فضیلت و اعمال عید غدیر خم - استاد فیاض بخش

فایل صوتی در عظمت عید غدیر خم و برخی آداب، مناسک، فضیلت و اعمال عید غدیر خم در بیانات استاد فیاض بخش بنا بر بیان امام صادق(علیه السلام)

فضیلت و اعمال عید غدیر خم - استاد فیاض بخش

فایل صوتی در عظمت عید غدیر خم و برخی آداب، مناسک، فضیلت و اعمال عید غدیر خم در بیانات استاد فیاض بخش بنا بر بیان امام صادق(علیه السلام)، مَثَل عید سعید غدیر خم بر دیگر اعیاد اسلامی (یعنی فطر، قربان و جمعه) مثل ماه است بر دیگر ستارگان...

فضیلت و اعمال عید غدیر خم - استاد فیاض بخش

مطالب مرتبط و پیشنهادی: عید غدیر خم - ویژه نامه کمال الدین و تمام النعمة

- در روایتی از امام صادق(علیه السلام) داریم که در تمام ایام سال سه عید حقیقی داریم. همین عبارت روشن می کند که سایر اعیاد ما مانند عید مبعث، روز نیمه شعبان، سوم شعبان، عمدتا جنبه یادبود و بزرگداشت دارند. اما این روایت سه عید را ممتاز کرده و آن ها را عید حقیقی می داند: عید فطر (روز پاداش سه ماه مبارک رجب و شعبان و رمضانعید قربان (روز پاداش اربعین موسوی و ایام حج)؛ عید جمعه (شب و روز ویژه نزول رحمت الهی).

- اما در ادامه روایت، راوی سوال می کند که آیا عید دیگری هم داریم؟ امام می فرمایند عید دیگری هم هست که مثل او به سایر اعیاد، مثل ماه است به مجموعه ستارگان و آن عید غدیر است.

- معنای کلام این است که اگر روز مبعث به خودی خود عید نیست، بلکه سالگرد یک عید بزرگ است و به مناسبت آن روز، آن را عید می گیریم و در مقابل، عید فطر به خودی خود موضوعیت دارد، یعنی در عید فطر واقعه ای اتفاق می افتد مثلا پاداش اعمال بندگان در طی سی روز ماه مبارک رمضان، در عید فطر داده می شود و خداوند به بندگان عنایت خاصی دارد و دارای حساب خاصی است، طرح عید غدیر در این سیاق، به عنوان عیدی که از هر سه عید حقیقی دیگر بزرگ تر و درخشنده تر است، به این معناست که عید غدیر صرفا بزرگداشت واقعه ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری نیست، بلکه در روز عید غدیر اتفاقاتی در عالم روی می دهد که باعث می شود این روز عید باشد. همان طور که در روایات همین مطلب تصریح شده است.

- مثلا در روایت دارد که حضرت می فرمایند اگر من بخواهم که در باب روز عید غدیر برای شما بگویم زمان طولانی لازم است... در ادامه می فرمایند که اگر مردم ارزش غدیر را می دانستند ده بار در روز فرشتگان با آن ها مصافحه می نمودند. این نکته از این جا استفاده می شود که گویی ما در طریق معنویت باید از ولایت و از عید غدیر استمداد بجوییم و حقیقت آن را درک کنیم و بهره مند شویم، همان طور که باید حقیقت شب قدر را درک کنیم. زیرا می فرماید که اگر مردم ارزش غدیر را می دانستند فرشتگان ده بار در روز با آنها مصافحه می کردند.

- همچنین امام در ادامه روایت می فرمایند که اگر اکراه نداشتم که سخن در فضل روز غدیر طولانی شود، برای شما می گفتم که خداوند در این روز چه قدر به کسانی که آشنای به ولایت هستند عطا می کند. آن قدری که «ما لا یحصی» اصلا قابل محاسبه نبود.

پدیدآورنده: 
Share