تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله

حافظ خوانی درشب یلدا
انارشب یلدا
شب یلدا وتفال به حافظ
اناربرای شب یلدا
یلدا شبی خوش
شب چله
شب یلدا
انار ترش و شیرین - شب یلدا
خان شب یلدا
انار صد دانه یاقوت - شب یلدا
یک سینی انار - شب یلدا
انار شب چله
انار شب یلدا
هندوانه شب یلدا
یلدا اثرهنرمندحمیدقربانپور
شب یلدا
تصاویر شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا(4)
مرحله نهایی تزیین هندوانه شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا
هندوانه شب یلدا

تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله

تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله حاوی زیباترین تصاویر تزیینی و گرافیکی از رسومات شب یلدا مثل حافظ خوانی و تفال به دیوان حافظ و...

تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله

یکی از رسم های شب یلدا، «فال حافظ گرفتن» است اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا و نیز در «تیرماه سیزه شو» (جشن تیرگان در مازندران) _ در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است.

شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند. این شب در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود.

یکی دیگر از رسم های بی نظیر شب یلدا، «فال حافظ گرفتن» است. اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم، ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور کرسی برای کوچکترها نیز، از آیین های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد.

آیین شب یلدا یا شب چله با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون همراه است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. این میوه‌ها که بیشتر کثیر الدانه هستند نوعی جادوی سرایتی محسوب می‌شوند که انسان‌ها با توسل به برکت خیزی و پر دانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت خیز می‌کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می‌دهند و همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشیدند در تاریکی شب.

واژهٔ یلدا ریشهٔ سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر می نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.

انار میوه ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه ای خون ساز یاد می شد. به افرادی که رنگی مهتابی و از نظر جثه رنجور بودند، توصیه می شد که آب انار بنوشند. امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین ث است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه کننده خون و سرشار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می دانند.

تزیین هندوانه شب یلدا برای خانم های هنرمند و خوش ذوق ایرانی بخشی از برنامه های برگزاری یک شب یلدای فراموش نشدنی است. شب یلدایی که سفره ای زیبا در عین سادگی برای دورهم جمع شدن اعضای خانواده پهن می شود و به رسم سنت دیرینه ما ایرانی ها خوردنی های شیرین و فال حافظ زینت بخش آن است.

صد دانه یاقوت دسته به دسته، با نظم و ترتیب یک جا نشسته، هر دانه ای هست خوش رنگ و رخشان، قلب سفیدی در سینه آن، یاقوتها را پیچیده با هم، در پوششی نرم پروردگارم، هم ترش و شیرین هم آب دار است، سرخ است و زیبا نامش انار است ( مصطفی رحماندوست)

تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله - تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله - تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله - تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله - تصاویر پروفایل شب یلدا - پروفایل شب چله

Share