انیمیشن حضرت زهرا سلام الله علیها / داستان انار

دریافت ویدئو
ماجرای انیمیشن حضرت زهرا سلام الله علیها از این قرار است که روزی حضرت زهرا سلام الله علیها بیمار و بستری شد. علی علیه السلام به بالین او آمد فرمود...

انیمیشن حضرت زهرا سلام الله علیها / داستان انار

ماجرای انیمیشن حضرت زهرا سلام الله علیها از این قرار است که روزی حضرت زهرا سلام الله علیها بیمار و بستری شد. علی علیه السلام به بالین او آمد فرمود: زهراء جان! چه میل داری تا برایت فراهم کنم؟ گفت: من از شما چیزی نمی خواهم. حضرت علی علیه السلام اصرار کرد.

انیمیشن حضرت زهرا سلام الله علیها / داستان انار

حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: ای پسر عمو، پدرم به من سفارش کرده که هرگز چیزی از شوهرت درخواست نکن، مبادا تهیه آن برایش مشکل باشد و در برابر درخواست تو شرمنده شود. علی علیه السلام فرمود: ای فاطمه علیه السلام، به حق من، هر چه میل داری بگو تا برایت آماده کنم. حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: اکنون که ما را سوگند دادی می گویم. اگر اناری برایم فراهم کنی خوب است. حضرت علی علیه السلام برخاست و برای فراهم نمودن انار از منزل بیرون رفت.

در راه با چند نفر از مسلمانان روبرو شد و از آنها پرسید: انار در کجا پیدا می شود؟ آنها گفتند: یا علی! فصل انار گذشته، ولی چند روز قبل شمعون یهودی چند انار از طائف آورده بود. حضرت به در خانه شمعون رفت. شمعون وقتی که چشمش به علی علیه السلام افتاد علت آمدن آن حضرت را پرسید؟ علی علیه السلام ماجرا را گفت و افزود که برای خریداری انار آمده ام.

شمعون گفت: چیزی از انارها باقی نمانده است همه را فروخته ام. همسر شمعون پشت در بود و سخن آنها را می شنید، به شوهرش گفت: من یک انار برای خودم برداشته بودم و در زیر برگها پنهان کردم. آنگاه رفت و انار را آورد و به حضرت علی علیه السلام داد. آن حضرت چهار درهم به شمعون داد.

او گفت: قیمتش، نیم درهم است. امام فرمود: همسرت این انار را برای خود ذخیره کرده بود تا روزی از آن نفع بیشتری ببرد. نیم درهم مال خودت و سه درهم و نیم هم مال همسرت. آن حضرت در برگشت به طرف منزل، صدای ناله درمانده ای را شنید، به دنبال صدا رفت، دید مردی غریب و بیمار و نابینایی در خرابه ای بدون سرپرست و غذا روی زمین خوابیده است، حضرت جلو رفت و سرش را به دامن گرفت و از او پرسید: تو کیستی؟ از کدام قبیله ای؟ چند روز است که در اینجا افتاده ای؟

گفت: ای جوان صالح! من از اهالی مدائن (ایران) می باشم، در آنجا قرض زیادی داشتم. ناگزیر سوار بر کشتی شدم و با خود گفتم خود را به مولایم امیرمؤ منان می رسانم شاید آن حضرت کمکی به من کند و قرضهایم را ادا نماید – جوان نمی دانست که سرش بر دامن علی علیه السلام است .

امام فرمود: من یک انار برای بیمار عزیزم می برم، ولی تو را محروم نمی کنم و نصفش را به تو می دهم. حضرت انار را دو نصف کرده و نصف آن را کم کم در دهان آن جوان می گذاشت تا تمام شد. جوان گفت: اگر مرحمت فرمایی نصف دیگرش را نیز به من بخورانی، چه بسا حال من خوب شود! علی علیه السلام نیم دیگر انار را نیز کم کم به او خوراند تا تمام شد. آنگاه حضرت بعد از خداحافظی با آن جوان بیمار بسوی خانه حرکت کرد. در حالی که از شدت حیا غرق در فکر بود به در خانه رسید، ولی حیا کرد وارد خانه شود.

از شکاف در به درون خانه نگاهی کرد تا ببیند فاطمه سلام الله علیها خواب است یا بیدار. مشاهده کرد فاطمه علیها السلام تکیه کرده و طبقی از انار پیش روی اوست و میل می فرماید، حضرت بسیار خوشحال وارد خانه شد، متوجه شد که این انار مربوط به این دنیا نیست.

پرسید: فاطمه جان! این انار را چه کسی برای شما آورده است؟ فاطمه سلام الله علیها گفت: ای پسر عمو! وقتی که از پیش من رفتی، چندان طولی نکشید که نشانه سلامتی را در خود یافتم. ناگاه صدای در به گوشم رسید فضه خادمه در را گشود، مردی را دید که طبق انار دارد. آن مرد گفت: این طبق انار را امیرمؤمنان علی علیه السلام برای فاطمه فرستاده است. [ریاحین الشریعه، ج1، ص] .

Share