مهربانی، شفیق بودن و مهربانی کردن نسبت به پدر و مادر است که از وظایف اصلی و مهم انسان است. امام رضا علیه السلام در حدیثی فرموده اند: «خداوند در قرآن سه امر را در کنار سه امر دیگر قرار داده است که اگر اینها را در کنار هم انجام ندهیم بی ارزش است. اول، نماز و زکات. دوم، توحید و احترام به والدین. سوم، تقوا و صله رحم است.» مسئله احترام به والدین خیلی مهم و مورد تأکید است. در روایت داریم که دو گروه هستند که دعایشان محجوب نیست و بالا می رود یکی دعای پدر و مادر در حق فرزندان و دیگری دعای فرزندان در حق پدر و مادر.
دومین قسم شفقت و مهربانی، مهربانی نسبت به همسر است. امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند: « مرد در خانه باید سه ویژگی داشته باشد، اول، با اعضای خانواده خوش اخلاق باشد. دوم، به خانواده اش توسعه دهد. سوم، نسبت به همسرش غیرت داشته باشد.»
سومین قسم شفقت و مهربانی هم مهربانی پدر و مادر نسبت به فرزندان است.

ابعاد زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها - دکتر رفیعی (بخش دوم) + متن

ویژه نامه مرتبط :

 ایام فاطمیه سلام الله علیها - ویژه نامه بانوی بی نشان

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها - ویژه نامه ایام فاطمیه

کلمات کلیدی: 
Share