احکام وضو

انجمن‌ها: 

احکام وضو

سؤال 1: برای وضو انجام چه اعمالی لازم است؟ جواب : در وضو واجب است نیت نموده صورت و دستها را بشویند و جلوی سر و روی پاها را مسح کنند.

احکام وضو

احکام شستن صورت

س 2: صورت را چگونه باید شست؟ ج : درازای صورت را باید از بالای پیشانی جایی که موی سر بیرون می آید تا آخر چانه شست و پهنای آن به مقداری که بین انگشت وسط و شست قرار می گیرد. باید شسته شود و اگر مختصری از این مقدار را نشویند وضو باطل است و برای آنکه یقین کند این مقدار کامل شسته شده کمی اطراف آن را نیز بشویند.
س 3: کسی که دست یا صورتش کوچکتر یا بزرگتر از معمول مردم باشد چه وظیفه ای دارد؟ ج : باید ملاحظه کند که مردمان معمولی تا کجای صورت خود را می شویند او نیز تا همان جا را بشوید.
س 4: وظیفه کسی در پیشانی او مو روئیده یا جلوی سرش مو ندارد چیست؟ ج : باید به اندازه معمول پیشانی را بشوید.
س 5: اگر کسی احتمال دهد چرک یا چیز دیگری در ابروها، گوشه های چشم و لب او نمی گذارد آب به آن برسد چه وظیفه ای دارد؟ ج : چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد باید احتیاط پیش از وضو بررسی کند تا اگر مانعی هست برطرف نماید.
س 6: وظیفه کسی که پوست صورت او از لای مو پیدا باشد چیست؟ ج : باید آب را به پوست برساند و اگر پیدا نباشد شستن مو کافی است و رساندن آب به زیر آن لازم نیست.
س 7: اگر کسی شک کند پوست صورت از لای مو پیدا است یا نه چه کاری باید انجام دهد؟ ج : بنا بر احتیاط واجب باید مو را بشوید و آب را به پوست برساند.
س 8: آیا شستن موهایی که از حد صورت بیشتر است لازم می باشد؟ ج : {خیر} واجب نیست مانند زیادی محاسن ( ریش ) که از درازا یا پهنای صورت گذشته باشد.
س 9: شستن داخل بینی و مقداری از لب و چشم که در وقت بستن دیده نمی شود چه حکمی دارد؟ ج : واجب نیست ولی برای آنکه یقین کند از جاهایی که باید شسته شود چیزی باقی نمانده مقداری از آنها را نیز بشوید.
س 10: نمازهای کسی نمی داند در هنگام وضو مقداری از لب و چشم و داخل بینی را شسته یا نه چه حکمی پیدا می کند؟ ج : کسی که نمی دانسته باید این مقدار را بشوید اگر نداند در وضوهایی که گرفته این مقدار را شسته یا نه نمازهایی که خوانده صحیح است.
س 11: روش صحیح شستن دستها و صورت در هنگام وضو گرفتن چگونه است؟ ج : باید صورت و دستها را از بالا به پائین شست و اگر از پائین به بالا بشوید وضو باطل است.
س 12: اگر دستها را تر کند و به صورت و دستها بکشند وضویش چه حکمی پیدا می کند؟ ج : چنانچه تری دست به قدری باشد که بر اثر کشیدن دست آب کمی بر آنها جاری شود کافی است.

احکام وضو

احکام شستن دستها

س 13: برای وضو گرفتن بعد از شستن صورت چه وظیفه ای داریم؟ ج : باید دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت ها بشویند.
س 14: برای آنکه یقین کند آرنج را کاملا شسته چه کاری باید انجام دهد؟ ج : باید مقداری بالاتر از آرنج را نیز بشوید.
س 15: در موقع وضو دستها را باید تا چه قسمتهایی بشوید؟ ج : باید دستها را تا سر انگشتان بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید وضوی او باطل است.
س 16: اگر دستها را پیش از وضو تا مچ شسته باشد آیا شستن دوباره آن لازم است؟ ج : بله حتی اگر پیش از وضو دستهای خود را تا مچ شسته باشد.
س 17: شستن دستها و صورت برای وضو گرفتن چند مرتبه لازم است؟ ج : مرتبه اول: واجب، مرتبه دوم: مستحب، مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام می باشد.
س 18: در هنگام شستن دستها برای وضو شستن اول و دوم و سوم چگونه محاسبه می گردد؟ ج : اما کدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به قصد کسی است که وضو می گیرد پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب به دستها بریزد اشکال ندارد و همه آنها شستن اول حساب می شود و اگر به قصد اینکه سه مرتبه بشوید سه مرتبه آب بریزد مرتبه سوم حرام است.
س 19: انجام چه امور و حالاتی برای وضو گرفتن مستحب است؟ ج : مستحب است وضو را شاداب گرفت و آب وضو به مقدار یک مد باشد.
س 20: چه کارهایی در هنگام وضو گرفتن مکروه است؟ ج ‌: ‌زیاده روی در آب وضو مکروه و چه بسا حرام می گردد.

احکام وضو

احکام مسح سر

س 21: در وضو گرفتن بعد از شستن هر دو دست چه وظیفه ای داریم؟ ج : بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند و بنا بر احتیاط واجب با دست راست از بالا به پایین مسح نماید.
س 22: جای مسح سر کجاست؟ ج : یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جایی این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.
س 23: به چه مقدار باید سر را مسح کرد؟ ج : بنا بر احتیاط واجب به مقدار عرض یک انگشت مسح نماید و احتیاط مستحب آن از درازا به اندازه درازای یک انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته مسح نماید.
س 24: آیا لازم است که مسح سر بر پوست آن باشد؟ ج : { خیر } لازم نیست مسح سر بر پوست آن باشد. بلکه بر موی جلوی سر نیز صحیح است.
س 25: کسی که موی جلوی سرش بلند باشد، چه وظیفه ای دارد؟ ج : کسی که موی جلوی سر او به اندازه ای بلند است که اگر مثلاً شانه کند به صورتش می ریزد یا به جاهای دیگر سر می رسد مانند زنها باید بیخ موها را مسح کند و یا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح کند.
س 26: آیا وضوی کسی که موهای بلند سرش را جلو پیشانی و سر خود جمع کند و آن گاه بر آنها مسح نماید درست است؟ ج : [خیر] بر موهایی که از جاهای دیگر به جلوی سر جمع کند یا آمده باشد و مسح کند باطل است.

احکام وضو

احکام مسح پاها

س 27: در وضو بعد از مسح سر نوبت به چه کاری می رسد؟ ج : باید با تری آب وضو که در دست مانده روی پاها را از مسح کند.
س 28: روش صحیح مسح پا چگونه است؟ ج : [باید] روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند و بنا بر احتیاط مستحب تا مفصل را مسح نماید.
س 29: آیا باید مسح پای راست را مقدم بر پای چپ نماید؟ ج : بنا بر احتیاط مستحب پای راست را مقدم بر مسح پای چپ نماید.
س 30: آیا می توان با دست چپ پای راست را مسح نمود؟ ج : [خیر] پای راست را با دست راست و پای چپ را با دست چپ مسح نماید.
س 31: پهنای مسح پا به چه اندازه ای باید باشد؟ ج : پهنای مسح پا به هر اندازه باشد کافی است ولی بهتر است به اندازه پهنای سر انگشت بسته باشد بهتر از آن مسح تمام روی پاست.
س 32: در مسح پا چه اندازه باید دست را روی پا کشید؟ ج : واجب نیست که در مسح پا دست را بر سر انگشت ها بگذارد و سپس به پشت پا بکشد بلکه اگر تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد کفایت می کند اگر چه قسمت اول بهتر است.
س 33: در مسح سر و روی پا چگونه باید عمل کرد؟ ج : باید دست را روی آن بکشد و اگر دست را نگه دارد و سر یا پا را به آن بکشد وضو باطل است.
س 34: اگر موقعی که دست را بر سر یا پا می کشد سر یا پا حرکت کند وضو چه حکمی پیدا می کند؟ ج : اشکالی ندارد.
س 35: اگر جای مسح پا قدری باشد وضو چه حکمی پیدا می کند؟ ج : جای مسح باید خشک باشد و اگر به قدری تر باشد که رطوبت کف دست بر آن اثر نکند خلاف احتیاط واجب است. ولی اگر تری آن کم باشد اما رطوبتی که بعد از مسح در آن دیده می شود بگویند که از تری کف دست است اشکال ندارد.
س 36: اگر برای مسح رطوبتی در کف است نمانده باشد چه وظیفه ای دارد؟ ج : نمی تواند دست را با آب غیر وضو تر کند بلکه باید از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد.
س 37: مسح کردن پا از روی جوراب و کفش چه حکمی دارد؟ ج : باطل است.
س 38: در چه صورتی مسح از روی جوراب و کفش مسح کند؟ ج : اگر بر اثر سرمای شدید یا ترس از دزد درنده و مانندآن نتواند کفش یا جوراب رابیرون آورد مسح مردن بر آن اشکال ندارد.
س 39: اگر روی کفش نجس باشد در هنگام اضطرار چه وظیفه ای دارد؟ ج : ‌باید چیز پاکی بر آن بیندازد و به آن مسح کند و بنا بر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید.
س 40: وظیفه کسی که روی پای او نجس است و نمی توان برای مسح آن را آب بکشد چیست؟ ج : باید تیمم نماید.
پدیدآورنده: 
Share