علي بن ابی طالب عليه ‌السلام؛عصاره نظام آفرينش

آیت الله العظمی جوادی آملی
انسان ذاتا فقیر است ولی ظرفیت آن را دارد که مظهر خدا باشد

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب شمیم ولایت ذیل موضوع «علی مظهر اسمای حسنای الهی» بیان می دارد:
ادراك مقام رسول اكرم‏ صلی الله علیه و آله و سلم و نیز مقام امیرالمؤمنین و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) میسور هیچ ‏كس نیست و آنان در مقام انسانیت و خلافت مطلقه اِلاهی، نور واحدند. از این‏رو، رسول اكرم‏ صلی الله علیه و آله و سلم درباره امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‏فرماید:
«ما عرفك یا علی حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛[1] یا علی! جز خدا و من، هیچ‏ كس تو را آن ‏گونه كه شایسته است، نشناخت.

آیت الله العظمی جوادی آملی درباره راه شناخت انسان کامل بیان می دارند:
انسان كامل آیینه تمام نمای اوصاف فعلی خداوند است. برای شناخت كنه انسان كامل، چاره ای جز انسان كامل شدن نیست. در این حالت است كه معنای اسم اعظم مشهود، و واقعیت «كتاب مبین» مبین می گردد و نیز حقیقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كریم بودنْ واضح می شود و شرط حِصْن بودن توحید احراز می گردد.
ایشان مرقوم داشتند:
امیرالمؤمنین (علیه ‌السلام) برجسته ترین انسان كامل و نیز شخصیت ممتازی است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به صورت یك مجموعه خلق شد، چنان كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «خلقت أنا وعلی من نورٍ واحد»[2]. سپس این نور واحد عوالمی را پشت سر گذاشت و به این نشأه از عالم وجود رسید تا این كه در دنیا یكی در لباس نبوت جلوه كند و دیگری در جبّه امامت.
ایشان امام علی علیه السلام را همتای جهان آفرینش دانسته و بیان می دارند: برای غیر ذات نورانی ائمه معصومین(علیهم ‌السلام)، نه شناخت عارفانه شهودی كُنه امیرالمؤمنین (علیه السلام) مقدور است و نه معرفت حكیمانه حصولی عمق یا اوج او میسور.
 انسان كامل چونان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه ‌السلام)، عصاره نظام آفرینش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقیقتِ علی بن ابی طالب(علیه ‌السلام) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگی این لَفّ و نَشْر، پیام خاص خود را دارد و آن این كه وجودهای طبیعی، مثالی، عقلی و اِلهی اشیای عینی، همتای مراحل چهارگانه وجود این عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود، به طوری كه اگر نظام تكوین به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان حضرت علی(علیه ‌السلام) خواهد بود و اگر حقیقت انسان كاملی مانند علی بن ابی طالب (علیه ‌السلام) به صورت جهان عینی مُتبلوِر شود، همین جهان كنونی خواهد شد و این تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد.
 اثر این هماهنگی كاملِ انسانِ معصوم و جهان را می توان در علم غیب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان می گذرد و نیز تأثیر وی در آن به اذن خداوند مشاهده نمود.
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه امام علی(علیه ‌السلام)، همتای قرآن كریم است، اظهار داشتند: انسان كامل هم چون حضرت علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) همتای قرآن حكیم است كه این كتابِ سترگ، گذشته از تصدیقِ صحایفِ آسمانی انبیای سَلَفْ، بر همه آن ها هیمنه و سَیطَره دارد و چون اوجِ مقام مَنیعِ هر پیام آوری، همانا صحیفه آسمانی او است و قرآن كریم بر همه آن كتاب ها مُهَیمِنْ است، انسان كامل نیز كه طبق حدیثِ متواتر:
«إنّی تاركٌ فیكم الثقلین؛ كتابَ اللّهِ وعتْرَتی أهل بیتی... لَنْ یفترقا حَتّی یرِدا عَلی الحوض»
كُفْو قرآن مجید است و در هیچ مرحله وجودی از او جدا نخواهد بود، سرآمد همه انسان های كامل است، مگر آن كه برای همه آن ذوات نورانی نبوی و وَلَوی، وَحْدَتِ ویژه ای در نشأه فراطبیعی قایل شد كه با ارتفاع كثرت، سخن از هَیمَنَه و مانند آن مطرح نخواهد شد.

پی نوشتهــــــا:
[1]  ـ موسوعه امام علی بن ابی‏طالب(علیه‏السلام)، ج8، ص50

[2]  ـ موسوعه امام علی بن ابی طالب(علیه‌السلام)،ج8، ص64

 منبـــع: کتاب شمیم ولایت اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

Share