تشکیل نهضت سوادآموزی، تقویت جبهه فرهنگی

سیید حسین سیدی
جبهه فرهنگی

انقلاب اسلامی ایران فقط یک انقلاب سیاسی نبود؛ بلکه انقلابی در همه جهات از جمله جبهه فرهنگی بود. از همین رو حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) در تاریخ7 دی 58، فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی را صادر نمود و در بیانیه خود با اشاره به کم کاری رژیم وابسته طاغوت در زمینه علم و دانش، فرمودند. «ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می‌شد که در اوج ترقی است. از جمله حوائج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است.»[1]
در بیانات فوق، امام راحل، تبلیغات فراوان رژیم طاغوت را در زمینه ترقی کشور به ملت ایران یادآور می شود. تبلیغاتی که هیچ محتوایی نداشت و با واقعیت های کشور، خیلی فاصله داشت(توضیح اینکه، چون کشور ایران متاسفانه به آمریکا وابسته بود، و آمریکا به عنوان کشوری استعمارگر نمی خواست (و نمی خواهد) که ایران رشد و ترقی کند، از رواج کاستیها و محرومیتها(از جمله علم و دانش) در کشور ایران خوشحال بود و می دانست که نگه داشتن ملت ایران در بی خبری و بی سوادی برای پیشبرد برنامه های او مفید است؛ ولی برای توجیه حضور خود در ایران، به شاه ایران القاء می کرد که شما کشوری مترقی هستید و تاریخ کهنی داشتید و...)
بنابراین امام راحل برای محکم شدن جبهه فرهنگی ایران در برابر دشمنان، دستور دادند که نهضت سوادآموزی همگانی تشکیل شود. جبهه ای که پیامبر اسلام، آن را برای هر مرد و زن مسلمانی لازم می داند: «طلب‏ العلم‏ فريضة على كل مسلم و مسلمة؛ طلب دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.»[2]
نکته مهم: البته در حدیث فوق، علم فراتر از خواندن و نوشتن است و جنبه های معرفتی را نیز در بر می گیرد؛ زیرا که علم در اسلام؛ علمی است که خدامحور باشد[3] و همین علم و دانش است که توان مقابله در برابر جبهه استکباری و استعماری دشمنان را دارد، و حضرت امام خمینی(ره) با همین نگرش توانست در مقابل دشمنان به ظاهر قدرتمند، بایستد و آنها را ناکام کند.
سخن آخر اینکه؛ امام خمینی(ره) با صدور فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی در 7 دی 58، جبهه فرهنگی ایران اسلامی را تقویت نمود. این جبهه فرهنگی باید خدامحور باشد و این خدامحوری، انسان را به مقاومت فرهنگی در برابر جبهه دشمنان فرا می خواند.

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ مصباح الشریعه، ترجمه مصطفوی، ص257.
3ــ قال الصادق عليه ‏السلام: «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظيما فَقيلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ؛ هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى ياد شود و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد.» الذریعه الی حافظ الشریعه(شرح اصول کافی)، ج1، ص56.

Share