کدام رنج آورتر است؟

حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی؛
نردبان سعادت

شخصی پیش من آمده بود و از تعبیری که جایی درباره او به زبان رانده بودند، ناراحت بود. به او گفتم حرفی درباره تو زده اند که دلت از آن حرف آتش گرفته است. اما آیا برای ظلمی است که به خودت شده، یا بیشتر از آن می سوزی که ظلمی به آنها شده، آن هم از طرف خود آنها؟
گفتم، فرض کن تو در بلندی نشسته ای و طرف دستش به تو نمی رسد، هرچه می کند، چیزی گیر نمی آورد زیر پا بگذارد تا دستش به تو برسد. بچه ی شیرخواره خودش را که در آن نزدیکی است، برمی دارد و زیر پایش می گذارد تا قدّش بالا بیاید یعنی به اندازه ی شصت هفتاد کیلوبار روی بچه ی شش ماهه فشار می آورد تا سه تا مشت به تو بزند. تو در آن حالت که بچه ی او زیر پایش دارد جان می دهد، در بند این هستی که مشت می خوری یا دلت برای آن بچه می سوزد؟
گفت: قطعا بچه ی او که زیر پایش دارد جان می دهد. برای من بی نهایت رنج آور است.
پرسیدم: بچه آدم پیشش عزیزتر است یا ایمانش؟
برو ببین آن که به تو ناروا نسبت داده، آیا در قلبش لذت مناجات با خدا مانده؟ دیگر از اشک شب چیزی مانده؟ سپس توصیه کردم که: اگر می خواهی از خودت دفاع کنی، مبادا پا روی ارتباط خودت با خدا بگذاری و چیزی به طرفت بگویی که شرع اجازه نداده است.
قرآن می فرماید: «وَلا یجرِمَنّکم شنئان قومٍ عَلی اَلاّ تَعدِ لُوا اِعدِلُو هُوَ اَقرَبُ لِلتّقوی». بغض کسان دیگر شما را بر آن ندارد که از عدالت خارج شوید؛ عدالت را حفظ کنید، برای تقوای شما عدالت بهتر است: «اِعدِلُوا هُوَ اَقرَبُ لِلّتَقوی».
در وقت دفاع از خود، چیزی نگویید که به آن یقین ندارید والاّ شیطان کلاه سرتان گذاشته و ایمان شما زیر پا رفته و له شده است. اگر بخواهید توی کوچه، خیابان با کسی دست به یقه شوید، بچه به بغل دعوا نمی کنید، چون بچه وسط دعوا له می شود، مواظب باشید ایمانتان وسط این دشمنی ها له نشود که از بچه مهمتر است.

Share

دیدگاه‌ها

آخ جون مطالبم منتششر شد الان زوق زده ام و خوشحال دمت گرم سید جان