ایجاد یک برخورد دهنده جدید ذرات

انجمن‌ها: 

ایجاد یک برخورد دهنده جدید ذرات

آزمایشگاه فیزیک ذرات سرن پیشنهاد تازه اش برای ایجاد یک برخورد دهنده جدید ذرات به نام "برخورد دهنده مدور آینده" (اف سی سی) که جایگزین کوبنده فعلی ذرات (ال اچ سی) خواهد شد را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از دانشمند آنلاین، مسئولان سرن ساخت شتاب دهنده‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که با محیطی ۱۰۰ کیلومتری تقریبا چهار برابر بلندتر و ده بار قدرتمندتر از نمونه کنونی است. هدف این پروژه تلاش برای یافتن ذرات بنیادی تر تشکیل دهنده اتم تا سال ۲۰۵۰ اعلام شده است.

منتقدان می‌گویند که این بودجه را می توان برای مصارف بهتر مثل تحقیقات برای مقابله با گرمایش زمین به کار گرفت. اما پروفسور فابیولا جیانوتی مدیر کل سرن پیشنهاد تازه را "یک دستاورد ستودنی" توصیف کرد.

او گفت: "این نشان دهنده پتانسیل فوق العاده اف سی سی برای بهبود دانش ما از فیزیک بنیادی و پیشبرد بسیاری از فناوری‌ها با تاثیر گسترده بر جامعه است."

طرح های سرن که در گزارشی ارائه شده را هیاتی بین المللی از فیزیکدان‌ها در کنار سایر پیشنهادها بررسی خواهد کرد تا برای انتشار استراتژی تازه اروپا برای فیزیک ذرات در سال ۲۰۲۰ آماده شود.

برای این کار ابتدا تونلی در زیر سرن حفر خواهد شد تا حلقه شتاب دهنده جدید در آن نصب شود. اولین ماموریت این حلقه کوبیدن الکترون‌ها به همتای مثبت آنها به نام پوزیترون هاست.

مرحله بعدی شامل نصب یک حلقه بزرگتر برای کوبیدن هسته اتم‌های سرب با الکترون‌هاست. مراحل یک و دو زمینه را برای گام نهایی یعنی کوبیدن هادرون‌های بزرگ با قدرتی تقریبا ده برابر "ال اچ سی" فراهم می کند.

ایجاد یک برخورد دهنده جدید ذرات

Share