ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی (رحمه الله)+ روایات

14 خردادماه؛
امام خمینی (ره)
حضرت امام در شامگاه روز سیزدهم خرداد سال ۱۳۶۸شمسی به ملکوت اعلی پیوست و جهان اسلام در ماتم بزرگ ترین، شجاع ترین و آگاه ترین مرجع و رهبر اسلامی، به سوگ نشست.

ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی (رحمه الله) (۱۳۶۸شمسی)

در این نوشتار به مناسبت سالروز ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی (رحمه الله) (۱۳۶۸شمسی) به ضمیمه احادیثی از پیامبر اکرم و امام علی علیهماالسلام درباره فضایل علما درج شده است.

نگاهی به مناسبت روز:

حضرت امام خمینی (رحمه الله) در زادروز حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ۲۰ جمادی الثانی ۱۳۲۰ قمری برابر با اول مهر ۱۲۸۱ شمسی در خمین به دنیا آمدند. هنوز پنج ماه از تولد این عزیز نگذشته بود که پدرشان، سیدمصطفی، از علمای آن دیار به دست خوانین منطقه به شهادت رسید. حضرت امام پس از تحصیل مقدمات در خمین راهی اراک گردید و از محضر حاج شیخ عبدالکریم حائری استفاده برد. با مهاجرت استاد به قم، حضرت امام نیز به قم رفتند و به تکمیل تحصیلات خود پرداختند. پس از ارتحال آیت اللَّه بروجردی، زندگی سیاسی امام، وارد مرحله جدیدی شده و حوادث آینده، ایشان را به دشمن شماره یک رژیم پهلوی تبدیل کرد. سخنرانی های پرشور و افشاگری های کوبنده ایشان، رژیم را رسوا می نمود تا این که در اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون، سخنرانی شدیداللحنی علیه رژیم ایراد فرمود و چند روز بعد از آن در آبان ۱۳۴۳ شمسی به ترکیه و سپس عراق تبعید شدند. این تبعید بیش از ۱۴ سال به طول انجامید. امام که از خارج از کشور حوادث ایران را تعقیب می نمودند و انقلاب را هدایت می کردند، بر اثر پایداری مردم، سرانجام در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ شمسی وارد ایران شده و پس از چند روز، به رهبری ایشان، نظام شاهنشاهی ساقط شد. حضرت امام در شامگاه روز سیزدهم خرداد سال ۱۳۶۸شمسی به ملکوت اعلی پیوست و جهان اسلام در ماتم بزرگ ترین، شجاع ترین و آگاه ترین مرجع و رهبر اسلامی، به سوگ نشست.

ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی (رحمه الله)

مطالب پیشنهادی: رحلت امام خمینی قدس سره - ویژه نامه امام روح الله

ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی (رحمه الله)، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآلهإنَّ مِدادَ العُلماءِ فِی المِیزانِ أثقَلُ مِن دَمِ الشُّهداءِ و أکثَرُ ثَواباً یَومَ القِیامَةِ؛[الفردوس، ج ۵، ص ۴۸۶در روز قیامت، مداد عالمان در ترازو از خون شهیدان سنگین تر، و پاداشش بیشتر است.

پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله: النَّظَرُ فی وَجهِ العالِمِ حُبًّا لَهُ عِبادَةٌ؛[النوادر، ص ۱۱۰] نگریستنِ به چهره عالم، از سَرِ مهر، عبادت است.

حضرت محمد صلی الله علیه وآله: العُلَماءُ اُمَنَاءُ اللَّهِ عَلی خَلقِهِ.[میزان الحکمه، ص ۱۳۹۲۱عالمان، امینان خدا بر آفریده های اویند.

امام علی علیه السلام: إذا ماتَ العالِمُ ثُلِمَ فِی الإسلامِ ثُلمَةٌ لایَسُدُّها شَی ءٌ إلی یَومِ القِیامَةِ؛[المحاسن، ج ۱، ص ۳۶۴با مرگ هر دانشمند، چنان رخنه ای در اسلام پدید می آید که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی پوشد.

امیرالمؤمنین، علی علیه السلامالعُلَماءُ أطهَرُ النّاسِ أخلاقاً و أقلُّهُم فِی المَطامِعِ أعراقاً؛[غررالحکم و دررالکلم، ح ۲۱۰۸دانشمندان پاک ترین مردم در خُلق و خوی و کم طمع ترین آنان در خلقت و طبیعت اند.

Share