به استقبال ماه ذی القعده - اربعین موسوی

اربعین موسوی
ماه ذی القعده الحرام از یک سو آغاز ماه های حرام و از سوی دیگر، شروع اربعین حضرت موسی (علیه السلام) در کوه طور برای درک لقاء الهی است.

به استقبال ماه ذی القعده - اربعین موسوی

ماه ذی القعده الحرام از یک سو آغاز ماه های حرام و از سوی دیگر، شروع اربعین حضرت موسی (علیه السلام) در کوه طور برای درک لقاء الهی است. این دو جهت باعث شده که این ماه حائز شرافت های منحصر بفردی شود و بین ایام سال به « اربعین موسوی » معروف گردد.

خداوند درباره اربعین موسوی یک بار به اجمال می فرماید: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسَى أَرْبَعينَ لَيْلَة» (بقره، 51). اما تفصیل این بیان شریف را در سوره اعراف می فرماید که: وعده‏ الهی به حضرت موسی (علیه السلام) در ابتدا سی شب بود، بنا بر مواعده الهی بر میقات شد و حضرتش بعد از طی ابتلائات فراوان و نجات از فرعونیان، برای رسیدن به مقام لقاء و انس خاص با خداوند، سی شب در کوه طور به مناجات و نماز و عبادت و روزه پرداخت، سپس به امر الهی ده شب دیگر بر آن افزوده شد و سی شب اول در ماه ذی القعده انجام گرفت و به دنبال آن ده شب دیگر در دهه اول ذی الحجه ادامه یافت: «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة» (اعراف، 124). به این ترتیب اربعین موسوی در یکی از بهترین اوقات سال و در ماه های حرام شکل گرفت.

همچنین از روایات چنین برمی‏ آید که ذی‏ القعده همان ماهی است که در آن خداوند حضرت یونس (علیه السلام) را بعد از چهل روز زاری و ناله و گفتن ذکر یونسیه‏ «لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ» (انبیا، 87) از شکم ماهى بیرون آورد. و این بر فضیلت این ماه می افزاید.

این وقایع برای دیگران کشف از سنتی الهی نمود که برای درک لقای پروردگار، می باید حرمت سی شب ماه ذی القعده و ده شب اول ذی الحجه را نگه داشت. و به این ترتیب این ایام شریف در طول تاریخ، شروع اربعینیات برای اولیاء و سالکان مقام لقاء الهی مقرر گردید.

به استقبال ماه ذی القعده - اربعین موسوی

منبع: ادب حضور (دفتر چهارم)، اسرار اربعین موسوی ؛ آداب و مراقبات ماه ذی القعده و دهه اول ذی الحجه
 

پدیدآورنده: 
Share