دو اثر منفی مال حرام در دنیا

سید حسین سیدی
پیامدهای لقمه حرام

یکی از موضوعات موثر در پیشبرد هر نهادی از جمله خانواده، موضوع اقتصادیست. از آنجا که در دین اسلام، سرپرستی خانواده در دست مرد است، و با توجه به قدرت جسمانی مردان در امور اقتصادی، و اهتمام آنها در این کار، حلال خوری باید در دستور کار آنان قرار گیرد، وگرنه خدای ناکرده اثرات نامطلوبی در دنیا و آخرت بر جای خواهد گذاشت.
باید دانست که مطابق دین ما، خیلی از کارها(به غیر از سرقت) هستند که باعث وارد شدن حرام در زندگی انسان می شود. مردی که خمس و زکات واجب مالش را درصورت توانایی مالی پرداخت نمی کند، مردی که در محیط کار با عنوان هدیه و پیشکش، رشوه می گیرد، و خلاصه هر کار غیر قانونی دیگر(زیر میزی پزشکان)، می تواند زمینه ساز ورود مال غیر حلال در زندگی انسان شود. اینک به دو اثر دنیوی مال غیر حلال اشاره می کنیم:
1. باد آورده را باد می برد؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «إِنَ‏ الْحَرَامَ‏ لَا يَنْمِي‏ وَ إِنْ نَمَى لَا يُبَارَكُ لَهُ فِيهِ؛ مال حرام رشد نمی كند و زیاد نمی شود و اگر هم رشد كند، بركت  نخواهد داشت»[1] این مطلب را انسان در اوایل حرام خوردنش(چون هنوز آلوده نشده)، ممکن است درک کند؛ اما در ادامه راه، و با آلوده شدن، متوجه چیزی نخواهد شد.
2. داشتن تاثیر بد بر روی فزندان؛ «مال حرام در فرزندان آشكار می شود و روی آن‌ها اثر می ‌گذارد».[2] این موضوع با توجه به ملحق شدن فرزندان به پدر، در دین اسلام، بغرنج تر می شود. این نکته در سخنان حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) در روز عاشورا کاملا مشهود است.«چون شكم‌های شما از حرام پرشده است ، حرف‌های من در شما اثر نمی گذارد».[3]
این از پیامدهای دنیوی مال غیر حلال، پیامدهای آخرتی که معلوم است.

پی نوشتها:
[1]. کافی (ط – الاسلامیه) ج 5 ، ص 125.
[2]. همان، ج 5 ، ص 124.
[3]. بحارالانوار، ج 45 ، ص 8.

Share