کازوئو ایشی گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی تبار

انجمن‌ها: 

کازوئو ایشی گورو

کازوئو ایشی گورو نویسنده و نمایشنامه نویس انگلیسی ژاپنی تبار، در ۸ نوامبر ۱۹۵۴ در ناگازاکی ژاپن زاده شد. خانواده او در کودکی و زمانی که وی پنج سال داشت، به انگلیس مهاجرت کردند.

وی در دانشگاه، ابتدا در رشته فلسفه و سپس نویسندگی خلاق تحصیل کرد. ایشی گورو علاوه بر نوشتن رمان، داستان های کوتاه و نمایشنامه، برای موسیقی در سبک جاز، ترانه سرایی نیز کرده است.

ایشان از کودکی از ژاپن دور بوده و تا 30 سالگی نیز سرزمین زادگاهش را ندید. به همین سبب، فضای داستان ها و سبک نوشته هایش، با بستر ادبی و فرهنگی ژاپن فاصله دارد. به همین خاطر، آثار او در حوزه ادبیات انگلیسی زبان دسته بندی می شود.

کازوئو ایشی گورو تاکنون یکبار جایزه بوکر را به خاطر کتاب «باقیمانده های روز» برده و یکبار به سبب «رهایم مکن» نامزد دریافت آن شده است. «غول مدفون» جدیدترین رمان او در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شد که با الهام از اسطوره های اسکاندیناوی نوشته شده است.

ایشی گورو در سال ۲۰۱۷ میلادی ، جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. در بیانیه اهدای این جایزه آمده است : «کازوئو ایشی گورو کسی است که رمان هایش نیروی احساسی عظیمی در خود دارد و در آنها پرتگاه های آشکار حس توهم آمیز ارتباط ما با جهان نشان داده شده است.»

کازوئو ایشی گورو

Share