اهمیت و ضرورت ذکر خدا در بیان قرآن و اهل بیت

 ذکر خدا
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هر کس خانه دلش را به دوام یاد خداوند آباد کند، رفتار و کردارش در پنهان و آشکار نیکو می‌شود.

اهمیت و ضرورت ذکر خدا در بیان قرآن و اهل بیت

در این نوشتار از سری مطالب «ره توشه معرفت» اهمیت و ضرورت ذکر خدا در بیان قرآن و اهل بیت علیهم السلام تقدیم حضورتان می گردد...

▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦

اهمیت و ضرورت ذکر خدا در بیان قرآن و کلام اهل بیت:

1. شایستگی افراط در ذکر و یاد خداوند: «یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کثیراً»؛[سوره مبارکه احزاب /آیه 41] «ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید.»

2. ذکر خدا در همه حالات: «وَاذْکُرْ رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً»؛[سوره مبارکه اعراف /آیه 205] «پروردگارت را در نفس خود از روی زاری و ترس یاد کن.»

3. ذکر خدا در هر شکل: «اَلَّذینَ یذکُرُونَ اللهَ قِیاماً وَقُعُوداً وَعَلَی جُنُوبِهِم وَیتَفَکَّرُونَ فی خَلقِ السَّموات وَالاَرْضِ»[سوره مبارکه آل عمران /آیه 191]؛ «کسانی که خداوند را یاد می کنند درحالی که ایستاده، نشسته و خوابیده اند و در خلقت آسمانها و زمین تفکر می کنند.»

▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦

آثار ذکر خدا:

1. آرامش دلها: «ألا بِذِکْرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ»[سوره مبارکه رعد /آیه 28]؛ «آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می گیرد.»

2. نیکو شدن اعمال: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «مَنْ عَمَرَ قَلبَهُ بِدَوامِ ذِکْرِهِ حَسُنَتْ أفْعالُهُ فِی السِرِّ وَالجَهْرِ[غرر الحکم، ص 690 (یک جلدی)]؛ هر کس دلش را به دوام یاد خداوند معمور دارد، رفتار و کردارش در پنهان و آشکار نیکو می-شود.» 

3. دژی مستحکم در برابر شیطان: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «ذِکرُ اللهِ عَلَمُ الایمانِ وَبُرْءٌ مِنَ النِّفاقِ وَ حِصْنٌ مِنَ الشَّیطانِ وَحِرزٌ مِنَ النَّارِ؛[مستدرک الوسائل، ج5، ص285] یاد خدا نشانة ایمان و بیزاری از نفاق و حصاری محکم در برابر شیطان وحافظی است از آتش.»

4. مغفرت و حسنات: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «مَن ذَکَرَ اللهَ فِی السُّوقِ مُخلِصاً عِندَ غَفلَةِ النّاسِ وَشُغْلِهِم بِما فیه کَتَبَ اللهُ لَهُ ألفَ حَسَنَةٍ وَیغفِرُ اللهُ لَهُ یومَ القِیامَةِ مَغْفِرَةً لَمْ تَخطُرْ عَلَی قَلبِ بَشَرٍ؛[شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج7، ص166] هر کس از روی اخلاص، خدا را در بازار آن هنگام که مردم از یاد خدا غافلند و به کار خویش مشغول اند، یاد نماید، خدا برایش هزار حسنه می نویسد و در روز قیامت او را می آمرزد به گونه ای که به قلب هیچ کسی خطور نکرده است.»

5. تبدیل شدن گناهان به حسنات: عن النبی صلی الله علیه وآله أنَّهُ قالَ: «مَا جَلَسَ قَومٌ یذکُرُونَ اللهَ إِلاّ ناداهُم مُنادٍ مِنَ السَّماءِ قُومُوا فَقَد بُدِّلَتْ سَیئاتِکُمْ حَسَناتٍ وَغَفَرتُ لَکُم جمیعاً؛[شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج7، ص166] هر گروهی برای یاد خدا در مجلسی بنشینند، یک منادی از آسمان به آنها ندا می دهد که برخیزید، گناهان تان تبدیل به حسنات گردیده و همه شما را بخشیدم.»

دوش مرغی به صبح می نالید
عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش

یکی از دوستان مخلص را
مگر آواز من رسید به گوش

گفت باور نداشتم که تو را
بانگ مرغی چنین کند مدهوش

گفتم این شرط آدمیت نیست
مرغ تسبیح گوی و من خاموش / (سعدی)

▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦▦

کاخ بهشتی:

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «[در شب معراج] وقتی به عرش خدا رفتم وارد بهشت برین شدم. در آنجا فرشتگانی را دیدم که با خشتهای طلا و نقره ساختمانی بزرگ می سازند، ولی گاهی دست از کار میکشند. از آنان پرسیدم: چرا این چنین می کنید؟ گفتند: هر گاه به ما خشتهای این ساختمان برسد مشغول ساختن می شویم و هرگاه نرسد دست از کار می کشیم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این خشتها چیستند؟ عرض کردند: سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر. وقتی که مؤمن این ذکرها را می گوید، ما ساختمان را برای او می سازیم و وقتی که ساکت می شود ما نیز از کار دست می کشیم.»[بحار الانوار، ج18، صص 292 و 409؛ ج73، ص 346]

اهمیت و ضرورت ذکر خدا در بیان قرآن و اهل بیت
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
Share