سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت دوم)

سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت دوم)

 

اگر جلسه اول سئو را مطالعه نکردید، روی اینجا کلیک کنید و سپس به جلسه دوم را بخوانید.

هر موتور جستجویی الگوریتم خود را دارد اما فاکتورهایشان یکی است. به عنوان مثال هماهنگ بودن مطالب با عبارت جستجو شده برای همه موتورهای جستجو مهم است اما درصد اهمیتشان فرق می کند یا ممکن است تاثیری که در الگوریتم می گذارند کمی با هم متفاوت باشد ولی در کل این فاکتور ها چندان با هم متفاوت نیستند. از طرف دیگر ما می توانیم مطمئن باشیم که گوگل بیشترین فاکتورها را در نظر می گیرد و پیچیده ترین الگوریتم ها را دارد.

گوگل - سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت دوم)

در هر صورت اگر ما سایتمان را بر اساس استاندارد هایی که گوگل قبول دارد مدیریت و بررسی کنیم، سایت ما برای موتورهای جستجوی دیگر هم بهینه سازی شده است. عملا ما روی فاکتور ها کار می کنیم و این فاکتورها برای تمام موتورهای جستجو ارزشمند می باشد.

در سال های گذشته که موتور جستجوی گوگل شروع به کار و رتبه دهی به سایت ها با توجه به الگوریتم ها کرد هر چند وقت یک بار الگوریتم های خود را تغییر می داد به گونه ای که به نظر می رسید الگوریتم جدیدی جایگزین شده است. این تغییرات الگوریتم باعث می شد که بعضی از سایت ها که در رتبه دهی در رتبه اول قرار داشتند با تغییر الگوریتم، رتبه هایشان تغییر کند و یا حتی امتیاز منفی هم بگیرند. (پس همیشه یک متد برای سئو جواب نمی دهد با بهینه شدن الگوریتم های موتورهای جستجو ما نیز باید سایت را بهتر سئو کنیم.)

اما گوگل با توجه به پیشرفتی که داشته توانسته الگوریتم خود را به یک ثبات مشخصی برساند، از طرفی سعی کرده برای هر کدام از فاکتورهایی که در نظر می گیرد با توجه به کارکردی که از الگوریتم خود می خواهد یک الگوریتم جدید معرفی و در کنار الگوریتم های دیگر از آن استفاده کند.

به عنوان مثال اگر قصد دارد سایت های متقلب را از نتایج جستجو حذف کند یک الگوریتم جدیدی برای این کار تعریف می کند و در کنار الگوریتم های قبلی از آن استفاده می کند و هر چند وقت یک بار همه الگوریتم ها را به روز می کند. امروزه استاندارد هایی که رعایت می شوند براساس دو موضوع خیلی مهم است :

  • سایت ما کیفیت بالایی داشته باشد، یعنی مخاطبی که سایت ما را می بیند مطالعه می کند از سایت ما راضی باشد.

  • سایت ما استاندارد های فضای وب را رعایت کند که شامل مسائل کدنویسی می شود، مثل اینکه برای انواع مرورگرهای مختلف (یا موبایل و تبلت) نمایش خوبی داشته باشد.

مشخص است که این ها موارد مثبتی هستند و در آینده هم همین ها در نظر گرفته می شوند و این طور نیست که بگویند در آینده این فاکتورها کاربردی ندارند و حتی ممکن است این فاکتورها را حذف کنند و بگویند اگر این را رعایت کنید، سایت شما رتبه منفی می گیرد.

در نهایت به مهم ترین نکته می رسیم : ما قرار است یک سایت داشته باشیم که مخاطبین ما از آن استفاده می کنند از طرفی هم می خواهیم این مخاطبین از گوگل و موتورهای جستجوی دیگر وارد سایت ما شوند.

این سوال پیش می آید که آیا باید برای کاربران مان این سایت را مدیریت کنیم یا برای موتورهای جستجو؟

این سوال در سال های گذشته جای تفکر داشت چون ممکن بود سایتی که در موتورهای جستجو رتبه بالایی می گیرد برای کاربر نهایی کاربردی نباشد.

اصلی ترین نکته ای که موتورهای جستجو مخصوصا گوگل سعی می کنند رعایت کنند و  اساس تغییر الگوریتم هایشان روی همین اصل است، این که اولین نتیجه جستجویی که کاربر دارد در صفحه می بیند، دقیقا بهترین سایتی باشد که کاربر دنبال آن بود، یعنی موتورهای جستجو سعی می کنند دقیقا همان مواردی را در نظر بگیرند که کاربر در نظر می گرفت یعنی الگوریتم ها سعی می کنند که شبیه کاربرها فکر کنند. به همین دلیل الگوریتم ها بیشتر به سمتی آمدند که به جای دیدن موارد فنی و موارد برنامه نویسی دارند روی رفتار کاربر سایت ما تمرکز می کنند. اگر سایت ما مخاطب زیادی داشته و دارای کیفیت بالایی باشد، رتبه بالاتری در موتورهای جستجو می گیریم پس می توانیم بگوییم که ما اگر برای کاربران مان بنویسیم و کاربران راضی ای داشته باشیم مشخصا در موتورهای جستجو هم رتبه خوبی خواهیم داشت.

به صورت کلی یک نکته ای که می شود برای سئو گفت و تمام نکته های سئو را پایین تر آن دانست این است که اگر ما به عنوان مخاطب سایتمان را دیدیم و از آن استفاده کردیم و راضی بودیم باید مطمئن باشیم که مخاطبین سایت مان هم از سایت ما راضی هستند و در آینده تعداد مخاطبین سایت ما افزایش پیدا می کند و این دقیقا همان چیزی است که ما دنبالش هستیم.

 

به نقل از زنگ دانش

Share