رحلت مجتهد اصولی و عالم و عارف بزرگوار آیت الله شیخ محمدتقی آملی(1350 هجری شمسی)

27 آذر
محمد تقی آملی,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین
این حکیم وارسته و عارف الهی در 27 آذر سال 1350 ه.ش برابر با 30 شوال سال 1391 ه.ق در 85 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفتند و در حرم علی بن موسی الرضا در باغ رضوان اصفهان در مقبره فقیه سبزواری به خاک سپرده شد.

حکیم بزرگوار آیت الله شیخ محمد تقی آملی در حدود سال 1265 هجری شمسی برابر با 1304 هجری قمری در تهران متولد شد. وی قسمتی از دروس معقول و منقول را نزد پدرش آقا شیخ محمد آملی و میرزا حسن کرمانشاهی خواند و این دروس را نزد حاج شیخ عبدالنبی مجتهد نوری تکمیل نمود. آیت الله آملی از آن پس به نجف رفت و در محضر درس میرزای نایینی، میرزا ابوتراب خوانساری، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، میرزا محمود قمی، سیدابوالحسن اصفهانی و آقاضیاءالدین عراقی به تکمیل فقه و اصول پرداخت تا به مقامات عالی علم و اجتهاد رسید. این عالم ربانی، در اخلاق نیز از محضر عارف کامل حاج میرزا علی آقا قاضی طباطبایی فیض گرفت و به مدارج بالای اخلاق و عرفان دست یافت. آیت الله محمدتقی آملی از آن پس در تهران اقامت گزید و به تدریس منقول و معقول اشتغال ورزید. این حکیم فرزانه، فقیهی گوشه نشین بود و از شهرت و مسؤولیتِ ریاست ابا داشت به طوری که تا پایان زندگی، علی رغم داشتن صلاحیت علمی، حتی از نوشتن و چاپ رساله عَمَلیه خود نیز خودداری نمود. آیت الله شیخ محمدتقی آملی نزدیک به چهل سال در رأس آیات و مراجع بزرگ تهران به تدریس و ترویج دین اشتغال داشت. در محضر درس ایشان، شاگردان فاضلی پرورش یافتند که حضرات آیات: عبدالله جوادی آملی، حسن حسن زاده آملی و علامه محمدحسین تهرانی از آن جمله اند. حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری در 2 جلد، کتاب الصلاة در 3 جلد، حاشیه بر شرح منظومه سبزواری در 2 جلد و شرح استدلالی بر عروةالوثقی از مهم ترین آثار آیت الله آملی هستند. سرانجام این حکیم وارسته و عارف الهی در 27 آذر سال 1350 ه.ش برابر با 30 شوال سال 1391 ه.ق در 85 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفتند و در حرم علی بن موسی الرضا در باغ رضوان اصفهان در مقبره فقیه سبزواری به خاک سپرده شد.

 

Share

دیدگاه‌ها

سلام علیکم

مرحوم آیة الله آملی در تهران دفن نشدند بلکه بنا به وصیت خودشان ، در مشهد ، در باغ رضوان ، کنار مرقد مرحوم آیة الله حاج میرزا حسین فقیه سبزواری دفن شدند و هم اکنون در صحن رضوان مشهد ، مرقد ایشان و مرحوم فقیه سبزواری در نزدیکی های مزار شیخ طبرسی ، زیارتگاه مریدان است .

علیکم السلام
ممنون از توضیحات خوب تان...