سلسله مباحث مهدویت | نحوه دین داری شیعیان امام زمان علیه السلام و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 7)

سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «نحوه دین داری شیعیان امام زمان علیه السلام و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور» به همراه متن سخنرانی

سلسله مباحث مهدویت | نحوه دین داری شیعیان امام زمان علیه السلام و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 7)

در این بخش، هفتمین قسمت سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «نحوه دین داری شیعیان امام زمان علیه السلام و ریزش ها و رویش های آنها در دوران غیبت و ظهور» به همراه متن سخنرانی را به مدت 61 دقیقه با سالکان طریق حق به اشتراک می گذاریم.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

۵- «و عن أبى عبد اللّه علیه السّلام عن النّبى صلّى اللّه علیه و اله فى حدیث انّه قال لعلىّ علیه السّلام: «اعلم أنّ ابنى منتقم من ظالمیک و ظالمى شیعتک فى الدّنیا، و یعذّبهم اللّه فى الآخرة.» فقال سلمان: «من هو؟ یا رسول اللّه! صلّى اللّه علیه و اله» قال: «التّاسع من ولد ابنى الحسین، الّذى یظهر بعد غیبته الطّویلة، فیعلن أمر اللّه و یظهر دین اللّه، و ینتقم من أعداء اللّه، و یملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا.»

از امام صادق علیه السّلام به نقل از پیامبر صلّى اللّه علیه و اله و سلّم آمده است که به على علیه السّلام فرمود: «بدان که فرزندم از ستمکاران در حق تو و حق شیعیانت، در دنیا انتقام خواهد کشید و در آخرت خداوند آنها را عذاب خواهد کرد.» سلمان سؤال کرد: «یا رسول اللّه او کیست؟» پیامبر فرمود: «نهمین فرزند از نسل پسرم حسین است که بعد از غیبتى طولانى ظاهر خواهد شد و دین و فرمان خدا را به صداى رسا به جهانیان خواهد رساند و از دشمنان خدا انتقام خواهد کشید و زمین را همان‏طور که از ظلم و ستم پر شده است از عدل و داد سرشار خواهد کرد.». اثبات الهداة، ج ۳، ص ۵۶۹، روایت ۶۷۹.

۶- و عن الأصبغ بن نباتة قال: «أتیت أمیر المؤمنین علىّ بن ابى طالب علیه السّلام‏ فوجدته مفکّرا ینکت فى الأرض، فقلت له: «ما لى أراک مفکّرا تنکت فى الأرض؟

أرغبة فیها؟ قال: «لا و اللّه، ما رغبت فیها و لا فى الدّنیا یوما قطّ؛ و لکنّى فکّرت فى مولود یکون من ظهرى، الحادى عشر من ولدى، هو المهدىّ یملأها عدلا کما ملئت ظلما و جورا، تکون له حیرة و غیبة، یضلّ فیها أقوام و یهتدى فیها آخرون.» فقلت:

«یا أمیر المؤمنین! و انّ هذا الکائن؟» قال: «نعم، کما أنّه مخلوق، و أنّى لک بالعلم بهذا الأمر؟ یا أصبغ! اولئک خیار هذه الامّة، مع أبرار هذه العترة.» قلت: «و ما یکون بعد ذلک؟» قال: «یفعل اللّه ما یشآء، فإنّ له إرادات و غایات.»

اصبغ بن نباته میگوید: «دیدم امیر المؤمنین علیه السّلام در حالیکه در فکر فرو رفته است روى زمین خطوطى رسم میکند. گفتم: «چه شده است شما را میبینم که در اندیشه‏اید و بر زمین خط میکشید، آیا علاقه و تمایلى به خاک و زمین پیدا کرده ‏اید؟»

امام فرمود: «نه به خدا قسم، من هرگز به زمین و دنیا علاقه ‏اى نداشته ‏ام، امّا در اندیشه کسى هستم که از نسل من متولد می شود؛ یازدهمین فرزندم که مهدى است و زمین را همانگونه که از ستم پر شده است از عدل و داد سرشار خواهد کرد، او دوران غیبتى خواهد داشت که در آن دوران گروهى نسبت به آن گمراه می شوند و عده‏اى به راه درست قدم می نهند.»- اصبغ میگوید- گفتم: «یا امیر المؤمنین! واقعا چنین چیزى اتفاق خواهد افتاد؟» فرمود: «آرى چنین است و او پا به عرصه هستى خواهد نهاد (این سنت غیبت حتمی است همانطور که خلق شدنش حتمی است)، امّا اى اصبغ دست تو از فهم این مطلب کوتاه است، آن رهیافتگان، نیکان امت پیامبر و ابرار عترت او هستند.» گفتم: «بعد از آن چه خواهد شد؟» فرمود: «خدا هرچه اراده کند به انجام خواهد رساند، او اراده و اهدافى دارد- که به آنها جامه ظهور و تحقق خواهد پوشاند-». اثبات الهداة، ج ۳، ص ۴۶۱، روایت ۱۰۸.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

جهت دسترسی به مجموعه سلسله مباحث «مهدویت» استاد محمدرضا عابدینی کلیک کنید

Share