انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

انکر تکست (متن لینک) چیست و چرا برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد؟

انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

انکر تکست (Anchor Text) بخشی از یک لینک قابل مشاهده برای کاربران در دل یک متن است. متن لینک به دلایل مختلف اهمیت زیادی برای سئو سایت دارد.

 

چیزی که به عنوان انکر تست برای لینک دهی داخلی یا خارجی داخل متون خود می نویسید، می تواند به شکلی مثبت یا منفی روی امتیاز آن صفحه نزد موتورهای جستجو تاثیر بگذارد.

در این مطلب قصد داریم ابتدا شما را با انکر تکست بیشتر آشنا کرده و نحوه بهینه سازی آن برای جلوگیری از دریافت نمره منفی از گوگل و افزایش رتبه یک مطلب را آموزش دهیم. علاوه بر آن ها، به بررسی تفاوت ایجاد متن لینک برای لینک دهی خارجی یا داخلی خواهیم پرداخت.

انکر تکست چیست؟

انکر تکست را باید قسمتی قابل مشاهده از یک لینک برای کاربران دانست که امکان کلیک کردن روی آن وجود دارد. این قسمت در زبان اچ تی ام ال، بین تگ آغازین <a href> و تگ پایانی <a/> قرار می گیرد. به عنوان نمونه می توان به کد اچ تی ام ال زیر اشاره کرد.

در تصویر زیر، نمونه ای از آن را حین نمایش در نتایج جستجوهای گوگل مشاهده می کنید. در اینجا گوگل از عنوان صفحه به عنوان متن لینک استفاده کرده است.

انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

انکر تکست چه کاری انجام می دهد؟

انکر تست، به شکلی قوی و موکد، به موتورهای جستجو و همچنین کاربران، نحوه دسترسی به صفحه ای که درون متن جاری به آن لینک کرده اید را نشان می دهد. یک هایپرلینک می تواند به یکی دیگر از صفحات وب سایت خودتان (لینک دهی داخلی یا اینترنال) یا صفحه ای در وب سایتی دیگر (لینک دهی خارجی یا اکسترنال) اشاره کند.

در هر دو حالت لینک دهی، به وسیله مشخص کردن کلمه یا عبارتی صحیح به عنوان انکر تکست، به کاربران و مخصوصا ربا ت های موتورهای جستجو اجازه می دهید پیش از ورود به صفحه لینک شده، به ایده ای کلی درباره محتوای آن دست پیدا کنند. در تصویر زیر، نمونه ای از نحوه لینک دهی داخلی صحیح را مشاهده می کنید. در اینجا، با نگاه به عبارت کلیک شدنی “on-page SEO” متوجه خواهید شد با ورود به صفحه ای که این انکر تکست به آن اشاره می کند، قرار است با چه محتوایی رو به رو شوید.

انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

انواع مختلف متن لینک

در زمان ایجاد یک هایپرلینک، می توانید از بین چندین نوع انکر تکست موجود یکی را انتخاب کنید. گفتنی است اگر در دنیای سئو تازه کار هستید، باید از قبل با یک سری واژه و اصطلاح آشنا باشید. به این ترتیب خواهید توانست از آموزشی که در این مطلب ارائه شده است بیشترین بهره وری را داشته باشید.

  • برند: استفاده از نام برند خود به عنوان انکر تکست مثل «ضیاءالصالحین»
  • آدرس اینترنتی: استفاده از آدرس اینترنتی دائمی صفحه مورد نظر بدون متن مثل https://ziaossalehin.ir/tag/seo
  • نام دامین: قرار دادن نام دامین به عنوان متن لینک مثل ziaossalehin.ir
  • عمومی: بهره بردن از واژه ها و عبارات کلی مثل « اینجا کلیک کنید» یا «بیشتر بخوانید»
  • کلیدواژه دقیق: قرار دادن کلیدواژه مطلب صفحه مقصد مثل «سئو»
  • کلیدواژه جزئی: استفاده از کلیدواژه مطلب به همراه یک سری کلمه اضافی مثل «می توانید برای یادگیری بیشتر سئو به این صفحه بروید»
  • عنوان صفحه: نوشتن عنوان صفحه لینک شده به آن به عنوان انکر تکست مثل «با ۱۰ مورد از بهترین ترفندهای سئو در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید»

بهترین نحوه استفاده از انکر تکست در مطالب

اگرچه انکر تکست چیز جدیدی نیست و از زمان پیدایش اینترنت و مخصوصا وب وجود داشته است، اما متاسفانه هنوز وب مسترهای زیادی از نحوه صحیح استفاده از آن آگاهی نداشته یا به خاطر کم اهمیت شمردن این قوانین، آن ها را رعایت نمی کنند. منظور از استفاده صحیح، بیشتر قرار دادن یک متن لینک مطابق با قوانین موتورهای جستجو است تا رضایت آن ها حاصل شود. استفاده از انکر تکست های استاندارد برای لینک دهی داخلی و خارجی، به روش هایی مختلف به بهبود سئو وب سایت شما کمک خواهد کرد.

  • استفاده از متن لینک بهینه درون لینک های داخلی، به موتورهای جستجو برای یادگیری ساختار وب سایت شما کمک می کند.
  • نوشتن انکر تکست مناسب در لینک های واردشونده، در افزایش رتبه در موتورهای جستجو برای یک سری کوئری خاص از سوی کاربران تاثیر قابل توجهی دارد.
  • قرار دادن متن لینک صحیح در لینک های خارجی کاربران را برای تصمیم گیری درباره کلیک یا عدم کلیک روی آن راهنمایی می کند.

انتخاب عبارت یا کلمه ای معنی دار

متن که به عنوان انکر تکست انتخاب می کنید باید قابل فهم باشد. به عبارتی کاربر باید با دیدن قسمت قابل کلیک متوجه شود در صورت وارد شدن به صفحه مقصد، با چه محتوایی رو به رو خواهد شد. در زمان انتخاب یک متن لینک باید تا جای ممکن از آوردن عبارت ها و کلمه های عمومی همچون «اینجا کلیک کنید»، «اینجا»، «این را بخوانید» یا «بیشتر بخوانید» خودداری کنید.

انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

رعایت این موضوع مخصوصا به خاطر تلاش همیشگی وب مسترها برای ارائه اطلاعات کافی به ربات های موتورهای جستجو به منظور دریافت امتیاز بالاتر از آن ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. وقتی چنین عبارت های کلی را به عنوان متن لینک انتخاب می کنید، خزنده های گوگل با رسیدن به آن ها داخل متن جاری، قادر به تشخیص محتوای صفحه لینک شده از طریق انکر تکست نیستند.

موضوع دیگر، عدم استفاده از کلماتی غیر مرتبط با موضوع محتوای صفحه لینک شده داخل متن لینک است. در روش قبلی، اطلاعات کافی به کاربر نمی دادید، اما اینجا، در واقع در حال گمراه کردن وی هستید!

خودداری از قرار دادن آدرس اینترنتی به عنوان متن لینک

در بسیاری از مواقع، وب مسترها برای سادگی کار و عدم نیاز به فکر کردن درباره متن لینک، از آدرس اینترنتی (URL) صفحه مقصد به عنوان انکر تکست استفاده می کنند. اگرچه این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند، اما روش تمیز و مفیدی نیست! اگر ایده هایتان به منظور انتخاب یک متن لینک مناسب برای اشاره به صفحه ای دیگر ته کشیده است، می توانید بدون فکر، از عنوان آن صفحه استفاده کنید!

نوشتن انکر تکست کوتاه

انکر تکست باید در عین رساندن منظور به کاربران و موتورهای جستجو درباره محتوای صفحه اشاره شده به آن، تا جای ممکن خلاصه و کوتاه باشد. اگر تعداد کلمات آن افزایش پیدا کند، ربات های گوگل در پی بردن به موضوع مطلب صفحه مقصد با مشکل مواجه خواهند شد.

پیشنهادی: سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت اول)

انکر تکست (متن لینک) و اهمیت آن برای سئو سایت

نمایش متفاوت متن لینک

رویت هایپرلینک باید تا جای ممکن برای کاربران آسان باشد. بهترین روشی که در اغلب وب سایت ها از آن پیروی می شود، نمایش انکر تکست ها با رنگی متفاوت از رنگ بقیه نوشته های مطلب است. در همین مطلب می توانید نمونه های آن را با رنگ آبی پیدا کنید.

مجازات های گوگل درباره انکر تکست

در صورت آشنایی با دنیای سئو، باید از اهمیت وصف نشدنی لینک ها در این زمینه مطلع باشید. یکی از رمزهای موفقیت قوی ترین ها، که توجه موتورهای جستجو را به خوبی به خود جلب کرده اند، رعایت اصول لینک دهی داخلی و خارجی است. از جمله مهم ترین دلایل تاکید ما برای انتخاب صحیح انکر تکست، ارتباط آن با هایپرلینک ها محسوب می شود. به همین دلیل در صورت عدم رعایت قوانین، بعید نیست مشمول مجازا ت های گوگل شوید!

لینک های ورودی، هنوز به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای ارزشیابی یک صفحه و در کل وب سایت در موتورهای جستجو به شمار می روند. لینک های اشاره کننده به یک وب سایت دیگر، از دید الگوریتم های موتورهای جستجو حکم «رای اعتماد» دارند. یک وب سایت دریافت کننده لینک از وب سایت های دیگر، در مقایسه با وب سایتی که از دیگران هیچ لینکی دریافت نکرده است، از شانس بسیار بیشتری برای جلب توجه گوگل برخوردار است. هر چه امتیاز وب سایت های لینک دهنده به شما بیشتر باشد، به طور واضح گوگل اعتبار بیشتری برای رای اعتماد آن ها قائل خواهد شد.

حال یکی از مهم ترین فاکتورها برای ارزیابی ارزش یک لینک، متن آن است. از طریق انکر تکست موتورهای جستجو متوجه خواهند شد باید امتیاز صفحه لینک شده را در نتیجه جستجوهای چه عبارت ها و کلمه های کلیدی از سوی کاربران، ارتقا بدهند.

بک لینک

فرض کنید وب سایت A، صفحه ای از وب سایت B را با انکر تکست «سئو» داخل یکی از مطالب خود لینک کرده است. این موضوع ابتدا نشان می دهد وب سایت A به وب سایت B اعتماد دارد، وگرنه هرگز به یک صفحه از آن اشاره نمی کرد. موضوع دومی که از این هایپرلینک برداشت خواهد شد، ارتباط محتوای صفحه لینک شده از وب سایت B با کلمه «سئو» است. از آن جایی که وب سایت A درباره «سئو» به وب سایت B استناد کرده است، از نظر موتورهای جستجو بهتر است این صفحه را به کاربران جستجوکننده کلمه نام برده نشان داد. تا اینجا همه چیز طبق قوانین پیش رفته است. مشکل با بروز اتفاقات زیر آغاز می شود.

  • وب سایت A بابت لینک کردن صفحه ای از وب سایت B داخل یکی از مطالب خود پول دریافت کرده باشد. در نتیجه احتمال بی ارزش بودن محتوای صفحه لینک شده بالا می رود.
  • مطلب داخل وب سایت A که درونش به یک صفحه از وب سایت B اشاره شده است، ارتباطی با موضوع سئو نداشته باشد.
  • وب سایت A به طور پیاپی داخل مطالب خود با استفاده از انکر تکست بهینه به دیگر وب سایت ها اشاره کند.
  • دو وب سایت A و B بر سر تبادل لینک توافق کرده باشند.

اگر گوگل به لینک دهی به خاطر در میان بودن بحث پول یا منافع شخصی و شرکتی، به جای تلاش برای ارتقای کیفیت مطالب نمایش داده شده توسط این موتور جستجو، پی ببرد، وب سایت های خاطی را مجازات کرده و امتیاز لینک های آن ها را کاهش می دهد. به عبارتی لینک دهی خارجی باید به شکل طبیعی صورت گرفته باشد، به طوری که یک وب سایت، صرفا به خاطر ارزش محتوای مطلبی از وب سایت دیگر به آن اشاره کند.

جلوگیری از بروز اشتباه در نوشتن انکر تکست

اگر درباره بهینه سازی یا عدم بهینه سازی متن لینک به شک افتاده اید، بد نیست نکات زیر را نیز مرور کنید. به این ترتیب به دیدی بسیار خوب درباره نحوه نوشتن انکر تکست دست پیدا کرده و در کنار جلوگیری از مجازات شدن توسط گوگل، امتیاز خوبی از آن دریافت می کنید.

قوانین مهم حین ایجاد لینک خارجی

فقط به وب سایت های مورد اعمادتان لینک کنید. اگر با وجود عدم اعتماد به یک وب سایت و مخصوصا صفحه ای از آن، به دلایل مختلف نیازمند اشاره کردن به آن هستید، باید هایپرلینک ایجاد شده را نوفالو (nofollow) کنید. به این ترتیب به ربات های موتورهای جستجو تاکید می کنید به صحت یا عدم صحت محتوای اشاره شده به آن از طریق این انکر تکست اعتمادی ندارید. وقتی یک هایپرلینک به شکل نوفالو درآمد، انکر تکست آن نادیده گرفته خواهد شد. در مطلبی دیگر به طور مفصل درباره لینک های نوفالو صحبت خواهیم کرد.

از قرار دادن دقیق عبارت یا کلمه کلیدی مطلب صفحه مقصد به عنوان متن لینک خودداری کنید. به عنوان نمونه، به جای نوشتن «استراتژی های سئو» به عنوان متن لینک اشاره کننده به صفحه ای با این محتوا، از «این استراتژی های سئو را دنبال کن» استفاده کنید. حین رعایت این قانون، نباید کوتاه و خلاصه بودن متن لینک را از یاد برد.

می توانید برای اشاره به دیگر وب سایت ها از نام برند آن ها استفاده کنید. به عنوان نمونه، اگر مایل به استفاده از کلمه های کلیدی در انکر تکست نیستید، می توانید به شیوه ای متفاوت اقدام به لینک دهی کنید. به این ترتیب، به جای نوشتن «این استراتژی های سئو را دنبال کن» باید از عبارت «بر اساس گفته های ضیاءالصالحین، استراتژی های سئو به این شکل است» استفاده کرده و «ضیاءالصالحین» را به عنوان انکر تکست (بخش کلیک شدنی) انتخاب کنید. این یکی از ایمن ترین روش ها برای لینک دادن به دیگر وب سایت ها بدون ترس از مجازات است.

قوانین مهم برای ایجاد لینک به وب سایت خود

حین درست کردن لینک های واردشونده به وب سایت خود بک لینک باید از قوانین متفاوتی برای نوشتن انکر تکست پیروی کنید.

از انواع مختلف متون لینک، که در ابتدای مطلب جاری به آن ها اشاره کردیم، استفاده کنید. بهتر است از قرار دادن دقیق کلمه های کلیدی، بدون واژه ای اضافی، خودداری کنید، اما استفاده از بقیه موارد مشکلی ایجاد نمی کند. به عنوان نمونه می توان به استفاده از عنوان صفحه، قسمتی از عبارت کلیدی و نام برند اشاره کرد که همچنان سیگنال های موثری به گوگل مخابره می کنند.

پروفایل لینک خود را مرور کنید تا طبیعی به نظر برسد. یک پروفایل لینک طبیعی باید شامل انواع انکر تکست ها باشد. اگر برای اشاره به صفحاتی از وب سایت خود، فقط از کلید واژه های دقیق (بدون واژگان اضافی) استفاده کنید، رفتاری طبیعی نداشته اید.

از ایجاد لینک های دارای کیفیت پایین خودداری کنید. انکر تکست تنها یکی از فاکتورهای محاسبه ارزش یک لینک است و معیارهای دیگر نیز دخیل هستند. به عنوان نمونه می توان به جایگاه وب سایت اشاره کننده به شما، مجوز دامین وب سایت و میزان ارتباط مطلب حاوی بک لینک اشاره کرد. به عبارتی از ایجاد یک بک لینک به وب سایت خود، هر جایی که این امکان وجود دارد، خودداری کنید.

بهترین روش نوشتن متن برای لینک های داخلی

در زمان لینک دهی داخلی، قضیه کاملا متفاوت است. در اینجا می توانید بدون نگرانی از غیر طبیعی به نظر رسیدن یا رعایت بیش از حد قوانین برای نوشتن انکر تکست وارد عمل شوید. گوگل تاکید کرده هیچ انکر تکست اشاره کننده به صفحات داخلی، به خاطر بهینه سازی بیش از حد، صفحه را مشمول مجازات نخواهد کرد. به عنوان نمونه در اینجا می توانید به تعداد دلخواه، از عین کلید واژه صفحه ها برای اشاره کردن به آن ها استفاده کنید.

با این حال چند قانون را مد نظر داشته باشید. تنها هدف لینک دهی داخلی جلب توجه موتورهای جستجو به دیگر مطالب وب سایت خود نیست. به همین دلیل حین نوشتن انکر تکست باید قانون ارائه ایده ای کلی به کاربر درباره صفحه اشاره شده به آن را رعایت کنید.

در زمان لینک دهی داخلی، می توانید به تعداد دفعات محدود از انکر تکست از نوع عمومی همچون «اینجا کلیک کنید» بهره ببرید، اما نباید در انجام این کار زیاده روی کنید.

Share