اهمیت مزاج شناسی

انجمن‌ها: 

اهمیت مزاج شناسی

برای اینکه وارد مباحث مزاج شناسی شویم ناگزیر هستیم که اول درباره اهمیت مزاج شناسی در زندگی خود صحبت کنیم وبدانیم اصلا شناخت مزاج چه تاثیراتی را می تواند برزندگی ما داشته باشد. قبل از اینکه وارد مباحث شوم تذکر دادن یک نکته لازم وضروری است وآن نکته این است که اگر کسی مباحث بنده را دنبال کند وطبق همان درمان نماید واگر از  طریق این مباحث کسب درآمد کند حتما باید شرط ذیل را رعایت نماید واگر جایی این مباحث را تدریس نمود باز باید این شرط را مطرح نماید.

افرادی که مباحث مزاج شناسی طب نبوی را فرامی گیرنداگر  درآمدی را ازاین‌طریق کسب نمایند..( نیم درصد )... از درآمد 
حاصله از درمان افراد را صرف سادات نمایند
در اجرای طرح فوق اولویت اول با سادات عالم
سپس سادات مستمند و بعد با دیگر سادات است.
لازم به ذکر است 
این شرایط برای فراگیران در طبقات بعدی نیز 
بایستی مد نظر قرار گرفته و نسل به نسل برای همیشه اجرا گردد.

با شـناخت مزاج و كيفيت آن در هـر فـردي مـيتـوان تـأثيرات مختلف را بر وي پيش بيني و ارزيابي كرد و زمينه بهبود را فراهم کرد يكي از اساسي ترين زمينه ها در طب اسلامی ، مبحث مزاج و مزاج شناسي مي باشد. مبناي طب اسلامی بر مزاج مي باشد اما در طب هاي ديگر كشورها نيز بحث مزاج در مراحل درماني شان كاربرد دارد (مزاج هاي چهارگانه در طب ايراني، مزاج هاي سه گانه در طب هندي و مزاج هاي پنج گانه در طب چيني). در طب اسلامی برخلاف طب نوين كه بدن انسان را متشكل از ۱۰۵ تا ۱۰۶ عنصر مي داند، بدن انسان و كل كائنات را از چهار ماده اصلی  تشكيل يافته مي داند كه اگر رابطه و تنظيم اين عناصر به هم بخورد، سبب ايجاد بيماري هاي مختلف در افراد خواهد شد. ديدگاه حكما در مورد مزاج يك ديدگاه كلي و بسيار عميق بوده است. فصل ها، رنگ ها، داروهاي شيميايي، گياهان مختلف و هر آنچه كه با طبيعت انسان در ارتباط مي باشد داراي مزاج مي باشد و اين مزاج يك سيطره در تمام عالم هستي دارد.

مزاج ها يا گرم هستند و يا سرد و از جنبه اي ديگر يا مرطوب مي باشند و يا خشك.
البته در سبک درمانی ما که ابداع کننده این سبک  استادبزرگوار فراهانی حفظه الله هستند تغییرات اساسی نسبت به سایرسبکهای طب اسلامی دارد که ان شاء الله دربحث مزاج شناسی به آنها اشاره خواهم کرد.

 تعريف مزاج: حالتي که از تأثير چيزي در محيط اطراف در انسان به وجود مي آيد مانند تأثير سرماي کولر يا گرماي بخاري که موجب سردي يا گرمي در انسان مي شود را مزاج مي نامند. حفظ تعادل بدن از نظر مزاجي يعني حفظ سلامتي و هرگاه به هر دليلي بدن از اين حالت تعادل خارج شود، گرمي، سردي، خشکي يا رطوبت در آن افزايش پيدا کرده و موجب بروز بيماري مي شود. همچنين نوع تعذيه، پوشاک، خواب و بيداري، حالت هاي عصبي، رواني و… ارتباط مستقيمي با حالات طبيعي يا مزاجي هر فرد دارد. بنابراين براي داشتن زندگي سالم و موفق، همه ي ما نيازمند شناخت مزاج يا طبيعت خود هستيم. براي اين که يک فرد تغذيه ي مناسبي داشته باشد حتماً بايد از نوع مزاج خود، محيط جغرافيايي که در آن زندگي مي کند و طبيعت مواد غذايي از نظر سردي، گرمي، رطوبت و خشکي آشنايي داشته باشد؛ در غير اين صورت اگر از بهترين و گران ترين مواد غذايي هم استفاده کند، براي او مفيد نخواهد بود. شناسایی ویژگی ها و خصوصیات بدنی و پرداختن به آنها نقش بزرگی در عملکرد صحیح و مناسب اندام ها و اعضای درونی بدن از قبیل مغز، دستگاه اعصاب، دستگاه گوارش، کلیه ها و دیگر اعضای بدن دارد.مصرف مواد غذایی مناسب و همسو با مزاج و طبع افراد کمک می کند تا ما در زندگی کمتر با اختلال ها، بیماری ها و تنش های جسمی و روحی روبه رو شویم و در مقایسه با افراد دیگر سلامت بیشتری داشته باشیم در بعضي مزاج ها، خوردن يک غذاي نامناسب مي تواند مشکلات بسياري را ايجاد کند. براي مثال برخي افراد حتي با خوردن يک خرما بدنشان جوش مي زند. حتي ممکن است غذاي ناسازگار با مزاج فرد، موجب تغيير در خواب، حالات عصبي، فراموشي، مشکل در هضم غذا و دفع آن، ناراحتي هاي پوستي و… در او شود. پس براي جلوگيري از بروز چنين مشکلاتي بايد مزاج خود را شناخته و غذايي مناسب با مزاج تان ميل کنيد.

Share