پورنوگرافی؛ اعتیاد به تماشای تصاویر جنسی

تعداد کلمات 936 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
پورنوگرافی؛ اعتیاد به تماشای تصاویر جنسی
استفاده وسواس‌گونه از پورنوگرافی تأثیر عمده‌ای بر نارضایتی زناشویی و در نتیجه جدایی زوجین می‌گذارد.

پورنوگرافی؛ اعتیاد به تماشای تصاویر جنسی

در این نوشتار با بیان توضیحاتی در مورد پیامدهای پورنوگرافی؛ اعتیاد به تماشای تصاویر جنسی و آثار مخرب آن بر بنیان روابط زناشویی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید...

مشاهده تصاویر پورنوگرافی، آسیب فردی و اجتماعی متعددی به همراه دارد. مواجهه مستمر با این قبیل تصاویر باعث می شود بسیاری از اعمال و رفتارهای قبیح و مجرمانه برای فرد عادی سازی شود و همچنین اطلاعات اشتباهی در اختیار فرد قرار گیرد. در این مقاله با پیامدهای پورنوگرافی از جمله تاثیر مخرب آن بر بنیان های روابط زناشویی آشنا می ­شویم.

پورنوگرافی؛ اعتیاد به تماشای تصاویر جنسی

پورنوگرافی در فضای مجازی

بدون شک مهمترین آسیب محتوایی در فضای مجازی، محتوای پورنوگرافی است. پورنوگرافی که از دیرباز در حال تولید بوده است، با استفاده از فضای مجازی رشدی قارچ گونه و بسیار وسیع پیدا کرد و در حال حاضر تجارتی بسیار سودآور است و سالانه بالغ بر 14 میلیارد دلار سود به همراه دارد. در حال حاضر 12درصد کل فضای اینترنت به سایت های پورنوگرافی اختصاص دارد و برآورد می شود 10درصد کل تجارت الکترونیک در این صنعت ردوبدل می شود.

آسیب های ناشی از پورنوگرافی تنها مختص به جامعه ما نیست. در کشورهای غربی، از جمله کشور آمریکا که مهد پورنوگرافی است و بیشتر محتوای پورنوگرافی جهان را تولید می کند، به آسیب های ناشی از محتواهای جنسی واقف هستند و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده اند. تحقیقات نشان می دهد درصد بسیار بالایی از مردان و درصد قابل توجهی از زنان دایماً از سایت های جنسی بازدید می کنند.

در ادبیات پژوهشی به مواردی از قبیل اعتیاد به پورنوگرافی یا استفاده اجباری از پورنوگرافی برخورد می کنیم. این تحقیقات نشان می دهند که درصد بالایی از این افراد به تماشای تصاویر جنسی اعتیاد پیدا کرده اند و استفاده از این تصاویر دیگر در اختیار آنها نیست. چنین افرادی با آگاهی از نامناسب بودن این تصاویر و با وجود اینکه استفاده از این تصاویر زندگی شخصی و اجتماعی و حتی شغلی آنها را شدیداً تحت تأثیر قرار داده است، نمی توانند از مراجعه به این قبیل سایت ها خودداری کنند و ترک های موقتی آنها معمولاً ناکام است.

این موضوع چنان در جوامع غربی رواج دارد که تحقیقات گسترده ای برای درمان این نوع از اعتیاد پیشنهاد شده است. آموزه های اسلامی اعلام می کنند که شهوت انسان را پایانی نیست. شهید «مرتضی مطهری» در کتاب «آشنایی با قرآن»، جلد 4 می گویند: «به هر اندازه آزادی در مسائل جنسی بیشتر باشد، التهاب فرد زیادتر می شود، زیرا غریزه جنسی تنها ظرفیت جسمانی ندارد بلکه ظرفیت روحی هم دارد.»

پورنوگرافی؛ اعتیاد به تماشای تصاویر جنسی

آسیب ­های خطرناک پورنوگرافی

تحقیقات متعدد نشان داده است که مشاهده این تصاویر تنها آسیب فردی در پی ندارد و آسیب هایی برای جامعه به همراه دارد. تحقیقات نشان می دهد بلوغ زودرس، آسیب دیدن روابط اجتماعی، افسردگی، احساس گناه، خودارضایی، آغاز زودهنگام روابط جنسی، انحرافات جنسی، تجاوز جنسی، به تأخیر افتادن ازدواج و کاهش بهره وری شغلی با مشاهده تصاویر پورنوگرافی رابطه دارد.

تا چندی پیش تصور می شد که مشاهده تصاویر جنسی تنها برای افراد مجرد آسیب زاست. تحقیقات اخیر نشان می دهد میزان آسیب افراد متأهل کمتر از آسیب افراد مجرد نیست (رایت و راندال) مواجهه مستمر با این قبیل تصاویر باعث می شود بسیاری از اعمال و رفتارهای قبیح و مجرمانه برای فرد عادی سازی شود و همچنین اطلاعات اشتباهی در اختیار فرد قرار گیرد.

بی وفایی جنسی، انحراف جنسی، نارضایتی جنسی، نارضایتی زناشویی، نارضایتی از جسم خود و جسم همسر، طلاق و... از این دست آسیب ها بر بنیاد خانواده هستند. با توجه به اینکه یکی از مصارف آسیب زا از فضای مجازی، استفاده از تصاویر پورنوگرافی است، باید درباره تأثیر پورنوگرافی بر بنیان های روابط زناشویی دقت کرد. زمینه یابی انجام شده میان وکلای آمریکایی نشان می دهد بیشتر آنها معتقدند که فضای مجازی نقش قابل ملاحظه ای بر طلاق ها در سال های اخیر ایفا کرده است.

در موارد منجر به طلاق، در 68درصد موارد یکی از زوجین در فضای مجازی معشوقی پیدا کرده است، در 56درصد از موارد یکی از افراد (عموماً مرد) از سایت های پورنوگرافی بصورت وسواس گونه استفاده کرده است، 47درصد موارد شامل استفاده مفرط از رایانه و 33درصد شامل صرف زمان مفرط برای چت کردن بوده است (ددمون). تحقیقات نشان می دهد استفاده وسواس گونه از پورنوگرافی تأثیر عمده ای بر طلاق و جدایی می گذارد و با کاهش علاقه به فعالیت های جنسی بین زوجین رابطه دارد (اشنایدر).

مشاهده تصاویر پورنو باعث کاهش رضایتمندی از ظاهر جسمانی و عملکرد جنسی طرف مقابل می شود (زیلمن و برایانت). تحقیقات اخیر در آمریکا نشان داده است که 56درصد از طلاق ها شامل استفاده مفرط یکی از طرفین از تصاویر پورنوگرافی است (ددمون). همچنین تحقیقات نشان می دهد استفاده از پورنوگرافی موجب افزایش 31درصد انحراف جنسی است (اودون ـ پاولوسی).

با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از تصاویر پورنوگرافی را مردان تشکیل می دهند و زنان نسبت به تصاویر پورنو تحریک کمتری از خود نشان می دهند، عجیب نیست که بیشتر شکایت از استفاده بیمارگونه همسر از این سایت ها، از طرف زنان گزارش شود.

متأسفانه تحقیقات منتشر نشده مرکز ملی فضای مجازی ایران نشان می دهد بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بصورت ناخواسته با تصاویر جنسی روبرو می شوند (تحقیقات بیشتر در این زمینه و سایر موضوعات مربوطه برای بررسی اهمیت شان لازم و ضروری به نظر می رسد). در این زمینه فیلترینگ می تواند نقش مؤثری ایفا کند، ولی اگر فردی در اثر تحریک های محیطی درصدد دسترسی به این مطالب برآید، با توجه به دسترسی بیشتر افراد به انواع فیلترشکن، فیلترینگ با وضعیت فعلی اثربخشی کافی ندارد.

 

منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجاز.

پدیدآورنده: 
Share