هم زمانه مدرن است و هم مشکلات

سید حسین سیدی
مشکلات مدرن

طبعا زندگی نسل جدید نسبت به نسل قدیم، دارای شرایط بهتری است. ولی این شرایط دلیل نمی شود که نسل جدید، باد در گلو انداخته و خود را افرادی بهتر از نسل قدیم بدانند، و ارزشهای قدما را به عنوان اینکه افراد قدیمی و امثال این حرفها هستند، تخریب کنند؛ در حالی که ممکن است  نسل جدید ــ  که ظاهرا مدرن هستند، جدای از بحث معنویت که بحث اصلیست، از لحاظ روحی و جسمی نیز ــ  مشکلات متعددی داشته باشند.
قرآن می فرماید: «وَ إِذَا مَرُّواْ بهِمْ يَتَغَامَزُونَ[مطففین/30] و چون بر آنها مى گذشتند(از روى تمسخر) با چشم و ابرو به يكديگر اشاره مى‏ كردند.» این آیه حکایت برخی از نسل جدید مغرور به ظواهر زندگی هستند که نسل قدیم و سنتی و علی الخصوص دیندار را مورد تسخر خود قرار می دهند؛ غافل از اینکه ممکن است نه تنها از لحاظ معنویت، بلکه از جهت سلامتی روحی و جسمی از آنها پایین تر باشند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ[حجرات/11] ای اهل ایمان، هرگز گروهى از شما  گروه ديگر را مسخره نكند شايد آن گروه بهتر از آنان باشند.
این دوره و زمانه با انواع تنقلات رنگارنگ، نه دندانی برای برخی انسانهای مدرنِ مغرور مانده، و نه از بیماری های جسمی مصونند(به خاطر استفاده از غذاهای فست فود، چربیهای زیاد، و ...) و نه از دست بیماریهای روحی(نظیر افسردگی و اختلال شخصیت و...) خواب راحتی دارند.
نکته مهم: بدون شک نسل قدیم دارای ضعفها و قوتهای هستند و نسل جدید نیز قوت و ضعفهایی دارند، و این نوشتار در پی رد یا تایید هیچ کدام به طور مطلق نیست و حق هم همین است. در این میان کسی که زمان خویش را دریابد و استفاده بهتری از استعدادهای مادی و معنوی خویش داشته باشد، برگ برنده را یافته است.

-------------------------
مطالعه بیشتر:
احادیث تكبر و خود بزرگ بینی

Share