پرسش و پاسخ اعتقادی/پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله/بخش ششم

مجموعه پرسش ها و پاسخ ها از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
پیامبر اکرم

سوال79: محدوده تَأَسّی چقدر است؟ بعضی ها می گویند در همه چیز تَأَسّی کنید؟
ج: عرض کردم اگر ایمان به اندازه ای باشد که او را الگو در همه کارها بدانیم، به دنبالش برویم خیلی هم خوب است چون منعکس در خودت می شود و کارهای خوب انجام می دهی، این مطلوب است.
سوال80: پس در همه افعال تأسّی کنیم؟
ج: بله، امّا در افعالی که ما می توانیم انجام بدهیم، نه همه افعال. چون ایشان کارهایی به عنوان پیغمبری انجام می دادند که ما نمی توانیم. کارهایی معمولی که ایشان انجام می داد و ما هم می توانیم انجام بدهیم، بهتر است.
سوال81: درست است که می­ گویند روایتی است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به حضرت امیر علیه السلام که در منزل کمک می­ کردند فرمودند: « کار کردن مرد در منزل کفّاره گناهان کبیره است »[15]؟
ج: بله، برای آن هایی که اهل گناه هستند اثرش تخفیف است و برای آن هایی که اهل گناه نیستند اثرش رشد ایمان است. حضرت امیر علیه السلام هم کمک می کردند، عدس پاک می کردند[16].
سوال82: روایتی از رسول­ اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که درباره سوره فاتحه فرمودند: « هِیَ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ‏ وَ السَّامُ الْمَوْتُ »[17]درست است؟                                                                 
ج: بله، باور می­ خواهد، در روایت هست اگر حمد را هفت مرتبه خواندید و مرده زنده شد تعجب نکنید[18]؛ این قدر سوره حمد مهم است. برای خاطر این که راه زندگی مسلمان را ارائه می­ کند،« اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ »[19] است. اهمیت
سوره حمد این است. آن هم یگانه راه نجات است دیگر که آدم گوش به حرف خدا بدهد، لذا هر چه درباره ­اش گفته­ اند یعنی این را زیاد بخوانید تا این را باور کنید، این را به کار بگیرید، همه این ها چیز مهمی است، بنابراین مرده هم با این زنده می­ شود، مریض هم شفا پیدا می­ کند.
سوال83: نقل شده است پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: سوره هود مرا پیرکرد مراد کدام قسمت سوره بوده است؟
ج: همان خطاب « فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ »[20] ، استقامت مشکل بود دیگر، آدم جاخالی نکند، خرابش نکند، بایستد، بایستد یعنی تیر بزنند به آدم هر کاری بخواهند بکنند دیگر سخت است.
سوال84: مقام پیامبراکرم صلی الله علیه و آله بالاتر است یا مثلاً مقام حضرت امیرالمومنین یا حضرت سیدالشهداء علیهما السلام؟
ج: تمام انبیاء بعدی از انبیاء قبلی­ بالاترند، چون بعدی­ ها باید از قبلی ­ها اضافه داشته باشند چون امّتها ترقّی کرده ­اند آن ها باید حرف های جدید بیاورند، امّا در حضرات معصومین علیهم السلام همه آنها مقام خاص خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله را معترف بودند و اعتراف می­ کردند و همه حضرات هم از سه تا مقام حرمت خاصی نگه می­ داشتند، یکی امیرالمؤمنین علیه السلام ، دوم امام حسین علیه السلام و یکی هم آن آخری(امام زمان عجل الله فرجه). این ها را خودشان به ما یاد داده­ اند. البته روی مسائلی که این سه تا داشتند. حضرت امیر علیه السلام خیلی برای توسعه اسلام زحمت کشید، اگر نبود پیامبراکرم صلی الله علیه و آله اصلاً نمی ­توانست زنده باشد، او را می­ کشتند. امام حسین علیه السلام هم یک کاری کرد که اسلام تا امروز و فردا ادامه دارد، آن آخری هم بنا است تمام اوضاع خراب را آباد کند، این سه امتیاز باعث شد که خودشان احترام خاصی برای آن ها قائلند امّا مقام امامت در همه مساوی است، کمالات امامت را همه یکسان دارند آنجا تفاضل وجود ندارد.
سوال85: پیامبر و حضرات معصومین علیهم السلام همین گونه هستند؟
ج: بله، آنشان{مقام امامت} یکی است، لذا امام صادق علیه السلام کاری که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله کرد، انجام دادند. تشریع کرد، حکم واجب و حرام صادر کرد. بیشتر احکام را ایشان گفته است، قبلاً نگفته بودند. یک چیزی داشت می­ توانست بگوید، لذا خدا فرمود: اطاعت فرمان این ها هم واجب است یعنی همین.  (یعنی) یک چیزی داشت که وقتی می­ گفت همانی بود که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می­ گفت، اختلافی با هم نداشتند، چون او هم از آنجا می­ گفت.
سوال86: گفتند همین مساله را با روایت « لَوْلَا علیٌّ لَمَا خَلَقْتُک‏ » را چطور توجیه می­ کنید؟
ج: همه همین جورهستند، تمام حضرات« لَوْلَاهُم لَمَا خَلَقْتُک‏ » چون این ها باید باشند تا هدایت پیاده بشود، این ها نباشند چیزی هم خلق نمی­ کرد چون یک مشت صدام به چه درد می ­خورد؟! اصلاً خلق نمیکرد.
سوال87: کتابی که زندگانی پیامبراکرم و ائمه معصومین علیهم السلام را به شکلی که ما بفهمیم بیان کرده است چیست؟
ج: کتاب منتهی الآمال را بخوان[21]. در آنجا شرح حال زندگانی پیغمبراکرم و حضرات معصومین علیهم السلام را از روایات نقل کرده است، این اولین پله آشنا شدن با سیره و زندگی این هاست.
سوال88: روایتی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل کردند که حضرت فرمودند: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ‏ هَذَا الْحُسَیْنُ‏ بْنُ عَلِیٍّ فَاعْرِفُوهُ فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ إِنَّهُ لَفِی الْجَنَّه وَ مُحِبِّیهِ فِی الْجَنَّه وَ مُحِبِّی مُحِبِّیهِ فِی الْجَنَّه»[22] با توجه به این روایت کسانی که در دنیا اهل گناه باشند بعد از مردن فقط در برزخ عذاب می شوند و در قیامت به جهنّم نمی روند؟   
ج: این بیان و امثال این بیان شدّتِ تعلق به امام حسین و سایر حضرات معصومین علیهم السلام را میرساند که اگر انسان به این حضرت علاقه داشته باشد و او را دوست داشته باشد این دوستی و محبّت او را به طرف اطاعت فرمان خدا می کشاند، بنابراین محبّت این اقتضاء را دارد و لو علّت تامّه نیست امّا انسان انتظار دارد که خیلی برخلاف محبوبش مایل نیست کاری بکند، این محبّت باعث می شود که انسان با مکتب او، با حرف او، آشنا شود و به آن عمل کند و (در نتیجه) نجات پیدا می کند، دیگر مرتکب گناه نمی شود تا مشکلات پیش بیاید.
سوال89: در بعضی روایات هست که خدمت حضرات آمده اند و گفته اند ما شیعه ایم، امام فرموده اند نه، چون شما گناه می کنید نگویید شیعه ایم بگویید ما محبّ هستیم؟
ج: خُب همین دیگر، آن روایات هم مُکَمِّل این روایت است، برای خاطر این که فکر نکنند محبّت خالی کافی است گفته اند محبّتی که انسان را به طرف اطاعت فرمان محبوب می کشاند، آن مُتَمِّم این است.
سوال90: این روایتی که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به سلمان رحمه الله علیه فرمودند: « لَیْسَ لِأَحَدٍ مِنْ هَؤُلَاءِ عَلَیْکَ فَضْلٌ إِلَّا بِتَقْوَى‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنْ کَانَ التَّقْوَى لَکَ عَلَیْهِمْ فَأَنْتَ أَفْضَلُ»[23] یعنی چه؟
ج: آن زمان هم عرب و عَجَمی خیلی مطرح بود، برای عرب خیلی فضیلت بر عَجَم قائل بودند. خُب سلمان در آن ها یک نفر بود و بقیه همه عرب بودند، این عَجَم بود. نگاه عَجمی به او می­ کردند. هنوز هم در عراق یکی از فحش هایشان عَجمی است. عَجَم ­ها را فحش می ­دهند می­ گویند عَجمی، این امتیاز بین عرب و عجم باقی است و آن زمان هنوز بود. آن ها می ­گفتند ما عرب هستیم شما عَجَم فاقد هرگونه امتیاز هستید. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله این را از بین برد. فرمودند: فضیلت با تقواست عرب یا عَجَم فرقی نمی­ کند.
سوال91: یعنی می­ فرمودند تنها امتیاز فقط تقواست؟ غیر از آن چیز دیگری نیست؟
ج: بله تنها (همان است). همه چیز باید با تقوا جمع شود آن وقت امتیاز می ­شود. همه چیز هم جمع میشود.
سوال92: از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که اگر تقوا روزی کسی شود بهترین چیز نصیبش شده است، آیا تقوا را ما باید کسب کنیم یا منتظر شویم روزیمان شود؟
ج: اگر بنشینید هیچ وقت نمی آید، باید شما با آن مقدماتی که خدا داده است تهیه اش کنید. وقتی گناه آمد با تصمیم آن را ترک کنید آن وقت درست می شود و الّا بنشینید چه کسی آن را ترک کند؟. خدا مقدمات فعل و ترک را به همه داده است، گفته است وقتی واجب آمد باید انجام دهی و حرام آمد باید ترک کنی، این مال ماست. به ما داده است. اگر به کار گرفتید ترک می شود، نگرفتید ترک نمی شود، تا آخر هم بنشینید خود به خود ترک نمی شود.
سوال93: آیا حضرت عزرائیل علیه السلام از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله برای قبض روحشان اجازه گرفتند؟
ج: درباره پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وارد شده است، برای دیگران وارد نشده است.
سوال94: در روایات آمده است که در زمان احتضار مؤمن پیامبر و ائمه علیهم السلام حاضر می شوند، آیا این حضور از قبیل « فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا »[24] است؟
ج: بله، تَمَثُّل است.  
سوال95: یعنی وجود حقیقی شان نیست؟ آن جسمشان نیست؟
ج: وجود حقیقی شان که در قبر است، روحشان آزاد است در جسم مثالی رفت و آمد می کنند.
سوال96: در روایت آمده است « مَیِّتُنا لایَمُوت »؟
ج: بله، این مرادش این است که ذکرش لایَمُوت و الّا می میرند دیگر، آیه فرمود: « إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»[25] ، چطور لایموت؟ پس مراد یعنی لایَمُوت ذکرُنا، بعد از مردن این ها زنده اند.
سوال97: یعنی یادشان فراموش نمی شود؟
ج: بله یادشان، خاطره اشان زنده است، مثل حضرات معصومین که هر کاری کردند یادشان زنده تر شده است.
سوال98: آثاری از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله مثل عصا ، شمشیر ، کفش ، حتی تار مو که در عربستان و در شهر طرابلس و غیره نگهداری می شود واقعاً متعلق به ایشان است؟
ج: بعضی هایش بله.

مطالب تکمیلی:
پرسش و پاسخ اعتقادی/پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله/بخش اول
پرسش و پاسخ اعتقادی/پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله/ بخش دوم
پرسش و پاسخ اعتقادی/ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله/ بخش سوم
پرسش و پاسخ اعتقادی/ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله/ بخش چهارم
پرسش و پاسخ اعتقادی/ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله/ بخش پنجم

************************************
پی نوشت ها:
[15] - .... یَا عَلِیُّ خِدْمَه الْعِیَالِ کَفَّارَه لِلْکَبَائِرِ.... جامع الأخبار(للشعیری)ص102
[16] - ....عَنْ عَلِیٍّ قَالَ‏ دَخَلَ عَلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ وَ فَاطِمَه جَالِسَه عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّی الْعَدَسَ‏.... جامع الأخبار(للشعیری)ص102
[17] - کتاب وسائل الشیعه  ج‏6  ص232
[18] - ... أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَوْ قُرِئَتِ الْحَمْدُ عَلَى مَیِّتٍ سَبْعِینَ‏ مَرَّه ثُمَّ رُدَّتْ فِیهِ الرُّوحُ مَا کَانَ ذَلِکَ عَجَباً.(کافی ج‏2ص623
[19] - سوره مبارکه حمد آیه 6
[20] - سوره مبارکه هود آیه 112
[21] - این کتاب نوشته مرحوم شیخ عباس قمی رحمه الله علیه می باشد.
[22] - کتاب بحار الأنوار ج‏43 ص262
[23] -  کافی ج ‏8 ص181
[24] - سوره مبارکه مریم آیه 17 
[25] - سوره مبارکه زمر آیه 30

Share