شرف الشمس و خواص آن چیست؟

انجمن‌ها: 

شرف الشمس و خواص آن چیست؟

در باور عامیانه شرف الشمس نگینی زرد رنگ است اما طبق منابع اسلامی شرف شمس سنگ نیست، بلکه ذکری منسوب به امام علی (علیه السلام) است که با آدابی خاص پشت نگین عقیق زردرنگ توسط افراد باتجربه حکاکی می شود. این ذکر که گفته می شود از اسامی خداوند می باشد ۱۳ حرف دارد که ۴ حرف از تورات ۴ حرف از انجیل و ۵ حرف از قرآن کریم می باشد. شرف شمس سالی یکبار در ساعات خاصی از روز ۱۹ فروردین که از تقویم های نجومی استخراج می شود بر روی عقیق زرد حکاکی می شود.

قطعا امید اول همه ما خدا و بعد اهل بیت (علیهم السلام) هستند و باید حاجات خود را از ایشان بخواهیم، در کنار آن خواص شرف الشمس از دو جنبه خواص بی نظیر خود سنگ عقیق و قدرت اسم اعظم الهی که پشت نگین حکاکی می شود، مورد توجه است. آثار سریع و متداوم این نگین برای چشم زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزوها، افزایش رزق و روزی استفاده می شود.

شرف الشمس و خواص آن چیست؟

سخن آیت الله کاشانی در رابطه با شرف الشمس

آیت الله مبشّر کاشانی می گوید:

شرف الشمس از علوم غریبه است، لکن در کتب متقدمین (عالمان قدیم از صدر اسلام تا چند قرن پیش) اعم از روایی و ادعیه و اذکار اثری از آن نیافتم .

فقط متاخرین در چند قرن اخیر آن را معتبر می دانند .

بیاناتی درباره شرف الشمس و طریقه تکثیر آن به صورت مربع یا مسبع(هفت ضلعی) و غیره و نیز آثار و برکات آن مطالبی متذکر شده اند . بعضی آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقی کرده اند .

در کتاب "جواهر مکنونه" که از کتب خطی اذکار است و همچنین در کتاب "السحاب اللئالی" تالیف سید عبدالله بوشهری و کتب دیگر، آثاری از جمله دفع فقر و بیماری ها و حفظ از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و کسب عزت و بزرگی برای آن متذکر شده اند.

کفعمی هم در کتاب "جُُنَّه الواقیه" آورده که این حروف شکل اسم اعظم است . در بعض کتب علمای شیعه دیدم که (ادعا کرده اند) این شکل از امیرالمؤمنین علیه السلام گرفته شده، ولی سندی برای ادعای خود ذکر نکرده اند.

دعای شرف الشمس که باید نوشته شود

دعای شرف الشمس

مرحوم شیخ بهائی نیز در کتاب "سرالمستتر" در رابطه با این شکل که بعضا به شرف الشمس معروف شده، مطالبی بیان فرموده است.

می گویند که شرف الشمس را باید در روز 19 حمل که مطابق با روز 19 فروردین است، از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقیق زرد و در صورت عدم امکان بر کاغذ زردی نوشته و با خود حمل نماید، ولی تجدید آن در روز مذکور در سال های بعد شرط نشده است و لازم نیست."

در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام "ابو البدر" از عالمان قدیم شهر اردبیل ، به نقل از او شرح مفصلی در باره شرف الشمس و حروف آن و اشعاری که به امام علی در مورد این حروف منسوب است و طرز نوشتن این حروف داده است.

در کتاب های اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند می دانند که آنها را کلمات مبارکه:الله، جمیل، رحمن، مۆمن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.

Share