مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مزاحم تلفنی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت، ضمن اشغال خط تلفنی که متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی میباشد موجب اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر میشود. مزاحمت ها، به مشکلاتی که برای خانواده ها ایجاد می کنند محدود نمی شود، بلکه آتش نشانی، موسسات تاکسی تلفنی، غذاخوری هایی که مشترکان تلفنی دارند، پلیس 110، 118 وغیره را هم شامل می شود و این امر مجازات های سنگین تری را می طلبد.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مجازات مزاحم تلفنی

مجازات فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد میکند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا شش ماه خواهد بود، به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به دلیل این که این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت  است.یعنی اگر شاکی خصوصی به طور کامل رضایت دهد بازهم ممکن است برای مزاحم تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شود و به دلیل رضایت شاکی خصوصی قطعا مزاحم تلفنی مجازات کمتری خواهد شد.

همچنین کسانی که از نیمه شب به بعد به وسیله اعمالی از طریق تلفن، موجب سلب آسایش دیگران شوند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی گردد، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون جزا، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا و یا با سوء نیت به وسیله تلفن خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مطابق با قانون جزا مجازات خواهد شد و حسب مورد تا حد اعدام هم قابل کیفر خواهد بود.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی به چه روش هایی انجام میشود؟

  • سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.
  • فحاشی و حرفای رکیک نثار مخاطب کردن و گاه خبرهای کذب و غیر واقعی به مخاطب دادن و تهمت های ناروا زدن که ممکن است عواقب وخیمی در بر داشته باشد.
  • دادن خبرهای دروغ و تکان دهنده که بعضا باعث شوک آنی یا سنکوپ شدن و سلب آرامش افراد و خانواده ها میشود، غوغا برپا میکند و عزا و ماتم ایجاد می کند.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

شکایت مزاحمت تلفنی اگر توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

  • مدت زمان اثبات جرم مزاحمت تلفنی کمتر میباشد.
  • نیازی به حضور شاکی در دادگاه نخواهد بود.
  • وکیل میتواند برای قطع کردن خط تلفن مزاحم تلفنی اقدام کند.
  • وکیل میتواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام نماید و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

سوالات قانونی مزاحمت تلفنی

متن مکالمات موبایل و تماس های دریافتی به دلیل مزاحمت تلفنی قابل رویت است؟

بله در صورت شکایت مزاحمت تلفنی تمامی تماس های دریافتی و … با حکم دادگاه و صدور دستور به پرینت از طریق مخابرات انجام خواهد شد و نیازی به جرم خاصی نخواهد بود.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

برای شکایت مزاحمت تلفنی باید به چه مرجعی مراجعه کرد؟

برای شکایت مزاحمت تلفنی میتوان هم از طریق مخابرات و هم از طریق دادسرای محل وقوع جرم اقدام کرد.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

اگر مزاحم تلفنی فحاشی هم کرده باشد چه شکایتی باید کرد؟

اگر توهین شدید و یا فحاشی هم صورت گرفته باشد، شاکی می تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

تماس هایی که مستمر نبوده موجب اثبات مزاحمت تلفنی خواهد شد؟

در این صورت مزاحمت تلفنی تلقی نخواهد شد و مزاحمت تلفنی باید در طول زمان و متوالی و به دفعات اتفاق افتاده باشد.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مجازاتی که برای مزاحم تلفنی تعیین میشود چقدر است؟

برای مزاحمان تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته خواهد شد و بسته به نظر قاضی ممکن است مجازات حبس به حالت تعلیق در بیاید.

برای مجازات مزاحمت های پیامکی و تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محکوم می شوند. این مجازات ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد.

البته دور از انتظار نیست که یک مزاحمت ساده به قتل یک نفر منجر شود؛ بنابراین سر و کار مزاحم تلفنی کمتر به قصاص و دیه می افتد؛ اما حبس مجازاتی معمول برای این مزاحمان خواهد بود؛ و قانونی که اجازه زندانی کردن مزاحم را می دهد، قانون مجازات اسلامی است و ماده ای که می توانید این حکم را در آن پیدا کنید، ماده ۶۴۱ است که مقرر شده است:

«هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد». البته این همه ماجرا نیست. علاوه بر قانون مجازات اسلامی در مقرراتی که شرکت مخابرات دارد، مجازات های دیگری هم برای مزاحم در نظر گرفته شده است.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

در صورتیکه شاکی خصوصی رضایت دهد آیا مزاحم تلفنی مجازات میشود؟

بله با توجه به اینکه مزاحمت تلفنی جزء جرائم غیر قابل گذشت میباشد لذا اگر شاکی خصوصی هم رضایت بدهد مجازات مزاحم منتفی نخواهد شد.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

اگر فردی با سیم کارت دیگری برای افراد مزاحمت ایجاد کند چه کسی مجازات میشود؟

علی الاصول برای فردی که سیم کارت به نام او میباشد اخطاریه ارسال خواهد شد مگر اینکه ثابت کند در تصرف فرد دیگری بوده است.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

آیا مجازات شلاق هم برای مزاحم تلفنی وجود خواهد داشت؟

خیر فردی که مرتکب مزاحمت تلفنی شده است مجازات حبس و جزای نقدی خواهد داشت و شلاق برای مزاحمت تلفنی منظور نخواهد شد.

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مراحل طرح شکایت مزاحمت تلفنی توسط وکیل

  • شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید.
  • پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
  • در این مرحله وکیل مراحل قانونی را در خصوص اثبات جرم مزاحمت تلفنی و در نهایت محکومیت ایشان انجام خواهد داد.

خیلی از افرادی که قربانی مزاحمت تلفنی می شوند ترجیح می دهند که موضوع را پیگیری نکنند؛ اما برای کسانی که این مزاحمت ها امان شان را بریده است و به ستوه آمده اند، چاره ای جز شکایت و پیگیری وجود ندارد.

گفتیم که علاوه بر مجازات زندان که در قانون مجازات اسلامی برای مزاحمان در نظر گرفته شده است مجازات های دیگری هم در قوانین شرکت مخابرات برای آنان وجود دارد؛ بنابراین قربانیان مزاحمت تلفنی می توانند از دو طریق موضوع را پیگیری کنند.

اداره حقوقی وزارت دادگستری در سال ۱۳۷۳ در این خصوص نظریه ای داده است که تکلیف موضوع را بهتر مشخص می کند. در این نظریه گفته شده است: در مورد مزاحمت تلفنی چنانچه عمل مشتکی عنه (کسی که از او شکایت شده) فقط مزاحمت تلفنی باشد و همراه با جرم دیگری مانند فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع می شود؛ اما چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگر از قبیل فحاشی یا تهدید باشد، رسیدگی به بزه ارتکابی با دادگاه های عمومی محل خواهد بود.

بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که بعد از آن که تلفن زنگ می زند و گوشی را برمی دارید، کسی جواب نمی دهد و این عمل چند بار و گاه بارها و بارها تکرار می شود یا اینکه قربانی اشکال دیگر مزاحمت تلفنی هستید می توانید به مراجع یادشده مراجعه کنید تا با مزاحم برخورد شود.

داشتن نامه ای از مخابرات نیز می تواند باعث سرعت در کار شود. در این مرحله روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می کنید. عنوان مجرمانه این شکایت هم چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک.» اگر توهین شدیدی هم صورت گرفته باشد، شاکی می تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می شود: «نامشخص».

بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه های دادیاری یا بازپرسی، با نامه ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل کردن تحقیقات می نویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می کند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

حتی مخابرات می تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده را ردیابی کند و این مساله را مشخص کند که آخرین بار چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم کارتی در آن فعال بوده است؟ پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می شود و دادسرا ایشان را احضار و تحقیق می کند.

اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می شود.

در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می شود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.

در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می کند.

یکی از شیوه های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده است اما گاهی دادیاران، بازپرس ها یا قضات این مساله را نمی پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده ساختگی باشد.

و اما...

با همه این مجازات ها باز هم کسانی پیدا می شوند که اعصاب و روان مردم را دستمایه سرگرمی خود می کنند.

کمترین فایده مجازات مزاحمان تلفنی این است که از تعداد آنان می کاهد؛ اما نمی توان انکار کرد که با توجه به پیامدهای گسترده این شیوه مردم آزاری، باید برای افزایش تأثیر مجازات ها چاره ای اندیشید و فکری کرد؛ شاید باید قوانین را سفت و سخت تر نوشت و شاید لازم است شناسایی و برخورد با مزاحمان را با همکاری شهروندان جدی تر پیگیری کرد. 

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

مدارک لازم برای شکایت مزاحمت تلفنی توسط وکیل

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه مدارک و مستندات در خصوص مزاحمت تلفنی مانند آخرین قبض پرداختی تلفن

مزاحم تلفنی : روش ها و چگونگی تنظیم شکایت برای مزاحمت تلفنی

منابع:
ایرنا
وکلای یاسا

Share