مراتب ولایت و سیر و سلوک - استاد فیاض بخش

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل مراتب ولایت و سیر و سلوک - استاد فیاض بخش12.29 مگابایت
دانلود فیلم مباحث « ولایت همان باطن دین است. - سیر و سلوک یعنی حرکت در مراتب ولایت » در بیانات استاد محمد تقی فیاض بخش به مناسبت عید غدیر خم

مراتب ولایت و سیر و سلوک - استاد فیاض بخش

دانلود فیلم مباحث « ولایت همان باطن دین است. - سیر و سلوک یعنی حرکت در مراتب ولایت » در بیانات استاد محمد تقی فیاض بخش به مناسبت عید غدیر خم

مطالب مرتبط و پیشنهادی: عید غدیر خم - ویژه نامه کمال الدین و تمام النعمة

مراتب ولایت و سیر و سلوک - استاد فیاض بخش

- سالک به میزان اهتمام به باطن اعمال، در مراتب ولایت صعود می کند.

- عنْ أَبِي جَعْفَرٍ [الباقر] (عليهماالسلام) قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ.[اصول کافی، طبع الإسلامیه، حدیث اول بَابُ دَعَائِمِ الْإِسْلَامِ، ج ۲، ص ۱۸]

امام محمد باقر عليه السلام فرمودند: «دين اسلام بر پنج چيز بنا شده: بر نماز و زكات و روزه و حج و ولايت اهل بيت (عليهم السلام). و به چيزى از اينها سفارش و تاکید نشد، به آن اندازه که به ولایت سفارش و تاکید شد.

- اسلام باطن هایی دارد و آن بواطن نیز باطن هایی دارند. به تناسبی که انسان درباره دستورات ظاهری دین مثل نماز و روزه و حج و... بیشتر به باطن اعمال اهتمام داشته باشد، به خلوص و خضوع و خشوع بیشتر عمل دست می یابد. این خلوص و حضور قلب، عمل را دارای روح می کند. لذا اهتمام به باطن اعمال، موجب ارتقا در مراتب ولایت ـ که باطن دین، حقیقت قرآن و حقیقت مقام انسان است ـ می شود.

- ارتقای در مراتب ولایت گرچه مقصد دین و اعمال آن و هدف قرآن و فلسفه خلقت انسان است، اما مطابق روایت فوق و سایر آیاتی که در فیلم آمد، همین حقیقت را می توانیم به عنوان یک ملاک عملی در محاسبه میزان اثربخشی و مقرّب بودن اعمال روزمره مان به کار بندیم.

- بدین صورت که به هر میزان که ما در اعمال خود توجه به مقام ولایت داشته باشیم، در واقع به همان میزان توجه به باطن اعمال داریم و بدین ترتیب عمل خود را روح می بخشیم و عمل، مقرّب خواهد بود.
 

فیلم و انیمیشن ضیاءالصالحین

جهت دانلود و تماشای فیلم و سریال های بیشتر در موضوعات مختلف و متنوع (از قبیل فیلم سینمایی - سریال تلویزیونی - انیمیشن و کارتون - سخنرانی - تلاوت قرآن و...) می توانید با کلیک روی بنر فوق به سایت فیلم و انیمیشن ضیاءالصالحین مراجعه نمایید.

پدیدآورنده: 
Share