سومین سپهبد شهید ایران را بیشتر بشناسید

شهید حاج قاسم سلیمانی؛
بیلبورد به احترامت قیام می کنیم - انتقام سخت
سومین سپهبد شهید ایران، حاج قاسم سلیمانی در طول تاریخ چهل ساله خدمت خود علاوه بر خدمات 8 ساله دفاع مقدس، طومار بزرگترین حکومت تروریستی دست پرورده آمریکا را در منطقه برچید.

سومین سپهبد شهید ایران را بیشتر بشناسید

کتاب تاریخ ایران و انقلاب اسلامی شاهد صدها و بلکه هزاران برگ مستند از سرداران و قهرمانانی است که برای دفاع از وطن شجاعانه جنگیده و با جان فشانی های دلیرانه خود مانع از تسلط دشمنان زمانه بر ملت ایران شده اند، اما در بین تمام آنها نام هیچکس به اندازه حاج قاسم سلیمانی نمی درخشد زیرا او در طول تاریخ چهل ساله خدمت خود به سپاه اسلام نه تنها در مقابل دشمن متجاوز بعثی جنگید و او را مغلوب کرد، بلکه در آن سوی مرزها نیز شجاعانه دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای انقلاب اسلامی را به خاک افکند و طومار بزرگترین حکومت تروریستی دست پرورده آمریکا را در منطقه برچید.

از این رو باید سلیمانی را شناخت و اولین گام این شناخت، دانستن زندگی نامه پر حکمت و افتخار اوست که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم.

پیشنهاد ویژه: ویژه نامه سردار دلها ، شهید حاج قاسم سلیمانی

شهید حاج «قاسم سلیمانی» در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان و ایل عشایر سلیمانی به دنیا آمد. وی در کوران حوادث انقلاب اسلامی به جرگه مبارزان انقلاب اسلامی پیوست تا جایی که به یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی ها ضد طاغوت در کرمان بدل گردید.

قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران، از سازمان آب که مدتی در آن مشغول به کار شده بود جدا و به عنوان پاسدار افتخاری وارد سپاه شد. اما عشق سپاه او را در این نهاد مقدس ماندگار کرد و رسما سپاهی شد و هم زمان با شروع دفاع مقدس و آغاز تجاوزات رژیم بعثی به کشورمان، چند گردان را در کرمان آموزش داده و به جبهه ها فرستاد و موفقیت های او در جبهه باعث شد تا در سال ۱۳۶۰ محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با صدور حکمی وی را به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب کند.

سومین سپهبد شهید ایران را بیشتر بشناسید - شهید حاج قاسم سلیمانی

از جنگ با صدام تا مبارزه با اشرار

حاج قاسم سلیمانی در دوران هشت ساله دفاع مقدس، به همراه لشکر خط شکن 41 ثارالله مجاهدت بسیاری از خود نشان دارد. اما برای ادامه خدمت به مردم کرمان در سال 67 و با پایان یافتن جنگ به زداگاه خود بازگشت و از طریق نیروهای لشکر خود درگیر مبارزه با نا امنی و اشراری شد که در حال ناامن سازی مرزهای شرقی کشورمان بودند و اگر جهادهای او در جنوب شرق کشور نبود شاید ناامنی در آن خطه سال های سال ادامه می داشت. لذا می توان یکی از فصل های کمتر گفته شده دوران خدمت شهید حاج قاسم سلیمانی را دوران مبارزه او با باندهای اشرار و سوداگران مرگ در مرزهای ایران دانست.

سومین سپهبد شهید ایران را بیشتر بشناسید - شهید حاج قاسم سلیمانی

وقتی حاج قاسم فرا ملی شد

شهید حاج قاسم سلیمانی، سرانجام بعد از سال ها مجاهدت در خطه کرمان در سال 1379 از سوی رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان فرمانده نیروی قدس منصوب شد و مسئولیت هدایت این نیروی مهم انقلاب را پس از سردار احمد وحیدی به دوش گرفت.

حاج قاسم تا پیش از سقوط صدام آنچنان برای رسانه های بین المللی چهره شناخته شده ای نبود اما با سقوط صدام و شکست های پی در پی نیروهای اشغال گر در باتلاق عراق کم کم رسانه های بین المللی با نام او آشنا شدند تا این که در جریان فتنه داعش رسما Qassem Soleimani از چهره های مورد توجه افکار عمومی جهان و خاصه غرب آسیا قرار گرفت تا جایی که نشریات آمریکایی به او لقب ژنرال سایه ها را دادند که این لقب حکایت از عمق وحشت امریکایی ها از این فرمانده دلیر ایرانی داشت.

وی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است. داعش گروهی سلفی بود که پس از سقوط صدام در عراق و خلاء قدرت در این منطقه، پدید آمد. ایران برای حفظ امنیت و کنترل منطقه، مبارزه با این گروه را آغاز کرد.

حاج قاسم در سال ۲۰۱۱ وقتی بحران امنیتی دست پرورده محور عبری_عربی_غربی در حال ویران کردن سوریه بود اقدام به تشکیل جبهه مقاومت با هدف حمایت از مردم مظلوم سوریه کرد و مانع از فروپاشی نظام سوریه شد. اما این آخرین دستاورد حاج قاسم نبود و با سقوط موصل در سال 2014 قاسم سلیمانی با همراه ساختن فرماندهان دلسوز عراقی، نیروهای بسیج شده پس از فتوای مرجعیت علیه داعش را در قالب الحشدالشعبی سازماندهی کرد و توانست با هدایت آنها مانع از سقوط بغداد و عتبات عالیات و البته کل عراق بدست تروریست های داعشی شود به همین دلیل هم حیدرالعبادی نخست وزیر وقت عراق از وی به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان ملت و دولت عراق در مبارزه با  گروه تروریستی داعش نام برد.

اما موفقیت حاج قاسم در مهار داعش محدود به عراق نبود، بلکه با برافراشته شدن پرچم سوریه در البوکمال از شهرهای جنوب شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق این سردار رشید جبهه مقاومت توانست پایان حکومت این گروه تروریستی را در ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۶ به محضر رهبر انقلاب اطلاع داده و تبریک عرض کند.

عظمت موفقیت های حاصل شده در جریان مبارزه با داعش و حامیان منطقه ای و فرا منطقه ای آن موجب شد تا سرانجام در ۱۹ اسفند ماه 1397 رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشان ذوالفقار را که عالی ترین نشان نظامی ایران به شمار می رود به سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی اهدا نمایند.

طبق آئین نامه اهدای نشان های نظامی در قانون جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی رتبه و رؤسای ستادهای عالی رتبه در نیروهای مسلح اهدا می شود که تدابیر آنها در طرح ریزی و هدایت عملیات های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد و بر این اساس با توجه به حجم بالای دستاوردهای نظامی منطقه ای حاج قاسم برای نخستین بار در طول چهل سال گذشته این نشان بر سینه ایشان قرار گرفت.

اما جالب اینکه نشریه آمریکایی فارین پالیسی در سال 2019 نام حاج قاسم سلیمانی را در فهرست ۱۰۰ اندیشمند برتر دنیا در بخش دفاع و امنیت ثبت کرد و بار دیگر به جهان ثابت نمود که عظمت قاسم سلیمانی تنها محدود به غرب آسیا نیست و نام او در جهان شناخته شده است.

اما بد نیست بدانید که دشمن هیچگاه تاب این دستاوردهای شگرف حاج قاسم را نداشت و بارها از طریق عمال منطقه ای خود سعی در ترور این فرمانده رشید سپاه اسلام کرده بود و هیچگاه به این آروزی خود نرسیده بود تا اینکه سرانجام این سردار پر افتخار سپاه پاسداران در تاریخ 13 دی ماه 1398 در جریان حمله پهبادهای نقطه زن، به خودروی حامل وی در نزدیکی فرودگاه بغداد، به همراه تنی چند از اعضای حشد الشعبی از جمله ابومهدی المهندس معاون این گروه به شهادت رسید و آسمانی شد.

در پایان لازم به ذکر است که سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» پس از شهید قرنی و شهید صیاد شیرازی سومین فرمانده ایرانی است که با درجه سپهبدی در لیست نام آوران شهید جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد با این تفاوت که شهید «صیاد شیرازی» به دست گروهک منافقین و شهید قاسم سلیمانی به دست نظامیان آمریکایی به شهادت رسید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

پدیدآورنده: 
Share