سخنرانی شب سوم محرم 96 - آیت الله احدی/ تنزیه

موضوع: 
اختیار بهترین اقوال، تنزیه کجاست؟ آنجایی است که همه اقوال و آراء را می شنود ولی احسن قول ها را اختیار میکند. ما معتقدیم احسن اقول آن قولی است که مطابق با وحی باشد.

سخنرانی شب سوم محرم 96 - آیت الله احدی/ تنزیه

یکی از مقاماتی که در آن مقامات باید دست گذاشت بحث تنزیه است.

ما هدفمان از این بحث این است که، خیلی ها در معرفت نفس میافتند ولی بعضی از مواقع معرفت نفس ریزش دارد.

به جای اینکه باعث رشد شخص شود به آن مقدار از رشد نمی رسد.

یکی از آماری که امشب میخواهم عرض کنم این است که واقعاً آن تنزیه که باید به آن برسند، انسان کامل به آن تنزیه نمیرسند.

نمیخواهم بگویم مثل خداوند بشود نه هرگز چنین اتفاقی نمیافتد، خداوند است که از هر عیب و نقصی منزه هست ماها که اینگونه نیستیم. 

هدف بنده سه چیز است:

1. اختیار بهترین اقوال، تنزیه کجاست؟ آنجایی است که همه اقوال و آراء را می شنود ولی احسن قول ها را اختیار میکند.

ما معتقدیم احسن اقول آن قولی است که مطابق با وحی باشد.

و نیز در قرآن آمده است که: فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ؛ پس به بندگان من بشارت (مژده) ده، همان کسانی که (تنها) به سخنان مشخصی (یعنی وحی قرآنی و احادیث اهل بیت علیهم السلام) گوش فراداده و از آنها به بهترین نحو پیروی می کنند (یعنی ازقرآن به محکماتش عمل می کنند و نیز روایات را بدون کم و کاست فرا گرفته و آنها را با حفظ کامل امانت نقل میکنند).

هدف ما اینست که این جوان از وحی شیطانی به سمت وحی ربّانی سوق پیدا کند. چون شیطان هم وحی دارد و به دوستان خودش وحی میفرستد. و در این راه باید استاد بگیرد به تنهایی نمی تواند به وحی ربّانی برسد.

2. شناخت بهترین گوینده.

سوره مبارکه فصلت آیه ۳۳: وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ؛ در جهان از آن کس که (چون پیغمبران) خلق را به سوی خدا خواند و نیکوکار گردید و گفت که من از تسلیم شوندگان خدایم کدام کس بهتر و نیکو گفتارتر است؟

آن کسی که بهترین قول را میگوید باید سه چیز در او باشد:

1. باید همه را به خداوند دعوت کند.
2. عمل صالح داشته باشد.
3. بگوید که من تسلیم هستم.

ابن ادریس حلی در دو جای السرائر (جلد ۳ صفحه ۶۲۲ ، جلد ۱ صفحه ۴۳) آورده است که، کار فرهنگی بالاتر از کار نظامی است. بخاطر اینکه در فردای قیامت خون شهداء را میگذارند اینطرف و بعد مداد فقها را سمت دیگر میگذارند و آنگاه میبینند که مداد فقها بر خون شهداء برتری دارد.

3. شناخت سخنگویان بی علم و بی ایمان.

همانطور که در قرآن نیز آمده (سوره مبارکه حج آیه ۸) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ؛ و از مردم کس هست که از روی جهل و گمراهی و بی هیچ هدایت و کتاب و حجت روشن در کار خدا جدل می کند.

بعضی ها نه علم وحیانی دارد، نه علم هدایتی دارد، نه کتاب منیر دارد. پس چرا پای حرفهای این آقا میروید و گمراه میشوید. چرا بی دین میشوید.

پدیدآورنده: 
Share