تجربه ی زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی - بخش اول

تعداد کلمات: 1144 / زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
تجربه ی زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش اول
شبکه های اجتماعی در کنار تمام مزایا، معایب بی شماری را برای انسان ها به همراه آورده اند. با اندکی تامل می توانید تمام مزایای شبکه های اجتماعی را به روش های مختلفی بدست آورید.

تجربه ی زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی - بخش اول

این روزها شبکه های اجتماعی بخش عمده ای از اوقات ما را به خود اختصاص می دهند. شبکه های اجتماعی در کنار تمام مزایا، معایب بی شماری را برای انسانها به همراه آورده اند. با اندکی تامل می توانید تمام مزایای شبکه های اجتماعی را به روش های مختلفی بدست آورید. در این نوشتار با ضیاءالصالحین همراه باشید تا زندگی شادی را بدون شبکه های اجتماعی تجربه کنید.

تجربه زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش اول

مقدمه

برای داشتن یک زندگی شاد و لذت بخش هیچ نیازی به شبکه های اجتماعی ندارید. دور شدن از شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا اوقاتی را برای انجام کارهای لذت بخش بیابید که پیش از این گمان می کردید فاقد چنین زمان هایی هستید. خوب است بدانید که با کنار گذاشتن کامل شبکه های اجتماعی جایگزین های بسیار جالب تر و لذت بخش تری را خواهید یافت که علاوه بر به ارمغان آوردن یک زندگی شاد، سلامت روانتان را نیز ارتقاء می بخشند.

تجربه زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش اول

ترک شبکه های اجتماعی عبارتند از:

الف. برنامه ی روزانه ی خود را به نحوی تغییر دهید که به اجتناب و دوری از شبکه های اجتماعی کمک کند:

 بسیاری از افراد به محض اینکه از خواب بیدار می شوند، بین کلاس ها، اوقات استراحت، در محل کار و حتی تا لحظه ی خواب، شبکه های اجتماعی را چک می کنند. شما نیز باید اوقاتی را که معمولاً عادت دارید شبکه های اجتماعی را کنترل کنید، پیدا کرده و سعی کنید برای انجام برخی فعالیت ها در آن زمان ها، برنامه ریزی کنید. وقتی غذا می خورید، بر غذای خود تمرکز کنید. به بافت و طعم غذا فکر کنید. اگر در کنار دیگران غذا می خورید، بجای چک کردن گوشی با آنها حرف بزنید.

اگر احساس می کنید به حرف زدن با دیگران نیاز دارید، بجای اینکه این نیازتان را در شبکه های اجتماعی ارضاء کنید، با افراد دور و برتان صحبت کنید. اگر کسی اطرافتان نیست، به یک مکان عمومی مثل مسجد و یا یک مکان شلوغ مثل بازار رفته و سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید. شب ها، گوشی تلفن همراه را از خودتان دور کنید. این کار نه تنها باعث می شود احتمال استفاده از شبکه های اجتماعی کاهش یابد، بلکه خواب بهتری را نیز تجربه خواهید کرد.

ب. سایت های شبکه های اجتمـاعی را در مرورگر خود بلاک (مسدود) کنید:

اگر نمی توانند برای ورود به سایت های شبکه های اجتماعی، خود را کنترل کنید، می توانید از نرم افزارهایی که برای مسدود کردن سایت ها، طراحی شده اند کمک بگیرید. هم اکنون می توانید یکی از این نرم افزارهای مفید را از اینجا دانلود کنید.

اگر فکر می کنید ترک ناگهانی شبکه های اجتماعی برایتان دشوار است، کم کم شروع کنید. برای این منظور می توانید تنها این سایت ها را بر روی رایانه ی خود مسدود کنید و یا اینکه تنها دسترسی به آنها را در برخی ساعات شبانه روز محدود نمایید.

ج. حساب کاربری شبکه های اجتمـاعی خود را غیر فعال کنید:

یکی از ساده ترین راهها برای خلاص شدن از شبکه های اجتماعی خروج از حساب کاربری است. بسیاری از سایت ها و برنامه های مرتبط با فضای مجازی به کاربران خود این امکان را می دهند که حساب کاربری شان را بطور کامل حذف کنند.

د. حذف برنامه های مربوط به شبکه های اجتمـاعی از روی گوشی و تبلت: 

اگر این برنامه ها روی گوشی و یا رایانه ی شما باشند و از سویی قصد داشته باشید که استفاده از یک شبکه ی اجتماعی مانند تلگرام را ترک کنید، با هر بار روشن کردن گوشی وسوسه می شوید که تلگرام خود را چک کنید. پاک کردن این برنامه ها از روی گوشی و تبلت و رایانه، ترک کردن و کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی را برای شما آسان تر خواهد ساخت.

تجربه زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش اول

برای شبکه های اجتمـاعی جایگزین پیدا کنید:

الف. تهیه ی لیست نکات منفی از شبکه های اجتمـاعی: 

 اکنون باید مواردی که در شبکه های اجتماعی برای شما آزار دهنده است را یادداشت کنید. به عبارتی سعی کنید ضررهایی که استفاده از شبکه های اجتماعی برای شما به همراه داشته است را لیست کنید. در این زمینه به کارها و وظایفی توجه کنید که بخاطر استفاده از شبکه های اجتماعی نتوانسته اید آنها را انجام داده و یا به اتمام رسانید. مثلاً:

"من این سال ها بجای مطالعه ی کتاب های مورد علاقه ام، بیشتر وقتم را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی کرده ام."

"بخاطر استفاده از شبکه های اجتمـاعی به شدت دچار کمبود خواب شده ام."

"احساس می کنم بخاطر استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیاری از دوستان صمیمی خود را از دست داده ام و یا صمیمیتم با آنها کاهش پیدا کرده است."

ب. یک کاغذ و قلم بردارید:

اگر خوب فکر کنید متوجه می شوید استفاده از شبکه های اجتمـاعی مزایا و معایب مختلفی به همراه دارد. اگر شبکه های اجتمـاعی هیچ نکته ی مثبت و استفاده ی مفیدی نداشتند، هرگز اینقدر وقت خود را صرف پرداختن به آنها نمی کردید! برای اینکه بتوانید بدون استفاده و صرف وقت در شبکه های اجتمـاعی، زندگی شادی را تجربه کنید، باید برای کاربردهای مثبت و استفاده های مفیدِ فضای مجازی، جایگزین های مناسبی را بیابید. برای پی بردن به این معایب و محاسن، قلم و کاغذ خود را بردارید و لیستی از نکات مثبت و منفی شبکه های اجتمـاعی را یادداشت کنید.

ج. تهیه ی لیستی از نکات مثبت و استفاده های مفیدِ شبکه های اجتماعی:

چه باعث شده نسبت به استفاده از شبکه های اجتمـاعی اینقدر ترغیب شوید؟ مثلاً:

"می توانم با استفاده از شبکه های اجتماعی با دوستانی که از آنها دورم، ارتباط برقرار کنم"

"می توانم از شبکه های اجتماعی برای با خبر شدن از آنچه اطرافم می گذرد، استفاده کنم"

"شبکه های اجتماعی تاریخ تولدهای دوستانم را به من یادآوری می کند"

د. فکر کنید که چگونه می توان کارهایی که در بالا ذکر شد را بدون استفاده از فضای مجازی انجام داد، سپس لیستی از آنها تهیه کنید:

 در حال حاضر شما لیستی از نکات مثبت شبکه های اجتماعی و نحوه ی دستیابی به این اهداف مثبت، بدون استفاده از شبکه های اجتماعی، را در دست دارید. با جایگزینی این راهها، بدون اینکه دچار آفات استفاده از شبکه های اجتماعی شوید، به اهداف مد نظرتان خواهید رسید. مثلا:

"من به دوستان خود نامه می نویسم و برای دیدنشان به سفر خــــــواهم رفت."

"حوادث و اخبار را از طریق روزنامه و یا پرس و جو از دوستانم پیگیری می کنم."

"لیستی از تاریخ تولد دوستان و نزدیکانم را لیست کرده و به دیوار اتاقم نصب می کنم."

تجربه زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش اول

منبع: سایت ویکی هاو

ادامه دارد... (برای مطالعه بخش دوم اینجا کلیک کنید)

مطالب مرتبط:

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش اول

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش دوم

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش سوم

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش چهارم

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش پنچم

 

پدیدآورنده: 
Share