تربت امام حسین (علیه السلام)

حجت الاسلام و المسلمین عدالت
امام حسین علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

-------------------------------
چشم یعقوب به دیدار تو حیــــران مانــــد
یوسف از حسن تو انگشت به دندان ماند
پرده بردار که از شرم تماشای رخــــــــت
تا صف حشر قمر سر به گریبــــان مانـــد
هرکه بر سلسله عشق تو تسلیم نشــد
گردنش بسته به قلاده شیطـــان مانــــد
همه شب بر سر آنم که زراه آیـــی و من
جان نثار قدمت سازم اگر جان مـــانــــــد
یوســـف مصر ولا بیشتر از ایـن مگـــــذار
چشم یعقــــــوب به دروازه کنعــــان ماند
چند باید زفـــراق تـو بـه حبـــس دل مــــا
نــالــه بیکســی عتــرت و قـــرآن مـــانـــد
-------------------------------------
فضیلت تربت امام حسین سلام الله علیه:
1-امام صادق علیه السلام فرمودند: زمین کعبه به خود افتخار کرد وگفت: کیست مانند من در حالی که خداوند خانه خویش را بر روی من بنا نمود و مردم از راههای دور به جانب من می آیند و من حرم خدا و محل امن او شده ام پس خداوند به او وحی نمود که ساکت باش سوگند به عزت و جلالم که فضیلت تو در مقایسه با آنچه به زمین کربلا عطا نموده ام نیست مگر به مقدار رطوبتی که یک سوزن به  هنگام فرو رفتن در دریا به خود میگیرد و اگر خاک کربلا نبود تو را فضیلت نمی دادم و اگر نبود آن کسی که سرزمین کربلا او را دربرگرفته ترا نمی آفریدم و آن خانه را که به آن میبالی نمی آفریدم پس آرام ،(خاموش ، سربزیر ، متواضع ، خاضع ،)و خاشع باش هرگز به زمین کربلا فخر فروشی مکن و گرنه تو را در زمین فرو میبرم و در آتش جهنم سرنگونت می نمایم.
وسائل ج 14 ص514
علامه بحرالعلوم در قصیده ای معروف خود به این حدیث اشره کرده و می فرماید
و من حدیث کربلا و کعبه
لکربلا بــان علو الـرتبــه

از حدیث مفاخره کعبه و کربلا برتری رتبه و شأن کربلا ظاهر شد.
سفینه البحار ج2ص 475 ماده کربلا
--------------------------------------------
2- در روایت از امام باقر (علیه السلام) آمده است که : خداوند این سرزمین پاک را بیست و چهار هزار سال پیش از آفرینش کعبه پدید آورد و به آنجا نظر رحمت افکند و برکت بخشید و نیز با اسناد بسیاری روایت شده است که این سرزمین پیش از آفرینش موجودات به اراده آفریدگارش مقدس و مبارک بود و همچنان خواهد بود تا خداوند آن را برترین نقطه بهشت سازد و بهترین مسکن و جایگاه برای دوستانش را در آن قرار دهد .
بحارالانوار ، ج ۱۰۱ ، ص ۱۰۷
----------------------------------------------------
3- از سیدالساجدین (علیه السلام) است که در آستانه رستاخیز ، آنگاه که زمین به سخت ترین لرزشهایش ، لرزانده شود و به سختی به حرکت آید، کربلا . این سرزمین با برکت با همان صافی و گستردگی اش بالا می رود و از بهترین و زیباترین باغهای بهشت می گردد و در میان همه بوستانهای بهشت می درخشد ، درست بسان ستاره درخشنده ای در میان ستارگان ، به گونه ای که درخشندگی اش دیدگان بهشتیان را خیره می سازد و در همان حال فریاد شادمانه سر می دهد که : هان ! منم سرزمین مقدس خدا ! سرزمین پاک و پر برکتی که پیکر پاک و بارگاه ملکوتی سالار شهیدان و سرور جوانان اهل بهشت را در بر داشتم .
خصایص الحسینیه ، ص ۱۷۲
-------------------------------------------------
4- سجده بر خاک کربلا حجابهای پدید آمده از گناه را دریده رنگارهای دل را زدوده ، موانع قبولی اعمال و استجابت دعا را کنار زده و زمین و زمان را نور باران می سازد و این که آیا این فضیلت تنها در سجده بر تربت پاک اوست یا شامل مهرهای ساخته شده از خاک معمولی آنجا نیز می شود ؟ دیدگاههای متفاوت است اما در روایت است که : امام صادق (علیه السلام) مقداری از آن تربت مقدس را در یک ظرف مخصوصی به همراه داشت که آن را می گسترانید و بر آن سجده می کرد و این کار و دلایل دیگر نشانگر آن است که این فضیلت و برتری بر تربت پاک اوست نه دیگر مصنوعات ساخته شده از خاک عادی آن سرزمین مقدس .
خصایص الحسینیه ، ص ۱۷۲
-------------------------------------------------
5- خوردن خاک ، تحریم شده است و در روایت آمده است که : بسان خوردن گوشت خوک است و کسی که بر اثر خوردن خاک بمیرد بر او نماز نمی گذارند با این وصف تربت امام حسین (علیه السلام) برای شفا استثناء شده است . البته تربت امام حسین (علیه السلام) و دریافت اثرات آن در گرو تهیه آن از جای مناسب و چگونگی نگهداری و خوردن آن و از همه مهمتر ، درون و نبت پاک و خداجویانه داشتن ضروری است یکی از شیعیان می گوید : به امام صادق (علیه السلام) ، عرض کردم : برخی از تربت پاک امام حسین (علیه السلام) بر می دارند و سودی نمی برند رمز این کار چیست ؟ حضرت فرمود : سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست – از این تربت پاک انسان صادق و خالصی که به صاحب قبر و خدای او معتقد است بر نمی دارد جز این که همان را که می نگریسته ، دریافت می دارد و نیز نگهداری آن به صورت سربسته توصیه شده است چرا که در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری تربت ، که یکی سربسته بودن آن است ، باعث می شود تا شیاطین آن را مسخ کنند و اثر آن زایل گردد .
خصائص الحسینیه ۱۷۳ ، ص ۱۷۳
 ---------------------------------------------------
6- به هنگامی که از آن تربت مقدس به همراه میت ، در قبر گذارند، ایمنی بخش او خواهد بود. در روایتی آمده است : زنی مرتکب فحشا می گشت و کودکان خود را که ثمره گناه بودند ، می سوزانید، هنگامی که مرد و جسدش را در قبر نهادند ، زمین پیکر او را نپذیرفت و بارها بیرون انداخت با راهنمایی امام صادق (علیه السلام) اندکی از تربت حسین (سلام الله علیه) به همراه بدن در قبر نهادند که دیگر بیرون نیانداخت.
. وسائل الشیعه ، ج ۲ ، ص ۷۴۲
 --------------------------------------------------
7- بوئیدن خاک این سرزمین ، باعث جریان نیافتن سیلاب اشک می گردد و شگفت این است که پیش از شهادت آن حضرت نیز این مساله برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و خود حسین (علیه السلام) تحقق یافت و آن دو بزرگوار با بوئیدن آن تربت پاک و مطهر ، اشک از دیدگانشان جاری شد .
خصائص الحسینیه ، ص ۱۷۴
-------------------------------------------
8-هر فرشته ای پیامبر را زیارت نمود از آن تربت گرفت در روایت است که : هر فرشته ای که به سوی پیامبر آمد از تربت امام حسین (علیه السلام) به همراه داشت همین گونه هر پیامبری از پیام آوران خدا که کربلا را زیارت نمود از تربت او برگرفت و آن را بوئید و پوست بدن خویش را با آن متبرک ساخت آری ! کربلا تا روز رستاخیز همین گونه زیارتگاه و جایگاه همه پیامبران خواهد بود .
قطعه ای از بهشت ، ۶۷
-----------------------------------------------
9- از الطاف و احترامات ویژه بر امام حسین (علیه السلام) این است که خداوند چنین مقرر فرمود که : هر خود کامه ای به او و تربت او جسارت کرد همو یا دیگری ، به تکریم و احترام و تجلیل او بر می خیزد و این واقعیت را خداوند به گونه ای پیش می آورد که پیوسته تجلیل و احترام بر حرمت شکنی و جسارت غالب می گردد و اثر حرمت شکنی را از میان بر می دارد .
خصائص الحسینیه ، ص ۱۷۵
-------------------------------------------------
10- این سرزمین مقدس حزن انگیز است و به مجرد ورود بدان غم و اندوه انسان را فرا می گیرد به ویژه با نزدیک شدن به قبر شریف و با نظاره به قبر فرزندش در پایین پای او. .
قطعه از بهشت جلد ۲
------------------------------------------------
11-فرشتگان از تربت مطهر برای پیامبر گرامی هدیه آوردند و پیامبر از آن برای خویش برداشت و حسین (علیه السلام) نیز پیش از شهادت از این هدیه برای خود برداشت.
قطعه از بهشت جلد 2
------------------------------------------------
السلام علیک یا ابا عبدالله
من پاره ای از پیکــــر عــــرش خـدایــم
من کعبــه اهل ولایــم ، کربـــلایـــــــــم
خاکم ولی آغشته با خـــون حسینــــــم
تا صبـــح روز حشـــر مدیـون حسینـــــم
از روز اول خــــون آدم ریــخـــت در مـــن
دریای اشک از چشم عالم ریخت در مــن
من انبیــــــا را شــاهــد زخــم بــلایــــــم
من یک جهـان کــرب و بلایـم ، کربلایــــم
تا بر حسیـــــن آغوش خود را باز کــــردم
از کعبـــه ،دل بــردم به جنــت نــاز کــردم
از اول خلقـــت که حــق بخشیــد ، بـودم
آغوش خود بر یوســـف زهـــرا گشـــودم
با خـــاک خود درمـــان درد عـــالمینــــــم
خــاکــم مپنــداریــد من شهــر حسینــــم
----------------------------------------------------
امام صادق علیه السلام فرمودند:
امیرالمؤمنین سلام الله علیه با عده ای از شهر خارج شدند مقدار به کربلا مانده آنجناب از رفقای خود پیشی گرفت و خود را به قتلگاه شهداء رسانید سپس فرمود دویست پیامبر و دویست وصی پیامبر و دویست سبط در اینجا از دنیا رفته اند که همگی بدست پیروانشان شهید شده اند پس آن بزرگوار.... در آنجا طواف می کردند و می خواندند:
مناخ رکاب و مصارع شهداء لایسبقهم من کان قبلهم و لا یلحقهم من أتی بعدهم
یعنی : محل پیاده شدن سواران و بر زمین افتادن شهیدانی است که از گذشتگان کسی از آنها سبقت نگرفته و از آیندگان کسی به مقام آنها نخواهد رسید.
گویا امیرالمؤمنین مشغول روضه خواندن بوده اند چه گذشت به دختر مظلومه اش زینب که همه حقائق این روضه مولا را با چشم دید و فریاد برمی آورد.
وامحمدا وا علیا واحسینا
وسائل ج 14 ص 516

Share