نقش خانواده ها در تحقق اقتصاد مقاومتی

سید حسین سیدی
 اقتصاد مقاومتی

همانطور که می دانیم قوام جامعه از قوام خانواده ها نشات می گیرد. هر چه خانواده های جامعه اسلامی، خانواده هایی با همت و توانا باشند،  انسانهای تواناتر و هوشیارتری را تحویل جامعه داده و در طرحهای کلان ملی مساعدت می کنند.  چند سالیست که در کشور ما بحث اقتصاد مقاومتی، بسیار شنیده می شود. نقش مردم و خانواده ها در تحقق این مهم، حائز اهمیت است.
اینک به دو نکته در باب نقش خانواده ها در اقتصاد مقاومتی اشاره می کنیم:
1ــ عدم اسراف؛ اسراف و ریخت و پاش در دین ما نهی شده است.
«حقا آنان كه اموالشان را (در راه حرام و باطل) ريخت و پاش مى‏ كنند برادران(رفيقان و همسويان) شياطينند، و شيطان هميشه در مقابل پروردگارش بسيار كافر و ناسپاس بوده است»[1] عدم ریخت و پاش در منابع و درآمدها، و استفاده بهینه از آنها، یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است. خانواده هایی که در آنها اسراف و تبذیر، به بهانه داشتن امکانات و سرمایه، دیده می شود، علاوه بر مرتکب شدن گناه اسراف، فرهنگ اسراف و تبذیر را در جامعه گسترش می دهند. شکی نیست که اگر اینگونه افراد، دست اندر کار و مسئول جامعه شوند، جامعه را به سمت حاشیه های نامطلوبی پیش می برند.
2ـــــ توجه به خرید کالای داخلی؛ خانواده ها می توانند با خرید اجناس با کیفیت داخلی(مخصوصا در خرید جهیزیه) کشور را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی یاری کنند.  اقتصادی که مبنای آن بر توان و ظرفیت داخلی بنا نهاده شده است.
 

پی نوشت:
1ــــ آیه 27اسراء.

Share