یک ماه زیر سایه‌‌  ی حق و عید فطر

استاد اصغر طاهرزاده
عید سعید فطر

حضرت صادق«علیه‌‌  السلام» به ما فرمودند: « فَاجْعَلْ قَلْبَكَ قِبْلَةً لِلِسَانِكَ لَا تُحَرِّكْهُ إِلَّا بِإِشَارَةِ الْقَلْبِ وَ مُوَافَقَةِ الْعَقْلِ وَ رِضَى الْإِيمَان» حضرت در توصیه‌‌  ی فوق می‌‌  فرماید همواره در هر کاری قلبت در صحنه باشد و نه‌‌  تنها در نماز و عبادات، بلکه در سخن‌‌  گفتن با حضور قلب در محضر حق سخن بگویید

بسم الله الرّحمن الرّحیم
1- ابتدا باید فراموش نکنیم که یک ماه زیر سایه‌‌  ی حقْ جای شکر دارد و شکر الهی به‌‌  جای آوریم که: پروردگارا! چه لطف بزرگی بود که یک ماه ما را زیر سایه‌‌  ی خاص خود قرار دادی، واین شکر را وسیله ادامه اُنس با منعِم قرار دهیم تا انشاء الله از نعمتی به نعمتی دیگر منتقل شویم.
2- آن ماه عزیر را به عید ختم فرمودي،عیدی که شرایط گشوده‌‌  شدن درهای رحمت و سعادت است وموقع در یافت صله کامل یعنی لقاء الهی.
3- با خارج‌‌  شدن از این ماه از گناهان خارج شدید، سعی کنید برنگردید و عزم خود را در حفظ پاکی استوار دارید تا صفای ماه رمضان بماند.
4- عیدِ موفقیت در انجام اعمال ماه رمضان را مقدمه‌‌  ی عید موفقیت در بندگی خدا در طول زندگی دنیایی قرار دهید و دیگر هرگز چشم دل را از خدا باز نگیرید و به جای دیگر نیندازید.
5- توبه یا بازگشت به خدا و انصراف قلب از غیر خدا را که روی‌‌  هم‌‌  رفته در این ماه در شما ایجاد شد، مقدمه‌‌  ی پایداری قلب در محضر خدا قرار دهید. یعنی رعایت همان توصیه‌‌  ای که حضرت صادق«علیه‌‌  السلام» به ما فرمودند: « فَاجْعَلْ قَلْبَكَ قِبْلَةً لِلِسَانِكَ لَا تُحَرِّكْهُ إِلَّا بِإِشَارَةِ الْقَلْبِ وَ مُوَافَقَةِ الْعَقْلِ وَ رِضَى الْإِيمَان»[1]. حضرت در توصیه‌‌  ی فوق می‌‌  فرماید همواره در هر کاری قلبت در صحنه باشد و نه‌‌  تنها در نماز و عبادات، بلکه در سخن‌‌  گفتن با حضور قلب در محضر حق سخن بگویید که البته مداومت بر این کار موجب برکات غیر قابل پیش‌‌  بینی خواهد شد.
6- با رفتن ماه مبارک رمضان، شیطانِ به بند کشیده شده را آزاد می‌‌  کنند، سعی کنید با نوری که از ماه مبارک رمضان گرفته‌‌  اید با آن مقابله کنید و در مقابله با شیطان مانند قبل از ماه رمضان نباشید، خود را در فروافتادن در دنیا و کثرات آن کنترل کنید. قلبی که در مقابله با شیطان، یاری‌‌  شده می‌‌  تواند با هرچه بیشتر دوری‌‌   از شیطان زمینه‌‌  ی نظر حق را بر جان خود فراهم نماید.
7- حضرت سجاد«علیه‌‌  السلام» قبل از ورود به نماز عید فطر دعا می‌‌  کردند که: « فَكُنْ بِي رَءُوفاً رَحِيماً وَ اقْبَلْنِي وَ تَقَبَّلْ مِنِّي وَ أَعْظِمْ لِي فِيهِ بَرَكَةَ الْمَغْفِرَةِ وَ مَثُوبَةِ الْأَجْرِ وَ أَرِنِي صِحَّةَ التَّصْدِيقِ بِمَا سَأَلْتُ وَ إِنْ أَنْتَ عَمَّرْتَنِي إِلَى عَامٍ مِثْلِهِ وَ لَمْ تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي فَأَعِنِّي بِالتَّوْفِيقِ عَلَى بُلُوغِ رِضَاكَ وَ أَشْرِكْنِي يَا إِلَهِي فِي هَذَا الْيَوْمِ فِي جَمِيعِ دُعَاءِ مَنْ أَجَبْتَهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ أَشْرِكْهُمْ فِي دُعَائِي إِذَا أَجَبْتَنِي فِي مَقَامِي هَذَا بَيْنَ يَدَيْكَ فَإِنِّي رَاغِبٌ إِلَيْكَ لِي وَ لَهُمْ وَ عَائِذٌ بِكَ لِي وَ لَهُمْ فَاسْتَجِبْ لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ »[2] پس خدایا نسبت به من رئوف و رحیم باش، و مرا بپذیر و از من قبول فرما، و برای من در این روز برکت و غفران و رسیدن به نتیجه را بزرگ بدار ... و اگر مرا تا سال دیگری مانند امسال زنده نگه‌‌  داشتی، پس کمکم کن و در رسیدن به رضایتت توفیم ده و مرا در این روز در همه‌‌  ی دعاهای مومنین و مؤمناتی که اجابتشان می‌‌  کنی شریک کن و هرگاه در این جایگاهی که پیش روی تو هستم، به هنگام دعایم جوابم را دادی، آنان را نیز در دعای من شریک گردان، همانا من در موردخودم و آن‌‌  ها به تو راغبم و برای خویش و آنان از تو پناه می‌‌  جویم، پس اجابت نما ای الرّحم الرّاحمین.
در دعای فوق از حضرت حق می‌‌  خواهی رؤفانه بر تو بنگرد و روز عید را شرایط رفع موانع بندگی از یک طرف، و از طرف دیگر شرایط سیر به سوی مقصد اصلی‌‌  ات قرار دهد و نهایت رضایت الهی را نصیب تو بکند.
8- عید فطر؛ روز اجازه‌‌  ی گشودن دست گدایی به سوی کرم پروردگار است و با اطمینان از خدا در قنوت‌‌  ها تقاضا می‌‌  کنید و می‌‌  گویی:
اللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله ذُخْراً وَ مَزِيداً أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكَ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ رُسُلِكَ وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عِبَادُكَ الْمُرْسَلُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الْمُرْسَلُونَ.
ای خدایی که در مقام کبریاییِ عظمت وجُود و جبروت و عفو، و رحمت و تقوی و مغفرت هستی، به حق این روز که آن‌‌  را برای مسلمین عید قرار داده‌‌  ای و زمینه‌‌  ی ارتباط با مقام کبریایی وجود و جبروت و ... خود را برای آن‌‌  ها فراهم نموده‌‌  ای ،و زمینه‌‌  ی پایداری و وسعت دین حضرت محمد«صلّی‌‌  الله‌‌  علیه‌‌  وآله» و آل او را در این روز فراهم نموده‌‌  ای، ضمن صلوات بر محمد و آل او مرا در همه‌‌  ی خیرها یی که این خانواده را وارد کردی، وارد کن و از همه‌‌  ی شرّها که این خانواده‌‌  ی سراسر عصمت را از آن‌‌  ها خارج کردی، خارج کن، پرودگارا از تو تقاضای آن کمالاتی از قرب به سوی تو را دارم که بندگان صالح تو از تو تقاضا می‌‌  کنند، و به تو پناه می‌‌  برم از انحرافات ا فساد در دین،که بندگان صالح تو از آن‌‌  ها به تو پناه می‌‌  برند.
وسعت دعاها در قنوت نماز عید فطر نشان می‌‌  دهد که در آن روز شرایط بیرونی و درونی طوری فراهم است که زمینه‌‌  ی نایل‌‌  شدن به اوج کمالات را داری .غافل مباش و تکبیرات بین قنوت‌‌  ها را با فروتنی کامل اداء کن تا إن‌‌  شاءالله نور کبریایی حق بر قلبت تجلی کند و به‌‌  کلی گناهان سوخته شده با شعله‌‌  ی رمضان ریشه‌‌  کن شود.[3]
حال تو می‌‌  مانی و خدا، هرچه می‌‌  خواهی در راستای حفظ آن اُنس تلاش بکن.
التماس دعا

 

منبع: لب المیزان
-----------------------------
پی نوشت ها:
[1] - مستدرك‏الوسائل ج 5 ص 397
[2] - بحارالأنوار، ج 88 ، ص 9 .
[3] - اَرْمَضَ= سوزاند

Share